Zonnebrand voorkomen? Neem de juiste maatregelen

verbrand

Lekker een dagje zonnen. Het klinkt leuk, maar verloopt niet altijd probleemloos. Zonnebrand ontstaat namelijk vaak zonder dat je er erg in hebt. De huid wordt bij zonverbranding snel rood, geïrriteerd en pijnlijk.

Waarom zonlicht goed voor je is

Zonlicht ontspant, geeft energie en zorgt voor een goed gevoel. Dat komt onder andere door de aanmaak van endorfine. Zonlicht verlicht zelfs in sommige gevallen huidproblemen zoals eczeemacne en psoriasis. De zon levert je ook nog een belangrijke vitamine. De huid maakt namelijk vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Vitamine D is goed voor botten en tanden en speelt een belangrijke rol bij de weerstand. Mensen met een blanke huid hebben dagelijks genoeg aan een kwartier zonlicht of fel daglicht om voldoende vitamine D aan te maken. Dit op voorwaarde dat hun gezicht en handen onbedekt zijn. Wie een donkere huid heeft of ouder is dan zestig, maakt minder snel vitamine D aan. Een supplement met vitamine D dient eventueel als aanvulling.

De nadelen van zonlicht

Zonlicht heeft helaas ook een schaduwzijde. De UV-straling in zonlicht (UV-A en UV-B) breekt het collageen in de huid af. Daardoor word je huid sneller ouder en slapper. Te veel UV-straling beschadigt de huidcellen. Dat leidt tot zonnebrand: de huid wordt rood en verbrandt. Op lange termijn kan huidkanker het gevolg zijn, een veel voorkomende kankersoort in Nederland. De aandoening is vaak goed te behandelen, maar heeft meestal littekens tot gevolg. En jarenlange controles blijven noodzakelijk. Nog een nadeel van zonnen: het verlaagt tijdelijk de weerstand van het lichaam, waardoor infecties meer kans krijgen.

Heb je weleens last gehad van zonnebrand? Voorkom het dan in de toekomst. Met behulp van deze zeven tips kun je verantwoord zonnen:

  • Tip 1) Gebruik, vooral in het begin, minimaal factor 15: Volgens huidartsen en dermatologen heb je in Nederland voor een goede bescherming een zonnecrème nodig van minimaal factor 15 (de zogenoemde SPF-waarde). Mensen met een gevoelige huid die snel verbrandt, kunnen beter factor 20 of hoger gebruiken. Een zonnebrandcrème voor baby’s en kinderen heeft over het algemeen factor 30, omdat hun huid weinig tot niet bruint.
  • Tip 2) Let op de houdbaarheid: Een fles gebruikte zonnecrème blijft zeker één jaar goed. Dat blijkt uit tests van de Consumentenbond. Middelen die ouder zijn, verliezen hun beschermende werking.
  • Tip 3) Sunblockers beschermen niet volledig: Geen enkel anti-zonnebrandmiddel beschermt volledig tegen de zon, ook de zogenaamde sunblockers niet of moderne middelen die tegen zowel UV-B als UV-A straling werken. Ook met een goed middel kun je dus niet onbeperkt zonnen.
  • Tip 4) Smeer je om de twee uur in: Smeer je huid elke twee uur in. Wie vaak het water in gaat moet vaker smeren, ook bij het gebruik van een waterbestendig middel.
  • Tip 5) Let op je huid: Zit je in de zon en merk je dat je huid geïrriteerd raakt, dan ben je eigenlijk al te laat. Zoek meteen de schaduw op en smeer je in. Blijf je toch in de zon zitten, dan is insmeren én kleding aantrekken de enige optie.
  • Tip 6) Veel zwemmen, veel smeren: Zonnebrandmiddelen spoelen in het water deels weer van je huid af. Met een goed waterresistent zonnebrandmiddel kun je twee of drie keer probleemloos het water in zonder dat het middel grotendeels van je huid spoelt. Ga je vaker in het water, dan zul je ook vaker moeten smeren.
  • Tip 7) Een dagje de zon in? Neem maatregelen: Lang in de zon zitten is nooit goed. Bouw het langzaam op. Vermijd de felle zon tussen 12:00 en 15:00 uur. Lig je toch een lange dag aan het strand, smeer dan een half uur voordat je in de zon gaat met een middel van minstens factor 20, en draag geregeld een T-shirt en een pet. En ook belangrijk: drink genoeg water!

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: KWF, Consumentenbond, Gezondheidsplein

3 Reacties

  • Gido schreef:

    Er mist nog wel iets belangrijks in mijn opinie.

    Bouw het zonnen op. Dus niet in 1 keer vol in de zon, maar begin rustig wat vaker zonder shirt rond te lopen. Op deze wijze went je huid langzaam en bruind het mooi egaal. Probeer te bewegen in de zon zodat bv; niet al het zonlicht op je rug terecht komt.

    Voeding: Drink genoeg water en eet tomaten en wortels:)

  • peter schreef:

    Blijf uit de zon en gebruik winter en zomer’ altijd dus een creme met een spf 30 of hoger. Je vit d die neem je in met een supplement. Door uit de zon te bijven krijg je minder snel rimpels en andere huidproblemen.

  • Marcel schreef:

    Bestaat er een make up onzichtbaar voor buiten wereld voor mannen die oneffen heden bedekken zoals een pokdalvig gezicht ?
    Zo ja welke en namen aub ,
    Zijn dan de goedkopere net zo efficiënt als de duudere merken dan ?

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *