Hoe blijf je langer bruin na de zomer?

Uiterlijk 17 juli 2017
Hoe blijf je langer bruin na de zomer

Ben je een zonaanbidder en werk je elke zomer aan een mooi bruin kleurtje? Dan wil je natuurlijk die mooie kleur zo lang mogelijk behouden. Terug van je zonvakantie, dan lijkt het vaak alsof die bruine kleur bijna meteen verdwenen is. Toch kun je met een aantal manieren langer bruin blijven na de zomer. We geven je hier enkele tips!

1. Scrubben ter voorbereiding op de zon

Je huid langer bruin houden na een zonvakantie begint met een goede voorbereiding. Geef enkele dagen voordat je de zon in gaat je huid een scrubbehandeling. Hiermee verwijder je dode huidcellen, waardoor de hoornlaag dunner wordt. Nieuwe, zachte en glanzende huid komt aan de oppervlakte. Er bestaan allerlei soorten scrubbehandelingen. Laat je adviseren door een schoonheidsspecialiste over welke soort behandeling het beste bij jouw huidtype past.

Let op: je huid wordt hierdoor gevoeliger voor de zon, bescherm je huid daarom extra goed met een zonnebrandcrème met hoge factor.

2. Voorbruinen onder de zonnebank, een goed idee?

Nee! Dat is absoluut geen goed idee! In de straling van zonnebanken zitten vooral uva-stralen en relatief weinig uvb-stralen. De uva-stralen hebben invloed op het pigment dat al in je huid zit en stimuleren niet de aanmaak van nieuw pigment. Dit betekent dat je wel snel bruin wordt, maar dat deze kleur niet lang blijft zitten. Bovendien biedt het geen bescherming tegen de zon.

Uvb-stralen

Uvb-stralen bevorderen de aanmaak van melanine, het stofje dat ervoor zorgt dat er nieuw pigment wordt aangemaakt. Het duurt hierdoor langer voordat je bruin wordt, maar de bruine kleur blijft wel langer zitten. Daarbij wordt de huid dikker, waardoor de huid zichzelf op een natuurlijke manier beter beschermt tegen de zon.

Blootstelling aan zon langzaam opbouwen

Om langer plezier te hebben van je bruine kleur, kun je daarom beter de blootstelling aan de zon langzaam opbouwen. Je huid wordt langzaam bruin en het zelfbeschermend mechanisme van de huid wordt aangesproken.

Let op: dit betekent niet dat je geen zonnebrandcrème hoeft te gebruiken. Vermijd bovendien altijd de warmste uren van de dag tussen 11:00 en 15:00.

3. Zorg voor een goed gehydrateerde huid

Om ervoor te zorgen dat je huid niet te snel gaat vervellen, is het belangrijk om je huid voortdurend goed gehydrateerd te houden. Een droge huid vervelt namelijk sneller. Gebruik na het zonnen direct een goede aftersun.

Heb je een gevoelige huid, dan kunnen ingrediënten als aloë vera, bisabolol, panthenol, glycerine en thermaal water, je huid kalmeren na de zon. Blijf ook een tijdje na je zonvakantie smeren met aftersun en ga vervolgens over op een vette bodycrème.

4. Niet te lang en te warm douchen

Om uitdroging van de huid te voorkomen, is het een aanrader om niet te lang in bad te gaan. Kies liever voor een snelle douche. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt; water droogt je huid uit! Wanneer je te lang gaat badderen of douchen wordt de natuurlijke beschermlaag van je huid aangetast en verliest je huid sneller vocht. Warm water doet daar nog een schepje bovenop en lost het vetlaagje van je huid nog sneller op. De beste temperatuur voor een douche is ongeveer 37ºC, oftewel de gemiddelde lichaamstemperatuur.

5. Scrubben na het zonnen?

Veel mensen scrubben hun huid niet na het zonnen, omdat ze denken dat ze hiermee hun bruine kleurtje verwijderen. Maar wat dacht je van al die dode huidcellen, die je mooie bruine kleur juist doffer laten lijken! Ook na het zonnen is het een aanrader om je huid één keer in de week te scrubben met een mild product. Je haalt hiermee alleen de dode huidcellen weg en niet je mooie kleurtje.

Let op: verbrande of geïrriteerde huid niet scrubben! Voer een scrubbehandeling nooit meteen na het zonnen uit, maar enkele dagen erna.

6. Voedingstips voor een gezonde bruine huid

De gezondheid van je huid is niet alleen vanaf de buitenkant te bevorderen. Goede voeding is eveneens heel belangrijk. Groenten en fruit spelen hierin een belangrijke rol.

Vooral groenten met bètacaroteen (wortels, kool en broccoli) zijn een aanrader. Bètacaroteen is een antioxidant die de huid beschermt tegen vroegtijdige veroudering door te veel blootstelling aan de zon. Zet ook tomaten en watermeloen op je menu vanwege het lycopeen dat hier in zit. Lycopeen is eveneens een antioxidant die je huid extra bescherming biedt tegen de schadelijke invloed van de zon.

Auteur: Daphne van Winkel, in samenwerking met docenten van de opleiding Schoonheidsspecialiste van de Wellness Academie

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *