Constipatie op vakantie: help je stoelgang

Het overkomt veel mensen als ze op vakantie zijn: obstipatie, ook wel verstopping of constipatie. De darmen houden van regelmaat, maar het toilet bezoeken op vertrouwde tijden lukt tijdens reizen of vakantie niet altijd. Toch is het van belang de stoelgang niet op te houden om obstipatie te voorkomen. Neem op vakantie en voor je vertrek de tijd om naar het toilet te gaan.

Obstipatie in het vliegtuig

Het vooruitzicht van slechte sanitaire voorzieningen werkt soms al obstipatie in de hand. Houd er rekening mee en geef jezelf de tijd om rustig, bijvoorbeeld op het vliegveld, de toilet te bezoeken. Je ziet jezelf niet graag door het gangpad van een vol vliegtuig naar de wc strompelen om daar vervolgens een kwartier te zitten.

Obstipatie op campings

De rijtjestoiletten op campings zijn ook niet uitnodigend. De gedachte dat anderen je misschien horen, helpt ook niet echt mee. En al zien de toiletten van je vakantieverblijf er netjes uit, het feit dat ze niet vertrouwd zijn kan een rol spelen. Toch kun je het beste je stoelgang niet onderdrukken en proberen om zo snel mogelijk te wennen aan de lokale situatie.

Geen stress

Behalve de veranderde omstandigheden ligt ook stress voor je vertrek of tijdens de reis op de loer. Probeer het zo veel mogelijk te voorkomen. Een goede reis- en tijdplanning helpen je daar bijvoorbeeld bij.

Vezelrijke voeding

Je darmen hebben te maken met een ander eetpatroon op vakantie. Als je reist, eet je voor en tijdens de reis vaak gemaksvoedsel waarin weinig vezels zitten, terwijl vezels en genoeg drinken (minstens anderhalve liter per dag) juist van belang zijn.

Obstipatie tips

  • Vermijd stress, maak van je reis geen haastklus
  • Probeer op vaste tijden naar het toilet te gaan
  • Eet vezelrijke voeding, zoals fruit, groente en volkorenproducten
  • Sla het ontbijt niet over
  • Rustig eten, goed kauwen
  • Drink voldoende water
  • Drink een glas lauw water voor het ontbijt
  • Liever geen chocolade, snoep, kaas en eieren eten
  • Beweeg elke dag ongeveer een half uur. Dit stimuleert de darmwerking
  • Je kunt laxeermiddelen gebruiken. Je darmen werken sneller door laxeermiddelen, waardoor je sneller dan gewoonlijk naar de wc moet. Houd er rekening mee dat ook tijdens het gebruik van laxeermiddelen beweging en vezelrijke voeding belangrijk zijn
  • Bij sommige mensen helpt het (langdurig) gebruik van probiotica, al is niet bewezen dat ze helpen tegen obstipatie

Redactie: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Digestive Diseases, Medicinfo, Thuisarts, Gezondheidsplein

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd