Zwanger: zo houd je je gewicht op peil

Tijdens je zwangerschap mag je niet lijnen. Vijf dingen die je wél kunt doen om je gewicht onder controle te houden.

Een streng afslankdieet vergroot de kans dat jij en het ongeboren kindje onvoldoende voedingstoffen binnenkrijgen. Gelukkig zijn er andere manieren om tijdens de 9 maanden zwangerschap je gewicht op peil te houden.

  • Eet niet voor 2 Twee keer zo veel eten is niet nodig. De zwangerschap vraagt inderdaad extra energie, maar daar staat tegenover dat de meeste vrouwen tijdens de zwangerschap minder bewegen. Het is dus niet nodig om veel extra te eten. Met de aanbevolen basisvoeding van het Voedingscentrum krijgen moeder en kind in elk geval voldoende goede voedingsstoffen binnen.
  • Eet gezond Heb je extra honger? Kies dan in ieder geval voor gezonde producten, zoals groente, fruit of volkoren producten.
  • Beweeg voldoende Tijdens de zwangerschap is bewegen erg belangrijk. Zo voel je je fitter en een goede conditie vergemakkelijkt de bevalling. Sporten die erg geschikt zijn tijdens je zwangerschap zijn: wandelen, fietsen, zwemmen, golf en zwangerschapsgym.
  • Maak je niet te veel zorgen Het aanmaken van extra vet tijdens de zwangerschap is een natuurlijke reactie waar je zelf weinig invloed op hebt. Deze reserves zijn bedoeld voor de periode dat je borstvoeding gaat geven. Het heeft geen zin om daar tegen te vechten.
  • Overleg met de verloskundige Gemiddeld komt een vrouw tijdens de zwangerschap 12 kilo aan. Maak je je zorgen over je gewicht? Overleg dan met de verloskundige. Zij kan controleren of je bijvoorbeeld extra vocht vasthoudt of dat het kindje nogal groot is.

 

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd