6 tips om je testosteron te verhogen

Testosteron, testosteron, testosteron. Mannen horen vaak hoe belangrijk voldoende testosteron is. Minder zin in seks? ‘Komt vast doordat je een laag gehalte aan testosteron hebt’. Een opkomend bierbuikje waar maar niet tegenaan te sporten lijkt? ‘Komt vast doordat je een laag gehalte aan testosteron hebt’. Moeite om te herinneren wat je gisteren hebt gedaan? Je raadt het al… 'Je zal wel een tekort aan testosteron hebben'. Hoewel testosteron natuurlijk niet de oorzaak is van alle medische problemen, en zelfs zelden de enige oorzaak is van onder andere deze voorbeelden, kan een testosterongehalte zich wel op veel verschillende manieren uiten. De productie van het hormoon testosteron daalt na je 25e levensjaar. Nader je de 50, dan neemt mede door de daling van je testosterongehalte je spiermassa en spierkracht af. Ook je libido en de dikte van je buik worden bepaald door het peil van je testosteron. Verder heeft testosteron invloed op je geheugen, botontkalking en hart- en vaatziektes. Veroudering houd je helaas niet tegen, maar als man heb je wel degelijk invloed op je testosterongehalte. Je testosteron verhogen doe je makkelijk met deze zes leefregels.

Tip 1 – Doe het vaker

Het is uit veel onderzoeken gebleken: wie regelmatig seks heeft, houdt de zaadballen actief. En waar wordt testosteron geproduceerd? Juist, de zaadballen. Mannen die niet of weinig seksueel actief zijn, hebben een lager testosterongehalte dan mannen die regelmatig seks hebben. “Use it or lose it”, is niet voor niets een veelgehoorde kreet bij endocrinologen en urologen.

Tip 2 – Slaap goed

Tijdens de slaap, zo rond 5 uur ‘s ochtends, is de testosteronspiegel het hoogst. Uit onderzoek blijkt dat slechte slapers een lager testosterongehalte hebben. Zorg dus voor een goede nachtrust.

Tip 3 – Eet niet te veel drop

De stof glycyrrhizine in drop verhoogt niet alleen de bloeddruk, maar onderdrukt bij mannen ook het testosteron. Dat blijkt uit Zweeds en Italiaans onderzoek. Het effect is al meetbaar als je dagelijks een paar dropjes eet.

Tip 4 – Doe rustig aan met alcohol

Testosteron wordt bijna geheel aangemaakt in de cellen van Leydig in de testikels. Alcohol verstoort het proces in die cellen. Als je dagelijks drie of meer glazen alcohol drinkt verlaag je daarmee je testosteronproductie aanzienlijk.

Tip 5 – Eet broccoli en nog eens broccoli

Goede voeding is zoals altijd een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Sommige stoffen uit voeding kun je als man extra goed gebruiken, zoals diindolymethane (DIM). Dat is een plantaardige stof die indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit. DIM zit vooral in kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruiten. Broccoli houdt trouwens ook je prostaat in goede conditie.

Tip 6 – Slik vitamine B

B-vitaminen hebben een positief effect op de testosteronspiegel. Een tekort aan deze vitaminen leidt juist tot verhoogde oestrogeenwaarden (ook wel vrouwelijke hormonen genoemd), en heeft een negatief effect op de testosteronspiegel en vruchtbaarheid. Vitamine B zit in vlees, volkoren producten, aardappelen, groente, eieren, gevogelte, vis en noten.

Auteur: Franka van Arendonk


Bronnen: MedNet, New England Journal of Medicine, Voedingscentrum

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd