Goede voornemens? Hier lopen ze op stuk

Met naweeën van een zware kater en de extra kilo's van Sinterklaas en Kerstmis om je buik, heb je je nog nooit zo vastberaden gevoeld. Dit jaar gaat het echt lukken! Gezonder eten, meer bewegen, je inzetten voor een betere planeet en echt een keer nee zeggen tegen dat zogenaamde laatste biertje. Je hebt het nog nooit zo graag gewild denk je. Vorig jaar mislukte het gewoon omdat je minder vastberaden was denk je. Helaas, de realiteit steekt anders in elkaar. Goede voornemens volhouden is niet makkelijk.

Maar waarom sneuvelen nu eigenlijk zoveel goede voornemens in de eerste maanden van het nieuwe jaar? En wat voor voornemens houden wel stand? Dokterdokter legt uit waar goede voornemens ieder jaar op stuk lopen. Maar ook wat gegarandeerde succesfactoren zijn om jouw voornemen dit jaar wel te laten slagen.

Hete overtuigingen

De reden waarom je na oud en nieuw zo gemotiveerd bent om beter te leven, heeft doorgaans te maken met wat psychologen hete overtuigingen noemen. Veel mensen voeren tijdens de feestdagen niets uit, behalve overmatig eten en drinken. Daarna voelen ze zich dik en onprettig. Vanuit dit nare gevoel krijgen ze een sterke aandrang om gezonder te gaan leven. Maar dit is een misleidende soort motivatie. Wanneer je weer in je normale ritme zit, is de overtuiging namelijk minder aanwezig, of minder heet zoals de psychologen zouden zeggen.

Vastbeslotenheid is geen maatstaaf voor succes

Uit onderzoek van de Radbound Universiteit Nijmegen blijkt dat mensen geneigd zijn vastbeslotenheid te gebruiken als graadmeter voor de kans op succes van een voornemen. Voorbeeld: je verlangt naar een gezonder leven en daarom verwacht je dat je goede voornemen gaat lukken. Maar het blijkt dat vastbeslotenheid op geen enkele manier voorspelt of iemand het voorgenomen gedrag uiteindelijk uitvoert.

Alledaagse hindernissen

In de praktijk zijn het de alledaagse hindernissen die je belemmeren om voornemens tot een succes te brengen. Uit tijdnood pak je toch de auto in plaats van de fiets. Moe van het werk laat je dat rondje hardlopen voor wat het is en plof je op de bank met chips. Je overvolle agenda kan er indirect voor zorgen dat je jouw voornemen niet uitvoert. Ook je sociale kring heeft veel invloed op het slagen van je goede voornemen. 'Aaah, doe niet zo ongezellig, drink toch een wijntje mee.' Het zijn al deze kleine obstakels die het nastreven van je nobele doel in de weg staan.

Verpak je doel in een positieve boodschap

Je alleen maar iets vurig voornemen, zal dus geen zoden aan de dijk zetten. Maar wat werkt dan wel? Verpak ten eerste je doel in een positieve boodschap. Uit onderzoek blijkt dat iets dat je wel wilt, beter werkt dan iets dat je moet laten. Stel dat je wilt stoppen met roken, dan is het niet raadzaam om je voor te nemen nooit meer een sigaret aan te raken. Dat is net zoiets als geen contact meer mogen met een verse ex. De verboden vrucht is voor de mens nu eenmaal onweerstaanbaar. Kijk naar wat je wilt bereiken door te stoppen met roken. En formuleer dat als doel. Bijvoorbeeld: 'Ik wil 's ochtends fit opstaan zonder hoofdpijn en gekuch. Ik wil een betere conditie, een frisse adem en mijn kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Van het geld dat ik bespaar ga ik op vakantie.'

Is het doel haalbaar?

Het is belangrijk om je af te vragen of je goede voornemen sowieso haalbaar is. Als iemand anders het al eens gehaald heeft, dan is het theoretisch mogelijk. Laat je inspireren door anderen die hun doel hebben gehaald. Pas wel op voor teveel tegelijkertijd willen. Stel dat je rookt én overgewicht hebt. Dan is het een behoorlijk lastige en grote taak om tegelijkertijd niet meer te roken, gezonder te eten en meer te bewegen. Deel je doel dan op in kleine stukken. Begin in zo'n geval éérst met meer bewegen. Dat is een actief en positief doel. Hierdoor doe je energie op om weer aan een ander deel van je grote doel te beginnen.

Bedenk waar de valkuilen zitten

Schrijf op welke alledaagse hindernissen je nobele streven in de weg staan. En bedenk wat je daar tegen kunt doen. Je wilt bijvoorbeeld gewicht verliezen en dit ga je doen door meer te sporten. Maar je weet dat je in de winter lustelozer bent. Vooral als je afgepeigerd uit werk komt. Wees jezelf voor en sluit je aan bij een teamsport, waardoor je ook op avonden gaat dat je geen zin hebt. Als je hebt besloten om minder alcohol te drinken, bedenk dan op welke feestjes en met welke mensen je meestal overstag gaat. En hoe je je daar tegen kunt wapenen. Ook helpt het om in je agenda te noteren wanneer, waar, met wie en hoe je wat gaat doen. Mensen die dit doen, blijken beter bestand te zijn tegen afleiding en hindernissen.

Auteur: Franka van Arendonk
Bronnen: Kenniscentrum Psychologie

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd