Oefeningen bij lage rugpijn

Oefeningen bij lage rugpijn

Er zijn verschillende oefeningen die de onderrug versterken of ontspannen. Door het uitvoeren van deze oefeningen kun je de klachten van lage rugpijn verminderen. Overleg altijd eerst met een arts of fysiotherapeut, voordat je op eigen houtje oefeningen gaat uitvoeren.

Ontspannende oefeningen bij lage rugpijn

Ontspannende oefeningen maken de spieren in de rug los, hierdoor wordt stijfheid minder.

Knieën optrekken

Hoe voer je de oefening uit?

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Zet je voeten plat op de grond.
  3. Trek een knie langzaam naar je borst.
  4. Houd deze houding dertig seconden vast.
  5. Herhaal met het andere been.

Onderrug draaien

Hoe voer je de oefening uit?

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Zet je voeten plat op de grond.
  3. Beweeg de knieën vanuit deze houding langzaam naar links.
  4. Herhaal de beweging naar de rechterkant.
  5. Laat de schouders op de grond rusten tijdens de oefening.

Bekken kantelen

Hoe voer je de oefening uit?

  1. Maak je rug zo hol mogelijk (billen naar achter en buik naar voren).
  2. Trek de onderrug langzaam weer recht.

Deze oefening kun je zowel liggend, zittend als staand uitvoeren.

Spierversterkende oefeningen bij lage rugpijn

Naast ontspannende oefening is het belangrijk om de onderrugspieren sterker te maken. Door sterkere spieren voorkom je rugklachten in de toekomst. Belangrijk om te trainen zijn:

  • De buikspieren, sterkere buikspieren zorgen ervoor dat de rug minder belast wordt.
  • De rugspieren.

Therapie bij lage rugpijn

Naast het zelf doen van oefeningen, zijn er verschillende therapeuten en therapieën die het herstel van lage rugklachten kunnen versnellen.

Deze tekst is goedgekeurd door Wim van Donselaar, Medisch Hoofdredacteur dokterdokter.nl

Pagina laatst aangepast op 22 november 2017