Tips om je testosteron te verhogen

testosteron_opkrikken

Testosteron, testosteron, testosteron. Minder zin in seks? Komt vast doordat je een laag gehalte aan testosteron hebt. Een opkomend bierbuikje waar maar niet tegenaan te sporten lijkt? Komt vast doordat je een laag gehalte aan testosteron hebt. Moeite om te herinneren wat je gisteren hebt gedaan? Je raadt het al.. Je zal wel een tekort aan testosteron hebben. Alhoewel testosteron natuurlijk niet de oorzaak is van alle medische problemen, en zelfs zelden de enige oorzaak is van onder andere deze voorbeelden, kan een laaggehalte aan testosteron zich wel op veel verschillende manieren uiten. De productie van het hormoon testosteron daalt na je 25e levensjaar. Nader je de 50, dan neemt mede door de daling van je testosterongehalte je spiermassa en spierkracht af. Ook je libido en de dikte van je buik worden bepaald door het peil van je testosteron. Verder heeft testosteron invloed op je geheugen, botontkalking en hart- en vaatziektes. Veroudering houd je helaas niet tegen, maar als man heb je wel degelijk invloed op je testosterongehalte. Je testosteron verhogen doe je makkelijk met deze 6 leefregels.

Tip 1 – Doe het vaker

Het is uit vele onderzoeken gebleken: wie regelmatig seks heeft, houdt de zaadballen actief. En waar wordt testosteron geproduceerd? Juist, de zaadballen. Mannen die niet seksueel actief zijn, hebben een lager testosterongehalte dan mannen die regelmatig seks hebben. “Use it or lose it”, is niet voor niets een veelgehoorde kreet bij endocrinologen en urologen.

Tip 2 – Slaap goed

Tijdens de slaap, zo rond 5 uur ‘’s ochtends, is de testosteronspiegel het hoogst. Uit onderzoek blijkt dat slechte slapers een lager testosterongehalte hebben. Zorg dus voor een goede nachtrust.

Tip 3 – Eet niet te veel drop

De stof glycyrrhizine in drop verhoogt niet alleen de bloeddruk, maar onderdrukt bij mannen ook het testosteron. Dat blijkt uit Zweeds en Italiaans onderzoek. Het effect is al meetbaar als je dagelijks een paar dropjes eet.

Tip 4 – Doe rustig aan met alcohol

Testosteron wordt bijna geheel aangemaakt in de cellen van Leydig in de testikels. Alcohol verstoort het proces in die cellen. Als je dagelijks drie of meer glazen alcohol drinkt verlaag je daarmee je testosteronproductie aanzienlijk.

Tip 5 – Eet broccoli en nog eens broccoli

Goede voeding is zoals altijd een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Sommige stoffen uit voeding kun je als man extra goed gebruiken, zoals  diindolymethane (DIM). Dat is een plantaardige stof die indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit. DIM zit vooral in kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruiten. Broccoli houdt trouwens ook je prostaat in conditie.

Tip 6 – Slik vitamine B

Alle B-vitaminen helpen bij mannen een te hoog gehalte aan oestrogeen te voorkomen. Een tekort aan B-vitaminen leidt tot verhoogde oestrogeenwaarden. B-vitaminen zitten in vlees, volkoren producten, aardappelen, groente, eieren, gevogelte, vis en noten.

Auteur: Franka van Arendonk
Bronnen: MedNet, New England Journal of Medicine, Voedingscentrum

7 Reacties

  • Edwin schreef:

    Hier nog een paar:
    Ga naar de gym en pak de zwaarste gewichten die je aan kan. Doe korte series met hoge weerstand. Je lichaam schreeuwt dan om testosteron en zet de testikels aan het werk. Eet genoeg vlees en noten om het nodige zink tot je te krijgen. Ga daarna meteen weer je spieren pesten met ‘high-resistance compound exercises’ zoals squats, deadlifts, pull-ups en cattlebell swings. Neem iedere keer een eiwit shake en koop na een paar maanden een pot creatine om je reps en het gewicht te kunnen verhogen. Gebruik de creatine niet langer dan twee maanden per keer, anders vergeet je lichaam het zelf aan te maken. Blijf er daarna eenzelfde periode vanaf. Je voelt je nu jonger en krachtiger en deze gedachten stimuleren het lichaam om nog meer testosteron te maken. Blijf sporten en stel steeds hogere, maar haalbare doelen. Doe dingen die je vroeger deed, maar nu niet meer durft. Wees de persoon die je was toen je testosteron-niveau piekte. Maar nu met al de kennis en ervaring die je toen niet had. Vergeet de sportschool niet! Zwaardere gewichten! Wissel af en laat je lichaam schrikken. Pak ook eens een week rust. Dat mag best, je lichaam zal die tijd gebruiken om zich aan te passen en sterker te maken. Luister muziek die je geest stimuleert en je lichaam doet bewegen. Dans door het huis en kijk niet te veel televisie. Ga liever optijd slapen. In het weekend ga je uit. Testosteron krijg je niet in je eentje, het is een hormoon dat wil dat je onder de mensen bent. Flirt en daag uit. Een laag testosteron doet je voelen dat je te oud bent om lol te hebben, maar je bent niet te oud. Je laat je niet bedonderen zoals de meeste mannen die gewoon opgeven. Je bent dan maar onvolwassen, maar daardoor voel je je wel beter. Drink niet te veel en drink na iedere alcoholische consumptie een water. Ga in het weekend tenminste één keer sporten. Pas op voor suikers en drink af en toe een verse bietensap. Geniet van wat je ziet en blijf je afvragen hoe het er aan de andere kant van de heuvel uit zal zien.

  • Henk schreef:

    Hoe kun je testosteron meten?

  • julien schreef:

    Ik ben constant moe ,zal testosteron helpen tegen vermoeidheid ?

  • victor schreef:

    sportschool in duiken en trainen als een beest

  • nietbelangrijk schreef:

    een meneer boven zegt creatine. maar dat zorgt toch voor pafferige uiterlijk?

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *