Zomerbruin zonder zon

Uiterlijk 17 augustus 2017 3 Reacties
Bruin zonder zon

De zonnebank of zonnebaden is onnodig voor een mooie bruine huid, ook in de winter! Wil je een goudbruine huid? Er zijn alternatieven voor zonnebaden of de zonnebank. Zo helpt het bijvoorbeeld om de juiste groenten en fruit te eten.

Vroeger was een gebronsde huid een teken van armoede. Boeren kwamen immers veel in de buitenlucht. Angstvallig hielden adellijke dames hun lichaam uit de zon. Tegenwoordig is een zonverkleurde huid een teken van gezondheid. Maar de manier waarop mensen die ‘gezonde’ kleur vergaren, is soms verre van gezond. Bijvoorbeeld door eindeloos op het strand te bakken zonder zonnebrandmiddel of regelmatig naar de zonnebank te gaan. Hoe kun je die goudbruine teint bereiken zonder je gezondheid in gevaar te brengen?

Wel doen: de juiste fruit en groenten eten

Britse wetenschappers hebben ontdekt dat caroteen in groenten en fruit onze huid een aantrekkelijke ‘gouden’ kleur geeft. Het zou gaan om een vijf-maal-daags dieet van groenten zoals hete pepers, wortelen, spinazie en oranje fruit als cantaloupe meloenen, abrikozen en grapefruits. Proefpersonen werden in een experiment op dieet gezet. Onderzoeksresultaten toonden aan dat hun huid al binnen een maand van kleur veranderde. In een experiment moesten vrijwilligers foto’s beoordelen van de proefpersonen die het dieet hadden gevolgd en mensen die gebruind waren door de zon. Volgens hoofdonderzoeker Ian Stephan viel de goudgebruinde huid door groente en fruit bij alle vrijwilligers overduidelijk het meest in de smaak.

Wel doen: beschermd en kort zonnen

Probeer ieder spatje winterzon mee te pakken. Pak je goed in en zoek een beschut terrasje op. Zo’n één à twee uurtjes in de zon is voldoende om de pigmentvorming in je huid te stimuleren. Het resultaat: een gezond natuurlijk kleurtje. Het bruiningsproces gaat misschien iets trager dan de zonnebank, maar bedenk dat een huid met een natuurlijk kleurtje aantrekkelijker wordt bevonden dan een doorbakken huid met een oranje ondertoon. Vergeet niet om ook in de winter een dagcrème met een beschermingsfactor van ongeveer 15 te gebruiken. Ook winterzon stimuleert het verouderingsproces van de huid.

Wel doen: zelfbruiningslotions

Zelfbruinende lotions zijn vooral een aanrader voor mensen die in de winter naar de zonnebank gaan om hun pipse winterkleur te bestrijden. In zelfbruinende bodylotions zit een lichte dosis actieve zelfbruiner die geleidelijk zorgt voor een gelijkmatige kleur. Hierdoor krijgt je huid een natuurlijke, zomerse teint. De bruinende stof heet dihydroxyaceton (DHA). Dit is een kunstmatige suiker die de bovenste huidlaag (de hoornlaag) verkleurt. Zodra je het opsmeert is het zes uur actief. Zelfbruiners hebben dus zo’n zes uur nodig voordat je resultaat ziet. In de beginjaren van zelfbruiners stonden ze nog bekend om het ‘peeneffect’. Je werd er meer oranje dan bruin van. Tegenwoordig is het effect van een zelfbruiner veel mooier en natuurlijker.

Niet doen: regelmatig zonnebankgebruik

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek wijst het uit: mijd te veel gebruik van de zonnebank. Zonnebankgebruik zit in de hoogste risicocategorie op het krijgen van kanker, en dan met name huidkanker. Lees meer over verantwoord zonnebankgebruik in het artikel Snel bruin worden? De risico’s van zonnebankgebruik.

Niet doen: lang en onbeschermd zonnebaden op zon- of wintersportvakantie

Je boekt op de korte termijn misschien snel resultaat: je roodverbrande huid wordt uiteindelijk bruin. Op de lange termijn doet het je uiterlijk echter weinig goed. De UV-straling in zonlicht (UV-A en UV-B) breekt het collageen in de huid af. Daardoor wordt je huid sneller ouder en slapper. Fervente zonnebaders krijgen last van de bekende lederhuid. Ook je gezondheid heeft er onder te lijden. Te veel UV-straling beschadigt de huidcellen. De huid wordt rood en verbrandt. Op de lange termijn kan huidkanker het gevolg zijn, de meest voorkomende soort kanker in Nederland. Nog een nadeel van overmatig onbeschermd zonnen: het verlaagt tijdelijk de weerstand van het lichaam, waardoor infecties meer kans krijgen.

Auteur: Ine Mulder
Bronnen: LUMCScienceDaily, Telegraph, Medisch A-Z

3 Reacties

  • Zonnen Mag schreef:

    Helaas geeft dit artikel een negatief beeld voor al diegene die juist op een verantwoorde manier omgaan met de zonnebank. U suggereert dat bij regelmatig zonnebankgebruik huidkanker ontstaat. Echter lees ik nergens in uw publicatie terug dat dit enkel optreed bij een zonnebank gedrag van minimaal 50 uur op jaarbasis. het KWF adviseert dan ook al jaren, dat verantwoord zonnen op 40 sessies van gemiddeld 16 minuten geen enkel probleem is, en raad dat juist ook te doen, zeker als de zon zich niet laat zien.
    40 sessies van 16 minuten komt neer op zo’n 11 uur zonnebanktijd op jaarbasis. Ik geloof dat dit aantal uren een stuk lager ligt dan een weekje zon aan de Middellandse zee. Ik raad u allen aan om het boek van Dermatoloog Dr v.d. Rhee te lezen van 1 Mei is uitgebracht. Hij komt in zijn boek Zonnen Mag terug op zijn eerdere uitspraken uit de jaren 80. Hij is wel degelijk van mening dat bij een juist zon en of zonnebank gedrag dit alleen maar bevordelijk werkt voor de gezondheid van de mens.

  • Redactie dokterdokter.nl schreef:

    Beste Pioneer,

    Het is inderdaad zo dat in het onderzoek waar wij naar refereren onder regelmatig gebruik van de zonnebank 50 uur per jaar wordt verstaan. Bij een dergelijk aantal uren van zonnebankgebruik wordt de aanmaak van melanomen gestimuleerd. In de bronverwijzing staat de link naar het volledige onderzoek. Maar hierbij nogmaals de link:

    Indoor Tanning to Melanoma Definitively Linked in New Study, Researchers Say
    http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100527101502.htm

    Zonlicht heeft ook zeker voordelen. Deze kunt u lezen in het volgende artikel:
    https://www.dokterdokter.nl/man/reizen-vrije-tijd/article/24142/zonnebrand-voorkomen-neem-de-juiste-maatregelen

    Langdurig zonnebaden of regelmatig naar de zonnebank gaan is echter overbodig om te profiteren van de voordelen van zonlicht. Zo hebben mensen met een blanke huid bijvoorbeeld dagelijks genoeg aan een kwartier zonlicht of fel daglicht om voldoende vitamine D aan te maken.

    De strekking van het artikel is : ga niet overbodig lang in de zon zitten of te vaak naar de zonnebank voor een bruine huid. Daar zijn genoeg andere (meer gezonde) opties voor.

    Met vriendelijke groet,

    Redactie dokterdokter.nl

  • maakthetuit schreef:

    Uit het artikel maak ik op dat álle zonnebankgebruik fout is, uit de reactie en de re-reactie dat het geldt voor bepaald, vastgesteld gebruik in tijd, nl. 50 uur per jaar, dat is ongeveer een uur per week.
    Ik vind het jammer dat dat niet direct uit het artikel te halen is – je zoekt toch naar een referentie voor je eigen zon(nebank)-gedrag.

    Ik lijk dus met huidtype 1 á 2 (bleek en snelverbrandend maar niet sproeterig en roodharig), en 2 of 3 keer in de maand 7 minuten zonnebank wél aan de veilige kant te zitten? Op jaarbasis is dat 3 á 4 uur. Geldt daar nou ook die 74%?
    Ik krijg er iets een kleurtje van, zie er niet (meer) doodsbleek uit maar probeer wel maat te houden.
    Buitenshuis zon ik niet, wel wandel en fiets ik, maar hou veel huid bedekt en smeer goed in – alhoewel een fietstocht op een onverwacht zonnig uitgevallen dag steevast uitloopt op een verbrand gezicht en handen.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *