Wat is een gezond BMI?

Als het over een gezond gewicht gaat, wordt er al gauw gesproken over BMI. BMI staat voor Body Mass Index en is een maatstaf voor je gewicht. Dit wordt gemeten op basis van jouw gewicht in verhouding tot je lengte. Deze maatstaf is van toepassing op de meeste volwassen mannen en vrouwen van twintig jaar en ouder.

Een BMI tussen de 18,5 en 25 wordt gezien als gezond. Als je BMI boven de 25 is, dan heb je volgens deze maatstaf overgewicht. Kom je boven de 30 dan is er sprake van obesitas. Het BMI lijkt een goede manier om te meten of je een gezond gewicht hebt, maar is dit wel zo?

BMI-formule

De Belgische statist Adolphe Quetelet ontwikkelde ongeveer 150 jaar geleden de BMI-formule. De berekening van de BMI is gebaseerd op de volgende formule: gewicht (kg) / lengte (m)2. Dit wordt ook wel de metrische formule genoemd. Hierbij wordt het gewicht in kilogram gedeeld door de lengte in vierkante meters.

Screeninginstrument

Bij het meten van je BMI worden factoren zoals leeftijd, geslacht, etniciteit en spiermassa niet meegenomen. Het wordt daarom gezien als een goedkope en eenvoudige manier om je lichaamsvet op te meten. Je kunt het dus beter zien als een algemeen ‘screeninginstrument’ om aan te geven of een persoon ondergewicht, overgewicht, obesitas of een gezond gewicht heeft.

Belang van een gezond gewicht

Waarom is een gezond gewicht zo belangrijk? Een gezond gewicht kent diverse voordelen. Zo heb je minder snel last van gewrichts- en spierpijn, heb je meer energie, slaap je beter en zou je minder risico kunnen hebben op hartziekten en bepaalde vormen van kanker.

Bij overgewicht moet je hart harder werken, verhoogt je bloeddruk drastisch en gaan de (goede) HDL-cholesterolniveaus omlaag. Mensen met overgewicht lopen bovendien meer risico op het ontwikkelen van diabetes.

De BMI-formule betrouwbaar of niet?

Nadelig aan deze formule is dat er niet direct rekening wordt gehouden met jouw persoonlijke situatie. Zo heeft ieder mens een andere lichaamsbouw en samenstelling van het skelet en de spieren. Daarnaast houdt de ene persoon meer vocht vast dan de andere.

Ook zegt je BMI-score niets over de gezondheid van je lichaam. Iemand met een gezond BMI kan bijvoorbeeld veel buikvet hebben waardoor de vitale organen een stuk minder gezond zijn dan bij mensen met een wat hoger BMI waarbij het vet over het hele lichaam is verdeeld of rondom de benen zit.

Vetpercentage

Het vetpercentage wordt niet meegenomen in de BMI-formule, maar speelt een belangrijke rol in hoe gezond jouw lichaam echt is. Je kunt dit meten door bijvoorbeeld een huidplooimeting te doen of door op een speciale weegschaal te gaan die dit meet. In de meeste sportscholen staat zo’n weegschaal.

Bij mannen ligt een gezond vetpercentage tussen de tien en twintig en bij vrouwen tussen de twintig en dertig.

Kinderen en tieners

Hoe zit het met kinderen en tieners? Voor mensen tussen de twee en twintig jaar wordt de BMI geïnterpreteerd in relatie tot de leeftijd en het geslacht van het kind. BMI is daarom een redelijke indicator van lichaamsvet voor zowel volwassenen als kinderen.

Gewichtsproblemen opsporen

Omdat het BMI lichaamsvet niet direct meet, mag het niet worden gebruikt als diagnostisch hulpmiddel. Het BMI moet dus worden gebruikt als een maatstaf om de gewichtstoestand van individuen te volgen en bepaalde gewichtsproblemen op te kunnen sporen. Andere maatstaven van lichaamsvet, zoals dikte van de huidplooi, bio-elektrische impedantie of het onderwaterwegen zijn wellicht nauwkeuriger dan BMI. Maar BMI geeft een goede, eerste indicatie en geeft aan of er stappen nodig zijn om gewicht te verliezen.

Auteur: Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver voor Jasperalblas.nl

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd