Winterdepressie? Weg ermee!

Veel mensen worden wat somberder als de dagen korter worden. En zeker als de winter wat langer duurt, snakt iedereen naar het voorjaar en de zon. Maar ben je in de winter overmatig lusteloos en somber en verdwijnen de klachten standaard in het voorjaar, dan heb je misschien last van een winterdepressie of winterdip. Wat is een winterdepressie en wat kun je er aan doen? Wij vertellen je er alles over.

Winterdepressie vooral bij vrouwen

Vrouwen hebben over het algemeen meer last van winterdepressie dan mannen. Volgens Toine Schoutens, directeur van de Stichting Onderzoek Licht en Gezondheid, zijn drie van de vier 'winterdepressie-slachtoffers' vrouw.

De verschijnselen van een winterdepressie

De belangrijkste verschijnselen van een winterdepressie zijn: nergens meer van kunnen genieten, voortdurend moe zijn, slecht slapen, weinig eetlust of juist veel te veel eten, prikkelbaarheid en een negatief zelfbeeld.

Wintterdepressie en lichttherapie

Had je de afgelopen winters last van deze symptomen, ga dan naar je huisarts. Er is namelijk een oplossing die zijn werking ruimschoots bewezen heeft: lichttherapie. Hiervoor kun je terecht bij bijna alle (psychiatrische) poliklinieken en GGZ-instellingen. Deze eenvoudige en pijnloze behandeling duurt meestal vijf tot tien dagen. Elke dag zit je rond de 45 minuten voor een lichtbak. Dit lijkt het beste te werken als je het met name in de ochtend doet.

Lichttherapie thuis

Je kunt bij vrijwel elke apotheek, thuiszorgwinkel of medische speciaalzaak zelf een lichttherapie apparaat aanschaffen voor thuisgebruik. Is je winterdepressie eenmaal door een psychiater vastgesteld, dan kun je vaak na een eerste behandeling in een polikliniek ook zelf in overleg met de arts een apparaat aanschaffen. Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden in een dergelijke situatie een apparaat voor thuisgebruik en lichttherapieën buiten de deur.

Lichttherapie bril

Sinds kort is er ook een lichttherapie bril op de markt. Deze bril schijnt blauw licht op je ogen, wat kan helpen bij het voorkomen of verminderen van een winterdepressie. Om effecten te merken, moet je de bril zo’n twintig tot veertig minuten per dag dragen. Met behulp van een app selecteer je zelf een lichtschema, zoals 'beter slapen' of 'extra energie', waarop de lichtintensiteit en duur vervolgens wordt aangepast. Een groot voordeel van zo’n bril is dat je hem, in tegenstelling tot grote daglichtlampen, makkelijk kunt meenemen. Momenteel wordt er door het Erasmus MC en Sophia kinderziekenhuis klinisch onderzoek uitgevoerd naar de effecten van deze bril.

Meer tips tegen winterdepressie:

  • Sta vroeg op (voor acht uur), ook al lag je de vorige avond (of 's nachts) laat in bed. Je biologische klok krijgt op die manier een signaal door om de tijd in de gaten te houden en je lichaam wakker te maken. Uiteindelijk word je niet meer elke dag vermoeid wakker.
  • Breng je lichaam in contact met licht. Dit hoeft niet alleen via lichttherapie; door buiten te zijn in de winter neemt je lichaam ook licht op. Zelfs bij bewolkt weer krijgt je lichaam een opkikker. Daarnaast is frisse lucht ook altijd goed voor je.
  • Ontbijt is belangrijk: het stimuleert je lichaam om op gang te komen. De spijsvertering gaat werken en je slaap verdwijnt.
  • Naast een goed ontbijt is gezonde voeding over de rest van de dag ook belangrijk. Zo krijg je voldoende vitaminen (zoals vitamine B12 en vitamine D) en mineralen binnen.
  • Beweeg regelmatig. Het liefst buiten: zo word je gelijk blootgesteld aan licht. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen of een stevige wandeling.

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Solg.nl, Volkskrant, Fonds Psychische Gezondheid

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd