Buikvet verliezen: het hoe en waarom!

Uren zwoegen in de sportschool, dagelijks buikspieroefeningen en jarenlang diëten. Sommige vrouwen gaan ver om een strakke buik te krijgen. Wil je ook buikvet verliezen? In dit artikel lees je meer over het nut van buikvet verliezen. Met handige tips voor snel resultaat!

Waarom buikvet verliezen?

Uit een onderzoek van het RIVM blijkt dat de Nederlander een steeds grotere buikomtrek krijgt. Buikvet kan niet alleen onaantrekkelijk zijn, het kan zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Overtollig buikvet verhoogt mogelijk het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, hart- en vaataandoeningen en zelfs sommige kankervormen.

Wanneer buikvet verliezen?

De grens tussen vrouwelijke rondingen en gevaarlijk buikvet is niet altijd even duidelijk. Hoe weet je wanneer buikvet verliezen echt nodig is? Een gezond gewicht is deels te berekenen aan de hand van de BMI-score (Body Mass Index) en de middelomtrek. In het algemeen spreken we van overgewicht bij een omtrek vanaf 94 centimeter bij mannen en vanaf 80 centimeter bij vrouwen.

Je BMI zegt echter niet alles over gezondheidsrisico’s door gewicht. Buikvet is namelijk veel schadelijker voor de gezondheid dan bijvoorbeeld vet rond de heupen. Je kunt dus een hoge BMI hebben door vet op je heupen, maar nog steeds weinig buikvet. Dan loop je minder gezondheidsrisico.

Pas wel op wanneer je buikvet wil verliezen. Start je zonder begeleiding met diëten dan krijg je mogelijk niet alle benodigde voedingsstoffen binnen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een vitaminetekort oplopen.

Hoe buikvet verliezen?

Wil je buikvet verliezen dan kun je het beste voldoende bewegen en gezond eten. Vooral wandelen helpt goed om buikvet te verliezen. Bij vetverbanding is het namelijk belangrijk om je hartslag op een bepaald niveau te houden. De optimale hartslag voor vetverbranding hangt onder andere af van je normale hartslag, leeftijd en gewicht. In welk tempo je dus het best kunt wandelen is hier ook van afhankelijk.

Gezond eten doe je door onbewerkte producten te gebruiken die de buikvetverbranding in gang zetten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Groenten;
  • Fruit;
  • Vis, zoals haring, makreel, zalm of tonijn;
  • Eieren;
  • Noten, pitten en zaden;
  • Natuurlijke oliën, zoals olijfolie, kokosolie en lijnzaadolie.

Probeer een vast aantal eetmomenten per dag in te bouwen en drink voldoende water. Nog een belangrijke tip: geef vooral niet te snel op en wees geduldig! Buikvet verliezen kost nu eenmaal tijd en inspanning.

Auteur: Michelle Vellinga

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd