5 oefeningen voor betere seks

Tijdschriften staan er vol mee: tips voor een beter seksleven met dure speeltjes of medicatie. Dat is vaak niet nodig! Met een beetje – gratis – zweten buiten de slaapkamer, kun je de prestaties in de slaapkamer al een stuk verbeteren. Uithoudingsvermogen, spierkracht en flexibiliteit zijn namelijk onontbeerlijk voor een lange vrijpartij. Deze vijf seksercises zijn vooral voor mannen bedoeld, maar ook vrouwen kunnen er hun voordeel mee doen tussen de lakens.

Seksercise 1: Push-ups

Opdrukken is - om voor de hand liggende redenen - de beste oefening om je seksleven een boost te geven. Als het nog niet lukt om je volledige gewicht op te drukken, begin dan met push-ups tegen de muur. Ga voor drie sets van vijftien. Heb je dit onder de knie? Ga dan een stap verder met opdrukken op je knieën. Zorg ervoor dat je je rug recht houd, terwijl je langzaam met je neus richting de vloer gaat. Vervolgens ga je voor volledige push-ups.

Seksercise 2: Buikspieroefeningen

Na push-ups zijn de buikspieren het belangrijkste lichaamsgebied om te trainen voor het stimuleren van bedprestaties. Ook dat is logisch want tijdens seks gebruik je de buikspieren volop. Begin eerst met ouderwetse crunches. Lees hier alles over de beste buikspieroefeningen.

Voor mannen én vrouwen is de volgende oefening een echte aanrader: lig op je rug met gebogen knieën. Duw je heupen omhoog en laat vervolgens je bovenlichaam en heupen weer langzaam naar de grond zakken. Ga voor drie sets van vijftien. Nog een seksbooster: je heupen kantelen (pelvic tilt). Ga op de grond liggen met gebogen knieën. Maak je rug bol door je onderrug naar de grond te duwen, vervolgens maak je je rug hol door de andere kant op te bewegen. Deze oefening doe je twee minuten lang in een rustig tempo.

Seksercise 3: Deadlifts

Deadliften is een gewicht heffen in een voorovergebogen stabiele houding met gebogen knieën. Je tilt het gewicht op totdat je rechtop staat en de benen gestrekt zijn. Deze oefening houdt je rug ijzersterk, wat goed van pas komt tussen de lakens. Het laatste wat je wilt is door je rug gaan tijdens spannende standjes.

Let op, deadlifts worden vaak incorrect uitgevoerd met blessures als gevolg. Vraag instructeurs in de sportschool om tips.

Seksercise 4: Side en twist bends

Een sterk bovenlichaam is onontbeerlijk voor een langdurige vrijsessie. Side bends en twist bends helpen je torso sterker te maken en verbeteren je uithoudingsvermogen. Houd je niet van dit soort oefeningen? Zwemmen is een goed alternatief om een sterk bovenlijf te krijgen, want bij bijna alle zwemslagen komt de meeste kracht uit je romp.

Seksercise 5: Cardio

Hardlopen, fietsen, skaten, zwemmen, het zijn allemaal cardiovasculaire sporten die je libido levendig houden. Probeer op regelmatige basis aan je conditie te werken. Dus liever vijf keer in de week dertig minuten in de weer, dan in het weekend twee uur achtereen sporten. Zo houd je een gezonde bloedcirculatie. Onderzoek heeft aangetoond dat sportieve mannen boven de vijftig jaar 30% minder kans op erectieproblemen hebben dan inactieve mannen. Ook is er een sterk verband aangetoond tussen obesitas en erectiestoornissen. Zaak dus om actief te blijven.

TIP: Ga eens twintig minuten voor een vrijpartij flink bewegen en vind zelf maar uit wat er gebeurt!

Kan je relatie wel wat extra romantiek gebruiken? Lees dan de tips in ons artikel Doe (weer) eens romantisch.

Deze tekst is goedgekeurd door Karin Schuurman, eigenaar van Care4Sex Praktijk voor Seksuele Gezondheid. 

Auteur: Rachel van de Pol


Bronnen: WebMD, Fitnessnet

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd