Zie je angst onder ogen

Psyche 3 mei 2012 4 Reacties
vrouw met vliegangst

Veel mensen hebben onnodige angsten, waar ze in het dagelijks leven last van ondervinden. Vermijdingsgedrag verergt je angst.

Durf je nooit in het openbaar te spreken? Of slaap je al weken slecht, omdat je bang bent voor kritiek van je werkgever? Dan staat je angst niet in verhouding tot het werkelijke gevaar dat er heerst. Hier volgen 6 tips om je angst beter onder controle te houden.

1. Zie je angst onder ogen
Het vermijden van angst blijkt een belangrijke rol te spelen bij het voortbestaan en het verergeren van je angstklachten. Angst wil je lichaam in eerste instantie waarschuwen voor gevaar. Door datgene te vermijden waarvoor je angst voelt, kunt je er niet achter komen dat er misschien geen “werkelijk” gevaar dreigt.

2. Verander je gedachtenpatroon
Ga eens voor jezelf na waar je angstgevoelens mee te maken hebben. En kloppen de angstige gedachten die je in je hoofd hebt werkelijk, of kun je er ook anders tegenaan kijken? Door jezelf bewust te worden van deze gedachten, lukt het vaak al om ze (voor een deel) te relativeren, waardoor de angst zal afnemen. Je bent bijvoorbeeld bang om kritiek te krijgen van je werkgever en je denkt dat deze kritiek grote gevolgen zal hebben. Maar misschien heb je juist wat aan de kritiek van je werkgever en wordt de situatie daarna veel beter. Als je er op deze manier naar kijkt, kun je het gedachtenpatroon doorbreken.

3. Houd je ademhaling onder controle
Hoewel onduidelijk is in hoeverre een verstoorde ademhaling (hyperventilatie) een rol speelt bij angst, blijken ook ademhalingsoefeningen goed te werken. Niet alleen wordt je hier rustiger van, het kan je ook het gevoel geven dat je zelf weer invloed uitoefent op je situatie. En daardoor voel je je weer sterker. Yoga besteedt bijvoorbeeld veel aandacht aan ademhalingstechnieken en zou daarom een goed hulpmiddel kunnen zijn.

4. Zorg er voor dat ontspanning het wint van de angst
Angst gaat bijna altijd gepaard met een verhoogde spierspanning, ook als je dit zelf niet echt merkt. Vermindering van spierspanning kan helpen om je angst te verminderen. Hiervoor kun je ontspanningsoefeningen doen. Het is hiervoor wel nodig dat je, zeker in het begin, zeer regelmatig oefent, liefst meerdere keren per dag. Als je meer ontspannen in het leven staat en gevreesde situaties tegemoet treedt, krijgt de angst veel minder kans. Je kunt nu eenmaal niet tegelijk ontspannen en angstig zijn.

5. Bereid je voor op situaties waarin je je angst onder ogen moet zien
Ga na wat het ergste is dat je zou kunnen gebeuren in een confrontatie met je angst en hoe je hiermee om zou kunnen gaan. Schrijf mogelijke oplossingen voor jezelf op en draag dit bij je (in je portemonnee bijvoorbeeld). De ervaring leert dat het moeilijk is om helder te blijven denken als je angstig dreigt te worden. Het kan erg helpen als je je eerder bedachte oplossingen er op dat moment bij kunt pakken.

6. Herhaal kalmerende zinnen
Probeer enkele zinnen te bedenken die tegenwicht bieden aan de “rampgedachten”. Oefen deze zinnen en probeer ze toe te passen in situaties waarin je je angstig voelt. Zeg bijvoorbeeld zachtjes tegen jezelf “rustig maar, er gebeurt niets, blijf ademhalen” of “ik kan het aan”.

TIP – Lees ook Controle over angst en paniek zonder medicijnen

Auteur: Rachel van de Pol
Bron: Medisch A-Z

4 Reacties

  • kraker zegt:

    Angst onder kontrolen plobleem is dat ik slecht hooren ben endat ik mensen vermeidt, of in het openbaar vertoeft,wat kan daar aan doen,

  • Myrande zegt:

    Als je angst of schaamte hebt voor een handicap of aandoening, is het prettig iemand te vinden die dingen samen met je doet. Je zal dan toch eens moeten bezien of je op een hobbyclub of praatgroep een vriendelijk persoon vind die hiervoor open staat. Je moest eens weten hoeveel mensen zich eenzaam en onbegrepen voelen. Meer dan je denkt!

  • Rick zegt:

    Veel sporten helpt ook om je angsten te overwinnen.

  • Conny Beaumont12 zegt:

    heb het ook ooit meegemaakt,2x.Eerste reis naar Italie in de bus,hoe meer te tijd verstreek en avond naderde bekroop mij het gevoel van verschrikkelijke emoties,niet te omschrijven.toen mijn vriend(waar ik verkering mee had)mij zei;als het niet overgaat pakken we vlg dag retour naar huis,,,heel gek,maar toen zakte de angst in geringe maten.Heb volgehouden en nog 3 dagen moeten wennen in italie…tweede reis jaar daarna ging het precies zo,had ook 3 dagen moeten wennen,daarna ging het wel goed,maar wat was ik blij weer thuis te zijn,absurd dat wij als mensen die last hebben v zulke symptomen geen volwaardig leven kunnen leiden.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *