Winterdepressie? Weg ermee!

Psyche 19 januari 2018 5 Reacties
Winterdepressie? Weg ermee!

Veel mensen worden wat somberder als de dagen korter worden. En zeker als de winter wat langer duurt, snakt iedereen naar het voorjaar en de zon. Maar ben je in de winter overmatig lusteloos en somber en verdwijnen de klachten standaard in het voorjaar, dan heb je misschien last van een winterdepressie of winterdip. Wat is een winterdepressie en wat kun je er aan doen? Wij vertellen je er alles over.

Winterdepressie vooral bij vrouwen

Vrouwen hebben over het algemeen meer last van winterdepressie dan mannen. Volgens Toine Schoutens, directeur van de Stichting Onderzoek Licht en Gezondheid, zijn drie van de vier ‘winterdepressie-slachtoffers’ vrouw.

De verschijnselen van een winterdepressie

De belangrijkste verschijnselen van een winterdepressie zijn: nergens meer van kunnen genieten, voortdurend moe zijn, slecht slapen, weinig eetlust of juist veel te veel eten, prikkelbaarheid en een negatief zelfbeeld.

Wintterdepressie en lichttherapie

Had je de afgelopen winters last van deze symptomen, ga dan naar je huisarts. Er is namelijk een oplossing die zijn werking ruimschoots bewezen heeft: lichttherapie. Hiervoor kun je terecht bij bijna alle (psychiatrische) poliklinieken en GGZ-instellingen. Deze eenvoudige en pijnloze behandeling duurt meestal vijf tot tien dagen. Elke dag zit je rond de 45 minuten voor een lichtbak. Dit lijkt het beste te werken als je het met name in de ochtend doet.

Lichttherapie thuis

Je kunt bij vrijwel elke apotheek, thuiszorgwinkel of medische speciaalzaak zelf een lichttherapie apparaat aanschaffen voor thuisgebruik. Is je winterdepressie eenmaal door een psychiater vastgesteld, dan kun je vaak na een eerste behandeling in een polikliniek ook zelf in overleg met de arts een apparaat aanschaffen. Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden in een dergelijke situatie een apparaat voor thuisgebruik en lichttherapieën buiten de deur.

Lichttherapie bril

Sinds kort is er ook een lichttherapie bril op de markt. Deze bril schijnt blauw licht op je ogen, wat kan helpen bij het voorkomen of verminderen van een winterdepressie. Om effecten te merken, moet je de bril zo’n twintig tot veertig minuten per dag dragen. Met behulp van een app selecteer je zelf een lichtschema, zoals ‘beter slapen’ of ‘extra energie’, waarop de lichtintensiteit en duur vervolgens wordt aangepast. Een groot voordeel van zo’n bril is dat je hem, in tegenstelling tot grote daglichtlampen, makkelijk kunt meenemen. Momenteel wordt er door het Erasmus MC en Sophia kinderziekenhuis klinisch onderzoek uitgevoerd naar de effecten van deze bril.

Meer tips tegen winterdepressie:

  • Sta vroeg op (voor acht uur), ook al lag je de vorige avond (of ’s nachts) laat in bed. Je biologische klok krijgt op die manier een signaal door om de tijd in de gaten te houden en je lichaam wakker te maken. Uiteindelijk word je niet meer elke dag vermoeid wakker.
  • Breng je lichaam in contact met licht. Dit hoeft niet alleen via lichttherapie; door buiten te zijn in de winter neemt je lichaam ook licht op. Zelfs bij bewolkt weer krijgt je lichaam een opkikker. Daarnaast is frisse lucht ook altijd goed voor je.
  • Ontbijt is belangrijk: het stimuleert je lichaam om op gang te komen. De spijsvertering gaat werken en je slaap verdwijnt.
  • Naast een goed ontbijt is gezonde voeding over de rest van de dag ook belangrijk. Zo krijg je voldoende vitaminen (zoals vitamine B12 en vitamine D) en mineralen binnen.
  • Beweeg regelmatig. Het liefst buiten: zo word je gelijk blootgesteld aan licht. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen of een stevige wandeling.

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Solg.nl, Volkskrant, Fonds Psychische Gezondheid

5 Reacties

  • Ria schreef:

    Misschien moet ik ook maar zo’n lichttherapie overwegen…

  • Anoniem schreef:

    werkt fantastisch bij mij. gewoon proberen.

  • FoXZuni schreef:

    kan je niet zelf met je lichten aan zorgen voor lichttherapie en waarom moet dat een speciaal licht zijn:)

    Is het niet schadelijk teveel licht, geeft dat geen andere lichamelijke problemen…

    Dat was het 🙂
    groetjes van FoXZuni

  • susan schreef:

    Licht therapie heeft mij altijd veel geholpen.
    De lampen die daarvoor gebruikt worden zijn speciale lampen, waardoor ze geen verkeerde uv-straling overbrengen. Daarom heeft het na mijn weten (maar ik ben geen arts) geen negatieve gevolgen, behalve dat het even een weekje 3 kwartier per dag van je tijd kost.

    Echter afgelopen winter heb ik geen lichttherapie gehad, maar wel een hond. Ik moet zeggen, dat werkt nog veel beter. Elke dag ruim 2 uur buiten lucht ongeacht het weer, dat werkt toch het best.
    Al denk ik dat het naast de buitenlucht en daglicht ook nog komt, door een regelmatig patroon, je bed wel uit moeten en door de beweging. Lijken mij allemaal factoren die mee spelen, maar nogmaals ik ben geen arts, ik weet alleen dat ik nog nooit z’n stressvolle winter heb gehad en nog nooit zo weinig last van een winterdepressie.

    Ik bedank mijn hond ervoor.

  • jippie schreef:

    Helemaal mee eens! De hond uitlaten is: naar buiten toe, de aarde op! Lopen, het levert ruimte op en het verlicht. Zoiets als de lichttherapie, lichter worden in de wintermaanden. Het moeten doen, ritme, bewegen, licht/lucht, focus op de hond en verbinden met de natuur. De hond zorgt voor ‘ontdenken en ontmoeten’. Ik heb er deze winter weinig last van gehad.

    Met dank aan onze liefste en gekste hond

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *