Spataderen voorkomen: doe-het-zelftips!

Je bent ze liever kwijt dan rijk: spataderen. Als je ze eenmaal hebt kom je er vaak alleen nog maar vanaf door middel van een behandeling. Daarom geeft Dokterdokter tips om spataderen te voorkomen.

Spataderen voorkomen door beweging

Bewegen is heel belangrijk bij de preventie van spataderen. Allereerst is overgewicht één van de oorzaken van spataderen. Door goed in beweging te blijven (en een gezonde leefstijl aan te houden) kun je overgewicht wellicht voorkomen.

Verder is beweging belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat je bloedcirculatie op gang blijft en een goede bloedcirculatie voorkomt spataderen. Ga bijvoorbeeld regelmatig wandelen of fietsen. Hierdoor oefen je de kuitspieren en pompen deze spieren het bloed naar boven toe.

Lang staan en veel zitten is een no-go

Probeer lang staan en veel zitten met de benen omlaag te voorkomen. Spataderen ontstaan vooral bij mensen die veel zitten, staan én vooral niet bewegen.

Fulltime op kantoor?

Dan zit je waarschijnlijk constant. Probeer vaak kleine pauzes in te lassen. Sta even op, schud je lichaam los, loop een klein stukje, maak een praatje met een collega (terwijl je staat).

Tijdens het zitten kun je ook af en toe je voeten op en neer bewegen. Zo zorg je zitten ook voor een beetje beweging. Heb je een verhoging voor je voeten op het werk? Maak er gebruik van! Zo verminder je de druk in je aderen. Verander tijdens het zitten ook af en toe van houding.

Spataderen en zwangerschap

Ben je zwanger? Dan neemt de kans op spataderen helaas toe door hormoonschommelingen en een groeiende baarmoeder (waardoor het bloed minder goed naar je hart terugstroomt). Wees voorbereid en draag therapeutische elastische kousen.

Zware benen

Last van een zwaar gevoel in je benen, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap? Leg dan 's nacht je benen hoger door er bijvoorbeeld één of meerdere kussens onder te leggen.

Steunkousen en elastische kousen uit voorzorg

Last van beginnende spataderen? Draag steunkousen of elastische kousen voor een betere bloeddoorstroming! Tegenwoordig zijn er steeds meer modieuze steunkousen en elastische kousen te verkrijgen. Overigens is het ook handig om tijdens een lange vlucht of autorit elastische kousen of steunkousen te dragen. Ze voorkomen én verminderen spataderen.

Knellende kleding

Laatste doe-het-zelftip: draag geen knellende kleding! Hoewel strakke kleding veel gedragen wordt, moet je oppassen dat het niet je lichaam op bepaalde plekken knelt. Mooie kleding is oké, comfortabele kleding is een pre!

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Gezondheidsplein.nl, Zelfzorg.nl, Thuisarts.nl

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd