Zet een turbo op je testosteron

zet een turbo op je testosteron

Testosteron is het belangrijkste mannelijk geslachtshormoon en vooral bekend als dé factor die bepalend is voor de zin in seks en de seksuele prestatie. Wat men vaak niet weet is dat dit hormoon ook bepalend is voor tal van andere factoren zoals de omvang van je buik, hart -en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

Testosteron wordt met name aangemaakt in je testikels maar ook gedeeltelijk in de bijnieren. De productie daalt na je 25ste met gemiddeld één procent per jaar. Tegen je vijftigste nemen mede daardoor spiermassa en spierkracht af. Ook verslechtert je kortetermijngeheugen en neemt botontkalking toe.

Zin in seks

Het buikvet groeit door afnemend testosteron sneller aan. Daarbij komt dat testosteron de neiging heeft om in het buikvet vast te gaan zitten. Hierdoor stroomt er minder vrije testosteron door je lichaam wat je nodig hebt voor zin in seks en een goede erectie.

Oestrogeen

Mannen beschikken van nature over een lage concentratie van het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Door het dalend testosteron kan het oestrogeen een grotere rol gaan spelen in je lichaam. Dit hormoon heeft bij mannen een dikmakende werking.

Buikvet

Als je in de levensfase verkeert waarin buikvet zich maar wat graag opstapelt, moet je weten dat buikvet zelf ook weer oestrogeen produceert, waardoor de vetophoping nóg sneller gaat. Op tijd ingrijpen dus. Want gelukkig kun je er zelf van alles aan doen om je testosteronpeil hoog te houden. En wacht er niet mee tot je vijftig bent, vanaf je dertigste heb je er al baat bij.

Meer krachttraining

Sport stimuleert de productie van testosteron, maar werk je niet eindeloos in het zweet. Langdurig sporten, zoals vier keer per week vijftien kilometer hardlopen, remt de aanmaak van het mannelijke testosteron en stimuleert de aanmaak van cortisol. En dat hormoon zorgt weer voor afbraak van de spieren.

Vetmassa

Sporten waarbij je met veel spiergroepen kracht moet zetten, helpen het testosteron juist een handje. Kracht zetten, zoals bij gewichtheffen en roeien, is voor de aanmaak van testosteron belangrijker dan het lang herhalen van dezelfde bewegingen.

Een ander voordeel van goede oefeningen is dat je de oestrogeenmakende vetmassa kunt wegtrainen en vervangen door strakke spiermassa. Zo sla je twee vliegen in één klap. Elke sportschool kan je erbij helpen.

Testosteron en het buikje

Te veel buikvet is slecht, maar een mager lichaam is ook weer ongunstig. Voeding met erg weinig vet is niet goed voor de productie van testosteron. Bij mannen die een streng dieet volgen, maakt het testosteronpeil een duikvlucht. Dagelijks een beetje vet eten uit zuivel, vlees of vette vis is gunstig voor het mannenhormoon.

Gemoedstoestand

Voeding, beweging en voldoende slaap zijn van invloed op je testosteronwaarden. Je gemoedstoestand is ook bepalend, deze stuurt in zekere mate de activiteit in de testikels. Voortdurende neerslachtigheid, gevoelens van onmacht en twijfel over je eigen vermogens zetten de handrem op je testosteronproductie. Maar een testosterontekort kan juist ook weer prikkelbaarheid, stemmingsveranderingen en depressiviteit geven.

Dus door een verandering van je levensstijl kan je zelf veel invloed uitoefenen op je testosteronproductie. Suppletie van testosteron in de vorm van pillen, injecties en gels, kan je eigen systeem van natuurlijke aanmaak plat leggen en vergroot de kans op prostaatkanker. Het is dan ook raadzaam om eerst een arts te consulteren voordat je op eigen houtje hiertoe overgaat. Want het is heel goed mogelijk dat je symptomen een andere oorzaak hebben dan een te laag testosteron.

Auteur: Jan Willem Wensink, in samenwerking met Consulent Seksuele Gezondheid Karin Schuurman
Bronnen: MedNet, New England Journal of Medicine, Voedingscentrum

18 Reacties

  • Peter schreef:

    wat moet je nu met zo’n verhaal; je lost niks op met prietpraat. Ouder worden betekent achteruitgang van je lijf. Wees realistisch en accepteer dat je herstelvermogen na je 50-e verder wegzakt, dat je meer kans op allerlei blessureleed krijgt (vaak zaken die in het verleden zijn opgebouwd) en hou eens op met schoonheidsiedealen zoals een 6-pack buikje na te willen streven of als voorbeeld te stellen. Prietpraat en verkooppraat waarmee je 50 plussers of depressief maakt of cynisch. Dat laatste is bij mij zekler het geval n.a.v. veel te veel van dit soort onzin informatie. Ik ben 55, sport sinds m’n 4e, 10 jaar topsport en enthousiast krachtsporter. Geef een tip: rust is belangrijker naarmate je ouder wordt!
    Ik ben benieuwd of jullie ook dergelijke kritische reacties durvan plaatsen…

  • Bart schreef:

    @ Peter – Je reactie is me uit het hart gegrepen! DrDr was ooit een betrouwbare site, maar grossiert nu vooral in ongefundeerde borrelpraat

  • Ger schreef:

    Ik ben zelf reeds 44 jaar. Ik bezoek 3x per week de sportschool, maximaal 45 minuten per keer.
    Je hoeft niet veel of intensief te trainen; als het maar consequent en met een doel traint. Mijn ervaring is dat ik keurig op gewicht blijf, best veel kan eten wat ik wil en mijn lijf goed in verhouding blijft.
    Lees een dergelijk artikel tussen de regels; sport, doe als kerel vooral krachttraning, eet gevarieerd en gezond.
    Het kost niet veel moeite. Ik zie veel mannen in de sportschool hun tijd verdoen aan nutteloze oefeningen, veel van hetzelfde, beetje dit-beetje dat, lekker bijkletsen en och… het uurtje is alweer voorbij. Focus, besteed je tijd goed en geniet van het effect. Iedere sportschoolhouder kan je gericht informeren. Succes!

  • harry003 schreef:

    Ik vind er zit voor de helft waarheid in .Iemand die meer sport zal er ook meer plezier van hebben .Maar kijk uit je word vaak doorgestuurt naar verschillende activiteiten en die profiteren daar ook van .Het draaid toch om geld want als ze een klant aanbrengen .zal toch weer een voordeeldje aanzitten.Want niets gaat zonder geld .Dan komen zij weer zou je geen lid willen worden je krijgt zoveel korting (wat je later dubbel en dwars terug betaalt).Dus kijk uit met die doorverwijziging en al die aanprijzingen .Je word toch soms gepakt.En daar is het de tijd niet voor.

  • feedback schreef:

    het is intressant hoe elke man hierop reageerd!
    training en dan wat Peter aanhaald krachttraining is bijzonder belangrijk en houdt je wel degelijk jonger ,als je er ook de rust voor neemt en er zijn tegenwoordig xxxx aantal supplementen die heel aktief werken ,ook als je de fut niet meer hebt en ook je eigen testeron op verschillende wijzen aanpakt.
    ik ben 62 en train 3 tot 5 dagen in de week in diverse gradaties en merk dat ik ook sterker wordt en kan groeien in spiermassa.
    hierbij is meditatie een belangrijk middel om met de oefeningen dieper bij jezelf binnen te komen en dit zet weer allerlei systemen in werking ,waar de meeste mensen geen weet van hebben.

  • 55plusser schreef:

    Het lijkt inderdaad te kloppen dat door af en zwaar te tillen testosteron toeneemt. Ik draai mijn hand niet om voor zwaar tillen en blijf ook gezond bewegen. Resultaat: alles werkt nog als 30 jaar geleden. Oké iets trager, maar het werkt……………….

  • maxdetak schreef:

    aan feedback;

    Met zeer vel interesse lees ik uw posts omtrent meditatie en verdiepen van oefenen.
    Daar meditatie mij niet vreemd is en dagelijks beoefen ben ik zeer nieuwsgierig geworden wat er meer mogelijk is.
    Dit om het oefenen zo verder te verdiepen.

    Alsvast mijn dank
    Een mail zou dat kunnen .

  • Anoniem schreef:

    misschien hebben we de oplossing van uw probleem,

    hartlopen is namelijk niet zo gezond.
    misschien moet u gaan harDlopen.

    MVG 2 meisjes van 13

  • Rene 62 schreef:

    Omdat ik aan krachtsport doe is mijn testosterongehalte hoger dan normaal voor mijn leeftijd is.IK gebruik dan ook voldoende Eiwit.
    Verder slik ik DHEA en GABA en gebruik ik NanoGreens dooe de hoge concentratie van resveratrol, lycopeen en anti-oxidanten. Sinds ik Nanogreens gebruik herstel ik veel sneller van blessures en ongemakjes. Als eiwit gebruik ik Whey Isolaat van AST-SS

  • scheids1 schreef:

    Ik ben 68 jaar en doe aan sport(scheids bij voetbal al meer dan 40 jaar)Ik fiets om de dag 15 kilometer en verder niet.Ik gebruik alleen Blaster een drankje op je nuchtere maag, verder leef ik gezond en luister goed naar mijn lichaam en heb nergens last van.

    Succes met alle verhalen.

  • Tjalle schreef:

    De zaken en tips die hier worden genoemd zijn wetenschapelijk bewezen. In het boek “de houdbare man” wordt hier ook veel aandacht aan besteed.

  • onzin schreef:

    Ach als je alles moet geloven wat zogenaamd wetenschappelijk is bewezen word je alleen maar voor de gek gehouden, puur voor de marketing. Ja zo misleidend kunnen mensen zijn.

    Even een correctie over koffie. Namelijk het is helemaal niet goed voor je bij het seks. Cafeine zorgt voor bij mannen minder zin in seks en ook nog eens slechte prestaties in bed. Ook kan je er erectieproblemen van krijgen bij iemand die elke dag koffie drinkt.

    Zoek het maar op mensen!

  • albert frederiks schreef:

    ben 60 jaar train vanaf 19 jaar boksen taekwond0 hartlopen kickboksen en krachtsporten nu nog, top bankdrukken is 155 kilo warm op met 100 dat 10 maal dan 105 x 10 tot 10 x 120 vijf x 130 3 x 140 1 x 150 sta you tube bettie bankdrukken en bettie 55 /
    heb gebruikt van de dokter in totaal wegens gewrichtspijn zolang ik train 240 x 5 mg stromba in een tijdbestek van 39 jaar verder nooit iest gebruikt wel hart gewerkt sloop stratenmaker tot nu toe heb wel pijn schouwder omdat je weer te zwaar doorgaat eigen schuld . maar wat ik wil zeggen ik trainde met de jongens in de tijd toen er geen verhalen waren geen anabolen en geen gezeur gewoon trainen en gelukkig er mee zijn . als jullie nu een voorbeeld nemen aan mij en anderen train dan voor je zelf hart kei hart met belijd lees geen stukken over dit en dat train laat je de kop niet gek maken want dat kost geld als je dat doet . gewoon eten drinken roken en alles wat je gelukkig maakt . maar bij dat alles hoort wel trainen dan heeft de rest geen invloet op je lighaam niets doen maakt je zwak en oud ik ben oud en nog top fit en sterk gr ik zeg doen

  • alex schreef:

    jullie moeten maar een googelen naar astaxantine doet wonderen .
    groeten alex

  • marc schreef:

    myomin is een oplossing zie video met J0hn Gray

  • Eric schreef:

    Beste, ik ben zestig, doe nog steeds aan windsurfen, ook in de winter mits geen bomijs. Met code oranje enzo.
    Ben zo plat als een dubbeltje rij vaak veel te hard op de motor, da’s toch een testosteron dingetje, toch.

  • Ed schreef:

    Het ligt aan jouw erfelijkheids dna sterke ouders sterke kinderen (kinderen van topsporters,militairen,politie agenten me-er bouwvakkers fysiek sterke ouders hebben ) als je kind bent van kantoortypes ja hoe kan jij dan keihard trainen net als een auto zonder benzine.Zit niks in komt niks uit misschien een beetje bij de fysio touwtje trekken ofzo.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *