Ga bekkenpijn bij zwangerschap te lijf

Zwanger & bevallen 13 mei 2014
Ga bekkenpijn bij zwangerschap te lijf!

Tijdens je zwangerschap en in de kraamperiode kun je last krijgen van pijn rond je bekken, ook wel bekkenpijn. Klachten die veroorzaakt worden door een instabiel bekken, kun je te lijf gaan door oefeningen te doen. Lees meer!

De oorzaak

Tijdens je zwangerschap worden je gewrichtsbanden losser en slapper. Je krijgt soepeler bindweefsel en spieren. Dit is nodig om het geboortekanaal tijdens de bevalling te vergroten. Bij een instabiel bekken verschuiven de botten ten opzichte van elkaar en belanden zo in een verkeerde positie. Deze “vreemde stand in het bekken” doet pijn. Functionele bewegingen die eerst vanzelfsprekend waren, zoals bewegen van zitten naar staan, reiken naar iets, of ‘’s ochtends opstaan uit je bed, worden opeens moeilijk en pijnlijk. Wanneer de gewrichten weer goed functioneren, verdwijnt de pijn weer.

Hoe herken je het?

De meeste vrouwen die bekkenklachten krijgen door de zwangerschap, hebben last van continu aanwezige pijn: vaak scherp, soms branderig of zeurend. De pijn bevindt zich rond het bekken: in de onderrug, het stuitje, de buik, aan de zijkant of de achterkant van de bovenbenen, in de liezen of aan het schaambeen. De pijn kan uitstralen naar de benen of hoger in de rug en zelfs naar de nek. Vervelend is dat de pijn vaak wisselt van sterkte: soms is het ineens even weg, waardoor je in de war kunt raken en onzeker kunt worden. Twijfel je of het daadwerkelijk gaat om bekkenbodempijn? Je kunt een aantal oefeningen doen om dit zelf te testen.

Voorkomen

Hoe kun je bekkenpijn verminderen of voorkomen? Leer jezelf dan houdingen en gewoontes aan waardoor je lichaam in balans is.

  • Zitten
    Houd je knieën tijdens het zitten nooit tegen elkaar.
  • Staan
    Verdeel je gewicht gelijkmatig over beide benen. Sta met je knieën lichtjes gebogen en voor je gevoel iets naar buiten gedraaid.
  • Breng je bekken in balans
    Pijn kan een teken zijn dat je bekken uit balans is. Zorg dat je de bewegelijkheid weer terugkrijgt, dan verdwijnt de pijn later wel.

Behandeling

Goede oefeningen die bekkenklachten kunnen verminderen, staan bijvoorbeeld omschreven in het boek ‘Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap’. Ben je op zoek naar een goede therapeut? Op de site bekkentherapie.nl vind je een overzicht van betrouwbare therapeuten die geschoold zijn in zwangerschap en vrouwenklachten.

Bron: Boek: Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap, door Cecile Röst (Uitgeverij: Elsevier gezondheidszorg)

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *