Zo reduceer je stress op je werk

Ga je vaak met tegenzin naar je werk? En kun je ‘s avonds als je thuiskomt alleen nog maar moe en futloos op de bank neerploffen, terwijl je de hele dag al achter de computer hebt gezeten? Misschien is het werkstress die je uitput. Overmatige stress is ongezond en kan leiden tot een burnout. Zorg ervoor dat je de symptomen op tijd herkent en bescherm jezelf met deze tips voor stress verminderen.

1. Krijg inzicht in je stressfactoren

Is het je baas, waar je geen nee tegen durft te zeggen? Of ben je een slechte planner? Maak eens lijstje met je stressfactoren. Pas als je je van je zwakke plekken bewust bent, kun je er iets aan doen.

2. Multitasken

Even een misverstand uit de weg ruimen: multitasken werkt niet. Óók niet voor vrouwen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat we niet zo goed zijn in meerdere dingen tegelijkertijd doen. Multitasken gaat dus altijd ten koste van je efficiëntie.

3. Grenzen stellen

Leer ‘nee’ zeggen. Klinkt simpel, maar het blijkt voor veel mensen moeilijker dan ze aanvankelijk hadden gedacht. Een truc om te voorkomen dat je te snel ‘ja’ zegt is om even helemaal geen uitspraak te doen. Geef jezelf tijd om na te denken, door te zeggen ‘ik kom later op je vraag terug’.

4. Het hoeft niet perfect

Ben je een perfectionist? Dan stel je hoge eisen aan jezelf en ben je veel gevoeliger voor stress. Realiseer je dat niet perfect vaak al goed genoeg is.

5. Outsourcen

Probeer niet alles zelf op te lossen. Vraag om hulp, want 1+1 = meestal 3. Geef ook andere mensen verantwoorlijkheden, op vlakken waar juist zij goed in zijn. Je zult zien dat processen veel sneller zullen gaan lopen en dat samenwerking over het algemeen positief wordt gewaardeerd.

6. Opruimen

Creëer een prettige werkplek voor jezelf, door je bureau regelmatig op te ruimen. Stapels papieren zorgen ervoor dat je het overzicht verliest. Maak er een gewoonte van, om op een vast tijdstip (bijvoorbeeld aan het einde van iedere werkdag) je werkplek te ordenen. Opruimen geeft ruimte, letterlijk en figuurlijk.

7. Neem vaker een korte vakantie

Soms kan een lang weekendje weg je al het gevoel geven dat je volledig op vakantie bent geweest. Splits je grote vakantie op in kortere tripjes en gebruik je vrije dagen zo het meest effectief.

8. Bewegen

Als gevolg van stress spannen je spieren zich aan. Dat gebeurt met name als je de hele dag achter een bureau zit. Je kunt die spierspanning te lijf gaan door zoveel mogelijk te bewegen. Haal koffie voor collega’s, neem de trap in plaats van de lift en loop naar collega’s toe in plaats van te mailen of te bellen. Ga er bij staan als je belt en gebruik je middagpauze om buiten een wandeling te maken.

9. Wees matig met koffie

Het is goed om meerdere korte pauzes in te lassen, maar zorg er dan wel voor dat je niet teveel koffie leut. Koffie kan de gevoeligheid voor stress vergroten en je kunt er prikkelbaar en nerveus van worden. Drink water of (kruiden)thee en reduceer zo je koffiegebruik tot maximaal twee koppen per dag.

10. Kalmeer jezelf met de juiste muziek

Luisteren naar Mozart, en dan met name naar zijn pianosonates, zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen en nadenken. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit zogenaamde Mozarteffect ervoor zorgt dat je IQ zelfs tijdelijk omhoog gaat. Dit effect is niet alleen bij Mozart vastgesteld, maar ook bij vergelijkbare klassieke muziek. Popmuziek heeft dit effect helemaal niet.

11. Werk en prive scheiden

Werk en privézaken die door elkaar lopen, kunnen een bron van stress zijn. Zowel op het werk als thuis. Zorg voor een duidelijke scheiding tussen werk en privé.

12. Andere baan

Blijft je werk ondanks alles een bron van stress? Ga hierover dan in gesprek met je leidinggevende. Ook een psycholoog kan je tips geven om de werkstress beter te hanteren. Als dat allemaal niet helpt, ben je misschien toe aan een andere baan. Dat is geen kwestie van falen, maar van kiezen wat het beste voor je is.

Auteur: Franka van Arendonk
Bronnen: LogicGift, Bureau Boelens, Ergodome

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd