Tips om je oestrogeen in balans te houden

Tips om je oestrogeen in balans te houden

Het hormoon oestrogeen is hét belangrijkste geslachtshormoon bij vrouwen. Het wordt in de eierstokken aangemaakt. Oestrogeen is van grote invloed op de stofwisselingsprocessen van de hersenen, bloedvaten, botten en slijmvliezen. Het is dan ook belangrijk om je oestrogeenpeil in balans te houden!

Tijdens de puberteit stijgt de oestrogeenspiegel waardoor de geslachtsorganen veranderen. De borsten, baarmoeder en vagina maken een groei door en de menstruele cyclus komt op gang.

Maar oestrogeen is bij nog veel meer lichamelijke processen betrokken. Het is onder andere verantwoordelijk voor:

  • een mooie gezonde huid
  • sterke botten
  • een normale bloeddruk
  • een normale cholesterolspiegel
  • elastische slagaderwanden
  • goede hersenfuncties
  • een emotioneel evenwicht
  • de doorbloeding en vochthuishouding in de vagina
  • opbouw van het baarmoederslijmvlies

Oestrogeen werkt door het hele lichaam

Je hebt oestrogeen dus nodig om nagenoeg alle lichaamsweefsels te behouden. Tevens zorgt het voor een evenwicht in de hormoonbalans. Oestrogeen wordt daarom ook wel gezien als de vrouwelijke tegenhanger van testosteron. Na je 35ste begint je oestrogeenpeil te dalen.

Een tekort maar ook een teveel van oestrogeen kan veel gezondheidsproblemen veroorzaken. Het is echter niet altijd de hoeveelheid oestrogeen die het probleem veroorzaakt. Ook de schommelingen in je oestrogeenpeil zelf, of de manier waarop oestrogeen tegen je lichaam ‘praat’ kunnen je ongemak bezorgen. De problemen die je met je oestrogeengehalte kunt ervaren, zijn voor een deel genetisch bepaald. Maar vooral je leefstijl heeft veel invloed op je oestrogeenpeil.

Zorg voor een gezond vetpercentage

Voor een gezond oestrogeenpeil moet je je vetpercentage in de gaten houden. Oestrogenen spelen namelijk een rol in de aanmaak van vet en dragen bij tot het vasthouden van vocht. Als oestrogenen in te grote hoeveelheden door de eierstokken worden afgescheiden of als ze niet in evenwicht worden gehouden door progesteron, kan dit tot gewichtstoename leiden. Het vet zelf produceert ook weer oestrogeen, waardoor de vetophoping nóg sneller gaat, waardoor er nóg meer oestrogeen wordt aangemaakt.

Een teveel aan oestrogeen ligt hierdoor aan de basis van veel westerse beschavingsziekten, zoals kanker en hart- en vaatziekten. Een te laag vetpercentage kan weer een tekort aan oestrogeen veroorzaken. Dit kan onder andere leiden tot het uitblijven van de menstruatie, haaruitval of botontkalking.

Eet vezels, groenten en fruit

Een goede voeding is sowieso een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Maar sommige stoffen uit voeding kun je als vrouw extra goed gebruiken, zoals plantaardig oestrogeen (fyto-oestrogenen). Dit komt voor in een groot aantal groenten (o.a. asperges, peulvruchten, groene paprika, broccoli), vruchten (appelen en peren) en granen (tarwe). Plantaardig oestrogeen heeft een veel zwakkere werking dan menselijk oestrogeen, maar heeft desalniettemin gunstige eigenschappen. Zo blokkeert het oestrogeenreceptoren, waardoor ze menopauzeklachten verlichten. En ze remmen de productie van enzymen die betrokken zijn bij de groei van kankercellen.

Bestrijd stress

Stress heeft ook veel invloed op je oestrogeenpeil. Bij langdurige stress wordt progesteron namelijk gebruikt om cortisol te maken. Progesteron is een belangrijk hormoon, omdat het de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam in evenwicht houdt. Door stress kan de verhouding tussen oestrogeen en progesteron uit balans raken.

Kom in beweging

Overgangsklachten en botontkalking (osteoporose) hangen sterk samen met je oestrogeenpeil. Het is daarom zaak om met name na je 35ste aan een evenwichtig oestrogeenpeil te werken. Diverse onderzoeken wijzen uit dat vrouwen die voldoende bewegen, minder last hebben van de overgang en osteoporose. Daarnaast werkt sport stress verminderend en houdt het je gewicht binnen de perken. En dit zijn ook weer belangrijke voorwaarden voor een gezond oestrogeenpeil.

Seks

Houd er rekening mee dat in de overgang de vagina, door de afname van oestrogeen, minder vochtig is tijdens het vrijen. Door de verminderde doorbloeding worden de vaginawand en de schaamlippen kwetsbaarder. De seks kan hierdoor als minder prettig worden ervaren. Met het gebruik van een glijmiddel ontstaat er minder wrijving en kan de seks weer plezieriger worden. .

Stop met roken

Vrouwen die roken komen één à twee jaar eerder in de overgang. Een duidelijk teken dat roken een ongunstige werking heeft op je oestrogeenpeil. Naast roken zijn er ook andere producten die je beter niet te veel kunt consumeren:

  • koffie, thee, frisdranken en alcohol
  • suiker en producten van wit meel
  • producten die veel eiwitten bevatten
  • producten met conserveringsmiddelen

Auteur: Rachel van de Pol, in samenwerking met Consulent Seksuele Gezondheid Karin Schuurman
Bronnen: Medisch A-ZMens en Gezondheide-gezondheid.beMedical News Today

12 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *