Welke voeding is belangrijk tijdens de zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap ondergaat je lichaam veel veranderingen. Niet allen op hormonaal gebied, maar ook op de manier waarop je lichaam werkt. De manier waarop je gedurende de zwangerschap omgaat met je lichaam is belangrijk voor je eigen gezondheid, en de gezondheid van je baby.

Tips voor een gezonde zwangerschap:

Goede gewichtstoename.

Veel vrouwen maken zich zorgen over gewichtstoename bij zwangerschap. Sommige vrouwen zijn bang voor teveel gewichtstoename en vragen zich af of ze ooit weer terug komen op het gewicht van voor de zwangerschap. Andere vrouwen zijn juist bang dat ze niet voldoende in gewicht toenemen. Een vrouw neemt meer in gewicht toe dan allen het gewicht van de baby. Voor een gezonde zwangerschap heeft je lichaam extra water, bloed en vruchtwater nodig. Hierbij een algemen richtlijn.

 

BMI* Goede gewichtstoename
Ondergewicht minder dan 19.8 14 tot 20 KG
Normaal tussen 19.8 en 26.0 12,5 tot 17,5 KG
Overgewicht tussen 26.0 en 29.0 7,5 tot 12,5 KG
Obees meer dan 29.0 0 tot 7,5 KG

* BMI kun je als volgt berekenen: gewicht in KG / lengte in meters.

Juiste Voeding.

Gedurende de zwangerschap heeft je lichaam behoefte aan meer- en goede voeding. Het is belangrijk om meer calorieën, meer proteïnen en meer vloeistof tot je te nemen. Ook is het belangrijk om meer calcium, Folium en Ijzer te gebruiken.

 

Voedingsstoffen Extra dagelijkse behoefte voor zwangere vrouwen.
Calorieën 300 (zeker in het tweede en derde trimester)
Proteïnen 60 mg
Calcium 1200 mg
Foliumzuur 15 mg
Ijzer 30 mg

In het algemeen kunnen de meeste vrouwen ervoor zorgen dat ze deze voedingsstoffen binnenkrijgen door middel van gevarieerd eten en het drinken van 8 tot 10 glazen water per dag. Granen zoals meusli en pasta zijn en goed bron van energie. Fruit en groente zitten vol met vitamines, anti-oxidanten en vezels. Voedingsmiddelen zoals vlees, gevogelte, eieren, tofu en bonen geven je lichaam proteïnen, vitamine B, folium, en ijzer. Zuivelproducten zijn de beste brom voor calcium en vitamine D. Je lichaam functioneert het beste wanneer je varieert met al deze voedingsstoffen. Het is niet nodig om al je favoriete eten te vermijden, maar varieer deze met deze voedingsstoffen zodat je geen belangrijke vitamines of mineralen mist.

 

Door de volgende voeding toe te voegen weet je zeker dat je tegemoet komt aan de wensen van je lichaam bij de zwangerschap.

 

  • Proteïnen: mager vlees, vis, bonen, noten, gevogelte, eieren, soja en magere pindakaas.
  • Calcium: melk, yoghurt, kaas en pudding.
  • Folium: lever, noten, citrusfruit, eieren, donker bruin brood, muesli, linzen en groente.
  • Ijzer: mager vlees, gevogelte, gedroogd fruit en donker bruin brood.

 

Het is ook verstandig om de hoeveel zout en sodium tot een minimum te beperken

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd