BMI berekenen: ben ik te dik of niet?

Vraag je je af of je een gezond gewicht of misschien overgewicht hebt? Je BMI (Body Mass Index) is hier een goede indicator voor. Je kunt je BMI zelf berekenen en hieronder meteen zien of je te zwaar bent of niet. Het enige dat je hiervoor hoeft te weten, is je lengte en je gewicht.

BMI betekenis

Je BMI (Body Mass Index) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Aan de hand hiervan kun je meten of je een gezond gewicht hebt, of bijvoorbeeld te zwaar of te licht bent.

Bij een BMI tussen de 18,5 en 25 heb je een gezond gewicht. Heb je een BMI tussen de 25 en de 30, dan heb je overgewicht en neemt de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten toe. Bij een BMI boven de 30 is er sprake van obesitas.

Lees hier meer over een gezond BMI.

BMI berekenen

Je berekent je BMI door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Een rekenvoorbeeldje voor iemand die 68 kilo weegt en 1,60 meter lang is:

68 / 1,602=26,56

Of

68 / (1,60 x 1,60) = 26,56

Geen rekenmachine bij de hand? Op de website van WW kun je je BMI automatisch laten berekenen door je lengte en gewicht in te voeren.

Wat betekent je BMI-score?

In de tabel hieronder kun je zien wat jouw BMI-score betekent:

18,5 of lager

Ondergewicht

18,5-25

Gezond gewicht

25-30

Overgewicht

Meer dan 30

Obesitas

Voor kinderen tot 18 jaar, ouderen boven de 70 jaar, mensen met een grote spiermassa en mensen met een andere lichaamsbouw (bijvoorbeeld Aziatisch) gelden andere normen. Bij een gezonde middelomtrek is er dan meestal geen sprake van overgewicht.

BMI en buikomvang

Het is niet alleen belangrijk hoeveel lichaamsvet je hebt, maar ook wáár dit lichaamsvet zit. Buikvet is bijvoorbeeld ongezonder dan vet op de heupen. Je buikomvang en BMI kunnen je samen vertellen of je overgewicht hebt en hoe groot het risico op gezondheidsproblemen is. Je leest hier meer over in ons artikel ‘Wat je buikomvang over je gezondheid zegt’.

Te hoog BMI?

Is je BMI te hoog? Dan is het belangrijk om af te vallen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? In de volgende artikelen vind je verschillende tips:

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floortje Gielen 
Bronnen: NHG: Richtlijn Obesitas, WW, Voedingscentrum

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt en gecontroleerd door onze partners

Pagina laatst aangepast op 1 juli 2019


Gerelateerd