Vergeetachtig? Slaap beter!

‘Waar zijn mijn sleutels?’ ‘Hoe heet die man ook alweer?’ Vergeetachtig zijn is soms misschien grappig, maar vaak ook vervelend. Een goede nachtrust kan hierbij helpen. Een goede nachtrust geeft je geheugen een flinke boost en bepaalt voor een groot deel je alertheid overdag. Hoe dit dan precies werkt? Dokterdokter vertelt je er alles over.

Minder vergeetachtig

Slaapexpert dr. Sophie Schwartz van de Universiteit van Genève deed onderzoek naar de invloed van slaap op je geheugen. Ze vond dat de kwaliteit van je slaap een opvallend groot effect heeft op je hersenfuncties de volgende dag. Goede nachtrust helpt de hersenen om ervaringen beter op te slaan. Daarnaast lijken tijdens een gezonde slaap zwakke, vervagende herinneringen zelfs te kunnen worden hersteld. Op die manier wordt je brein in staat gesteld te leren van ervaringen en vergeet je minder.

Twijfel je of je vergeetachtig bent of geheugenverlies hebt? Lees er meer over in het artikel Vergeetachtig of geheugenverlies?

Gegevensoverdracht

Volgens het onderzoek van Sophie Schwartz lijkt voldoende, kwalitatief goede slaap de verbindingen tussen de zenuwcellen in de hersenen te versterken. Dat bevordert de gegevensoverdracht die van groot belang is voor het geheugen en voor het vermogen om te leren. Een nachtje blokken voor je tentamen de volgende ochtend? Niet zo’n goed idee, het is beter om op tijd naar bed te gaan en te zorgen voor goede nachtrust.

Belang van slaap

De Britse slaapexpert Neil Stanley benadrukt dat slapen geen weggegooide tijd is, zoals sommige mensen volgens hem denken. Overdag nemen we informatie op en ‘s nachts wordt die informatie geordend. Veel mensen klagen over slaapgebrek, maar in deze drukke maatschappij met zijn overvloed aan informatie hebben we meer dan ooit voldoende slaap nodig.

Kun jij wel wat meer slaap gebruiken? Lees hier meer over in onze artikelen '10 tips bij het niet kunnen slapen' en '8 tips voor een goede nachtrust'.

Auteur: Jan Willem Wensink & Floor Gielen
Bronnen: BBCThe Guardian , Kennislink

Pagina laatst aangepast op 1 juli 2019


Gerelateerd