Verantwoord afvallen na de bevalling

Zwanger & bevallen 12 augustus 2015
Zwangerschapscursus: nuttig of overbodig?

Na een zwangerschap neemt je lichaam meestal niet meer de oude proporties aan. Wil je op een verantwoorde manier afvallen na de zwangerschap? Let dan goed op je voeding en beweging. Dokterdokter vertelt meer over afvallen na de zwangerschap!

Een normale gewichtstoename tijdens een zwangerschap bedraagt tussen de tien en twaalf kilo. Je lichaam bereidt zich namelijk voor op het moederschap en legt vetreserves aan om borstvoeding te kunnen geven. De baby, de placenta, de vruchtvliezen en het vruchtwater wegen samen zo’n vijf á zes kilo. De overige kilo’s moet je zelf zien te verliezen na de bevalling.

Hoe kun je snel afvallen na een zwangerschap?

Je kunt snel afvallen na een zwangerschap, maar is het ook gezond en verantwoord? Het antwoord daarop is nee. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om te herstellen. De eerste weken na de zwangerschap herstelt je lichaam het meest van de zwangerschap, maar over het algemeen heeft je lichaam vaak een half jaar nodig om volledig te herstellen. Sommige lichamen veranderen blijvend na een zwangerschap.

Gezond eten en bewegen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap heb je vaak meer behoefte aan eten. Een boterham, een schaaltje yoghurt of een keer fruit extra zijn de beste tussendoortjes. Dus geen koek, snoep of chips. En een lichaam dat tijdens de zwangerschap goed heeft gesport, heeft het na de bevalling makkelijker. Zwemmen is een voorbeeld van een sport die je tot de uitgerekende datum kan beoefenen.

Verantwoord bewegen en eten na de zwangerschap

Door de zwangerschap houd je onder andere vocht vast en zijn je borsten en baarmoeder zwaarder geworden. Je lichaam heeft daarom vlak na de bevalling tijd nodig (ongeveer zes weken) om te ontzwangeren. Je kunt tijdens het ontzwangeren alvast beginnen met gezond eten en een beetje te bewegen om weer in vorm te komen. Je kunt bijvoorbeeld (steeds grotere) rondjes lopen met de kinderwagen of rustig beginnen in de sportschool, eventueel met behulp van een fitnessinstructeur.

De volgende basisvoeding is gemiddeld per dag nodig als je borstvoeding geeft:

  • Vijf á zes sneetjes brood
  • Ongeveer vier opscheplepels zilvervliesrijst, pasta, aardappelen of peulvruchten
  • Minimaal vier opscheplepels groenten
  • Minimaal twee stukken fruit
  • Drie glazen melkproducten en 20 gram (= 1 plak) kaas. Geef je geen borstvoeding? Dan zijn twee glazen zuivel voldoende
  • Ongeveer honderd gram g vlees(waren), ei, vis en vleesvervangers
  • Tussen de twee en drie liter vocht, bijvoorbeeld thee, koffie, water, bouillon en groentesap.

Borstvoeding en afvallen

Een goede manier om na je zwangerschap weer op gewicht te komen, is het geven van borstvoeding. Tijdens de periode dat je borstvoeding geeft mag je best afvallen, maar doe dit met mate. Volg geen dieet. Hierdoor voel je je gauw futloos, vooral als je borstvoeding geeft. Op een goede manier op je voeding letten kan natuurlijk wel. Maar let op: het geven van borstvoeding vraagt veel extra calorieën (zo’n vijfhonderd kilocalorieën extra per dag), dus het is belangrijk om die daadwerkelijk binnen te krijgen.

Als je borstvoeding geeft en ondertussen goed op je eten let en beweegt, kun je geleidelijk afvallen. Houd de aangegeven hoeveelheden aan onder het kopje ‘Bewegen en eten na zwangerschap’. Zo weet je dat je alle benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt.

Geef afvallen na de zwangerschap tijd

Het kan best zijn dat het afvallen na de bevalling niet heel gemakkelijk en snel gaat. Dit komt door de hormonale veranderingen. Laat je er niet door ontmoedigen. Minder eten is niet aan te raden, omdat je je lichaam dan in de “zuinige stand” brengt. Dat betekent dat je steeds minder eten nodig hebt om toe te nemen in gewicht. Daardoor heb je meer risico op het jojo-effect.

Onthoud: naast gezond eten en bewegen is geduld een erg belangrijke factor om af te vallen na de zwangerschap. Een realistisch streven is om een halve kilo per week af te vallen. Bekijk hier meer tips bij het ontzwangeren!

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Margriet, Ouders Online

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *