Overspannen? Zo los je dat op!

Psyche 31 augustus 2016
Overspannen? Zo los je het op

Overspannen zijn is lastig. Je gaat zo graag even lekker met een boek en een kopje thee op de bank zitten, maar je hebt er simpelweg de tijd niet voor. Alles in je leven is druk, druk, druk. Tijd om daar eens verandering in aan te brengen! Het is namelijk van belang om niet te lang overspannen te blijven, want dat kan leiden tot een burn-out. Dat wil niemand natuurlijk. Wij geven je alle informatie over overspannen zijn en wat tips om rust in je leven aan te brengen.

Wanneer ben je overspannen?

Soms zitten we in een wat drukke periode in ons leven. Hoewel je in zo’n periode je best doet alles bij te benen, lukt dat soms gewoon even niet. Je voelt dan de spanning van deze hectiek in je leven. Wanneer je die spanning niet kan laten verdwijnen uit je lichaam, bestaat er de kans dat je overspannen raakt. Overspannen zijn kun je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Je hebt psychische klachten: je piekert veel, bent snel prikkelbaar, voelt je opgejaagd, hebt problemen bij het slapen, huilt makkelijker dan normaal en kunt niet goed tegen de drukte
  • Je bent geestelijk vermoeid: je hebt nergens zin meer in en hebt moeite om je te concentreren of helder na te denken
  • Je bent lichamelijk vermoeid: je benen voelen zwaar, lopen gaat moeizaam en je hebt het idee snel uitgeput te zijn
  • Je kunt niet meer goed functioneren: je krijgt problemen op werk, tijdens het winkelen, thuis, in het verkeer of in andere vergelijkbare situaties
  • Je hebt het gevoel dat je het niet meer aankunt: je ziet het even niet meer zitten, er zijn teveel dingen die je moet doen of problemen die je moet oplossen

Deze klachten bestaan in verschillende gradaties. Heb je heel erg last van bovenstaande symptomen? Dan is er een kans dat je een burn-out hebt of tegen een burn-out aan zit. Het is dan verstandig om een arts te raadplegen.

Overspannen zijn: wat doe je eraan?

Wat je doet aan het overspannen zijn hangt voornamelijk af van de mate waarin je overspannen bent. Heb je serieuze klachten en zie je niet hoe je deze kunt oplossen? Dan is het verstandig een arts te raadplegen om op die manier een burn-out te voorkomen. Zit je in een drukke periode in je leven, maar weet je dat deze binnenkort over zal zijn? Dan kunnen de volgende tips wellicht helpen wat orde in je hoofd aan te brengen. Zo stop je met piekeren:

  1. Schrijf het van je af: koop een piekerschrift waarin je je gedachten van je af schrijft. Plan een vaste tijd per dag waarin je met opzet gaat piekeren. Schrijf vervolgens al je gedachten op. Je kunt dan later kijken of er bepaalde thema’s terugkomen. Lees vooral na een jaartje eens terug wat je opgeschreven had. Tien tegen één dat je je voor niets zorgen hebt gemaakt
  2. Ga na of de gevaren reëel zijn: probeer eens heel nuchter na te gaan waar je bang voor bent of waar je je druk om maakt, reëel is. Ga na of de druk die je op jezelf legt en die de spanning veroorzaakt echt nodig is
  3. Ga sporten: zit je in een piekerbui of voel je je overspannen? Kom dan van de bank af. Artsen raden een portie beweging aan. Dat zorgt voor ontspanning en afleiding
  4. Deel je zorgen: blijf niet in je eentje piekeren, maar check in je omgeving of anderen met dezelfde spanningen en drukten kampen. Dat kan je helpen je eigen spanningen te relativeren
  5. Mediteer: ook al heb je nooit gemediteerd, je kunt er op ieder gewenst moment mee beginnen en je hebt er geen cursus voor nodig. Neem een fijne houding aan, ga bijvoorbeeld rustig liggen en leg je handen op je buik. Adem naar je buik en concentreer je op je in- en uitademing. Tel hoe vaak je in- en uitademt. Komt er een gedachte binnen, laat die dan gewoon weer gaan
  6. Blijf in het nu: gepieker heeft meestal betrekking op iets dat in de toekomst kan gaan gebeuren, maar je leeft nu. Probeer je gedachten te stoppen en terug te gaan naar het heden. Dat doe je door je te concentreren op wat er om je heen en in je lichaam gebeurt. Wat zie je, hoor je en voel je?
  7. Pas op met alcohol: een glas wijn of een flinke borrel helpt misschien op korte termijn, maar biedt geen structurele oplossing
  8. Wees voorzichtig met kalmeringstabletten: dwangmatige piekeraars krijgen nogal eens rustgevende medicijnen voorgeschreven. Op korte termijn kunnen deze medicijnen je helpen om rustiger te worden, maar gebruik je ze langer dan kan er gewenning optreden. Je moet er steeds meer nemen voor hetzelfde effect. Uiteindelijk kun je er zelfs aan verslaafd raken. Is dat bij jou het geval, stop dan in overleg met de huisarts. Je kunt namelijk ontwenningsverschijnselen krijgen
  9. Moet je ongesteld worden? Het is een cliché, maar wel een feit dat vrouwen die ongesteld moeten worden zich drukker maken over dingen dan ze normaal zouden doen

Overspannen zijn is niet niks. Hoewel we het nogal eens kunnen afdoen als een vaag iets, kan het daadwerkelijke geestelijke en lichamelijke klachten opleveren. Het is daarom belangrijk om zo nu en dan eens goed tot rust te komen. Hoe je dat doet, dat hangt natuurlijk van jezelf af. Wellicht helpen bovenstaande tips, maar het kan ook zomaar zijn dat jij een hele andere manier hebt om tot rust te komen. In welk geval dan ook, grijp je kans en ontspan lekker! Wanneer je zelf de oplossing niet ziet kun je hiervoor altijd naar de huisarts of een psycholoog. Via solvo.nl maak je eenvoudig een afspraak met een psycholoog bij jou in de buurt.

Auteur: Maaike Zweers en Kim van der Vliet
Bronnen: Piekerprinsessen (Susan Nolan), Thuisarts.nl, Gezondheidsplein.nl

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *