Herken griepsymptomen en voorkom een lang ziektebed

Heb je geen tijd om ziek te zijn? Neem dan zelf de regie in handen en let op eventuele griepsymptomen. Bij jezelf of bij een ander. Door griepsymptomen tijdig te herkennen, kun je namelijk actie ondernemen en zo een lang ziektebed voorkomen.

Griepsymptomen

De symptomen van verkoudheid en griep lijken erg op elkaar. Het verschil is vooral dat een verkoudheid milder verloopt dan griep, waardoor het uitzieken bij griep vaak wat langer duurt. Bovendien komen griepsymptomen plotseling opzetten, ongeveer binnen twaalf uur. Snel handelen is dus van groot belang! Hieronder vind je de griepsymptomen op een rijtje:

Hoe lang duurt griep?

Je kunt van griep goed ziek zijn. Zo’n ziektebed kan iets minder dan een week duren, maar het loopt soms zelfs op tot meer dan twee weken. En dat wil je natuurlijk niet. Hieronder lees je tips om griep te voorkomen.

Remedies tegen griep

Een goede weerstand verkleint de kans dat het griepvirus kan toeslaan. Goed slapen lijkt de kans in ieder geval te verkleinen. Het blijkt dat mensen die minder dan zeven uur slapen, sneller ziek worden dan mensen die een nachtrust hebben van meer dan acht uur. Volg je een streng dieet? Dan is het wellicht raadzaam om daar tijdelijk mee te stoppen. Met een dieet mis je waarschijnlijk belangrijke voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die een belangrijke rol spelen bij het bestrijden van beginnende griepsymptomen.

Je kunt verder de kans op besmetting verkleinen door griepsymptomen bij andere mensen te herkennen. Het lastige is dat mensen het virus al kunnen overdragen als ze zich nog niet heel ziek voelen. Je kunt anderen met griep besmetten vanaf de dag dat je zelf ziekteverschijnselen krijgt, tot en met vijf dagen daarna. In Japan lossen ze het op door een mondkapje te dragen, maar er zijn ook andere methoden:

  • Rust is belangrijk bij griep. Wanneer je een griep voelt aankomen, verricht dan zo weinig mogelijk inspanning. Zo kun je een verergering van griepsymptomen voorkomen en lig je hooguit een paar dagen op bed, in plaats van enkele weken.
  • Soms helpt een paracetamol voor het slapengaan als je enkele griepsymptomen hebt.
  • Was regelmatig je handen met water en zeep. Vooral vóór het eten en ná hoesten, niezen of je neus snuiten. Droog je handen af met een stuk keukenrol of een schoon papieren handdoekje.
  • Houd een zakdoek of de binnenkant van je elleboog voor je mond als je niest of hoest. Niezen in je handen is niet handig, omdat je zo alsnog makkelijk het virus overdraagt. En nies of hoest niet in andermans richting.
  • Gebruik bij voorkeur papieren zakdoekjes of tissues en gooi die na één keer gebruiken meteen weg. Bewaar ze niet in je broekzak, want dan besmet je iedere keer opnieuw je handen.
  • Maak deurklinken regelmatig schoon met allesreiniger en warm water. Let ook op speelgoed dat in contact komt met kinderen die griep hebben. Vooral knuffels zijn beruchte ziekteverspreiders. Was regelmatig je beddengoed.
  • Zorg voor ventilatie van de woonkamer en slaapkamers. Laat ventilatieroosters open staan of zet ramen op een kier.
  • Risicogevallen kunnen een griepprik halen. Lees in het dossier op Gezondheidsplein alles over de griepprik. Mensen die extra risico lopen zijn mensen:

Medicijnen

Ben je toch getroffen door de griep, dan kun je weinig anders doen dan je niet te veel inspannen, veel te drinken en je warm aan te kleden (zodat je lichaam niet afkoelt). Je kunt paracetamol slikken als je je echt beroerd voelt. Door voor het slapen paracetamol te slikken, voel je je de volgende dag vaak een stuk beter. Geef kinderen geen aspirine, want de werkzame stof acetylsalicylzuur kan bij kinderen met griep een ernstige reactie veroorzaken: het zogeheten Syndroom van Reye.

Antivirale middelen als oseltamivir (Tamiflu) kunnen de duur van de ziekte verkorten en de kans op complicaties verminderen. Deze medicijnen moet je dan wel binnen twee dagen na de eerste griepsymptomen innemen.

Lees op Gezondheidsplein.nl meer over de oorzaken en behandelingen van griep.

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Medisch A-Z, University of Michigan, RIVM, Gezondheidsplein.nl, Thuisarts.nl

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd