Afvallen door een rustige ademhaling

Psyche 6 september 2016 8 Reacties
rustig ademen

De hoofdoorzaak van overgewicht zijn emoties en stress. Door je hartritme positief te beïnvloeden, krijg je stress en emoties beter in de hand waardoor je ook je voedingspatroon beter weet te regelen.

Afvallen kan een grote bron van frustratie zijn. Dat is niet verwonderlijk. In het zelfhulpboek getiteld Slanker met je hartritme wordt vermeld dat 96% van degenen die een vermageringsdieet volgen, binnen zes maanden na beëindiging van het dieet weer op het aanvangsgewicht terug is en vaak nog hoger. Paradoxaal genoeg blijven mensen producten kopen die vermagering beloven, en zitten de wachtkamers van diëtisten en voedingsdeskundigen nog steeds vol. Slanker met je hartritme gooit afvallen over een geheel andere boeg.

Slanker met je hartritme

Om je eetgewoonten onder controle te kunnen krijgen, moet je eerst je emoties en stress door middel van je hartritme onder controle krijgen. Bij 95% van de mensen met overgewicht wordt hun teveel aan kilo’s namelijk veroorzaakt door stress en emoties. Dit is de hoofdgedachte van het zelfhulpboek, waar fysicus Kees Blase en arts-diëtist David O’’Hare de auteurs van zijn.

Weg met diëten

Volgens O’’Hare en Blase is obesitas niet alleen een overconsumptie van voedingsmiddelen of te weinig bewegen. Het is een ontregeling van de fysiologische systemen die je in balans houden. Een dieet volgen in combinatie met beweging zou alleen de gevolgen van obesitas bestrijden, maar niet de oorspronkelijke aandoening aanpakken. O’’Hare vergelijkt dit met het geven van een aspirientje aan iemand met hoge koorts door een bloedvergiftiging. Dit is nuttig, maar de oorzaak van de ziekte blijft buiten schot.

Eetgedrag loopt via het hart

Volgens O’’Hare gaat niemand zomaar te veel eten. Je relatie is net beëindigd, je partner is veel van huis, je hebt verdriet, je hebt last van onzekerheid, je hebt te veel stress op werk etc. Door dit soort negatieve emoties of stress kan het tempo van je hartritme sterk wisselen en chaotisch zijn. Je kunt het vergelijken met het hortend en stotend autorijden als je in de file staat. Dit verstoorde hartritme heeft veel invloed op ons fysiologische gestel. Je hartritme beïnvloedt namelijk je hersenen, hart, autonome zenuwstelsel en hormoonsysteem. Ook de emotionele beïnvloeding van je eetgedrag verloopt via het hart.

Uit balans

Het is ingewikkeld hoe deze mechanismen met elkaar samenwerken en in de wetenschap is nog niet alles hierover bekend of begrepen. Wel is wetenschappelijk bewezen dat als er iets misgaat in één systeem, ook de instelling van alle andere fysiologische systemen verandert. Gelukkig werkt dit mechanisme ook andersom: als één systeem positief wordt beïnvloedt, werkt dit ook positief door op alle andere fysiologische systemen.

Hoge hartcoherentie

Door een goede ademhaling aan te leren, synchroniseert het hartritme, dat een aantal hersenritmes synchroniseert die op hun beurt bepaalde hormonale ritmes synchroniseren. Die hebben weer een synchroniserend effect op ons (eet)gedrag. Je hartslag, hersengolven en ademhaling hebben allemaal een bepaald ritme. Als deze ritmes synchroon gaan, spreken we van hoge hartcoherentie. Dat wil zeggen, dat twee of meer trillingen van (bijna) gelijke snelheid elkaar treffen, waardoor een vibratie ontstaat.

Optimaal energieverbruik

Slanker met je hartritme leert je in negen weken door middel van (ademhalings)oefeningen een hoge hartcoherentie te bereiken. Bij een hoge hartcoherentie communiceren ons brein, hart, zenuwstelsel en hormoonsysteem optimaal. Het lichaam leert zo efficiënt zijn energie te verbruiken. Je stimuleert door hartcoherentie de natuurlijke regelsystemen van je lichaam en valt hierdoor ‘vanzelf’ af. De auteurs geven aan dat het proces van afvallen wel langer dan negen weken duurt. De negen weken zijn nodig voor het aanleren van een optimale ademhaling en het bewust worden van het effect van emoties op de regulatoren van je gewicht.

Auteur: Rachel van de Pol
Bronnen: Boek: O’Hare, D. & Blase, K. Slanker met je hartritme, Medisch A-Z

8 Reacties

  • Captain_Dirk zegt:

    Ik vind het een beetje dubbel verhaal.
    De oorzaak wordt bij een verstoord hartritme gelegd, terwijl de oplossing volgens het stukje in een betere ademhaling ligt. Is het niet gewoon zo dat stress een grote oorzaak is van een verstoring van je biochemische huishuiding?
    En zou het dan niet aannemelijk zijn dat je, wanneer je je meer op je ademhaling concentreerd, je meer tot rust komt…..en daarmee je hartritme….en daarmee je hele gestel?
    Zou daarmee Yoga, meditatie, een lekker stuk wandelen of een andere rustgevende activiteit niet net zo goed helpen?
    Al met al denk ik dat het besluit van mensen om dit boekje te kopen al aangeeft dat ze het rustiger aan willen doen. Dat dàt eerder de grote veroorzaker is van de verandering en dat het niet zozeer het boekje is. Daar hebben we er onderhand al duizenden van.
    Maar ja…het is nieuw, anders en ook best hip. Met z’n allen aan de hartslagmeter en maximaal chillen.
    -“Ben jij al relaxed genoeg?”
    -“Ik weet niet… ik zit al op blz. 20, maar nog steeds staat m’n hartslag op 125. Is dat goed?”
    -“Nog even volhouden. De meesten komen pas bij blz. 31 tot rust.”

    Ik heb een ander idee….Lees gewoon eens een goed boek. Ook héél rustgevend.

  • Monty5 zegt:

    Maak dat de kat maar wijs, dan zou ik superslank moeten zijn

  • tracea zegt:

    Het boek Slanker met je hartritme geeft op papier weer hoe je een innerlijk verbeteringsproces kunt doorleven. Gezien de constatering dat er naast beweging en voeding in grote mate emoties een rol spelen bij het onstataan en instandhouden van overgewicht is in dit boek aandacht gegeven hoe je deze emoties kunt leren managen waardoor een natuurlijk gewicht in je bereik komt.
    Dus het gaat in deze aanpak om het gehele plaatje: lichamelijk, emotioneel en voedingscoherentie. Ook gaat het om deze volgorde om dit proces te leren managen. Ontspanningsoefeningen zijn natuurlijk prima om de stress te matigen. Maar gericht je aandacht geven aan de emoties en met liefde voor jezelf is vaak een andere zaak. Probeer het maar.

  • riet zegt:

    ik geloof daar wel echt in hoor. omdat mediterende ademhaling elke dag beoefend u tot rust brengt en zuurstof in je lichaam brengt. mijn problemen zijn begonnen toen ik met tijd begon te worstelen en daardoor niet meer goed ademde oppervlakkig en snel mijn eten doorslokte door mijn opgeving die vond dat ik te traag at. ik werd opgejaagd met andere woorden ik joeg mezelf op. ik wou verbonden zijn met de mensen maar nu weet ik dat je vooral moet verbonden zijn met je innerlijk. van jezelf houden jezelf vergeven bedankt zeggen tegen jezelf en het spijt me zeggen tegen jezelf van jezelf houden van jezelf houden van jezelf houden van jezelf houden.jij bent de kracht in je leven jij bent het middelpunt.

  • Suza zegt:

    ik denk ook dat dit wel invloed heeft. Al denk ik wel dat dit in zekere zin ook samenhangt met je conditie. Iemand met een lage conditie zal meer moeite hebben om na het lopen op de trap bijvoorbeeld weer op een rustige ademhaling te komen. Voor iemand met een hoge conditie is dit makkelijker.
    Rustig eten en veel kauwen helpt ook bij afvallen. Op deze manier komen er kleinere stukken eten in je maag die makkelijker door de enzymen kunnen worden afgebroken.

  • Jan zegt:

    Hartcoherentie is de mate van regelmaat in de hartslagvariatie. Een verhoogde hartcoherentie kan zorgen voor o.a. verlaging coritsol (stresshormoon), verlaging van de bloeddruk, verbetering van het concentratievermogen, helder denken, betere cognitieve prestaties en beter omgaan met emoties. Door de hartcoherentie te trainen, ontstaat er een verbetering in het emotionele en fysieke welzijn. Dit is allemaal wetenschappelijk bewezen en hartcoherentie kun je ook gewoon meten. Dit heeft niets te maken met de snelheid van je hartslag. In onderzoeken wordt ook wel positieve effecten op het lichaamsgewicht genoemd, maar m.i. is dit aspect door de schrijver van dit boek er gewoon uitgelicht en sterk overdreven weergegeven. Het verkoopt lekker toch? De helft van Nederland wil immers wel wat pondjes kwijt. Deze bewering is dus niet gelogen maar het is slechts een klein onderdeel van de effecten van het trainen van de hartcoherentie.

  • Sandra zegt:

    Het verschil tussen de hartslag tijdens inademen en de hartslag tijdens uitademen wordt de hartritme variabiliteit genoemd. Deze hartritme variabiliteit, of hartcoherentie, is indicatief voor de autonome status van ons lichaam. Wanneer we ontspannen zijn is de hartcoherentie groter, wanneer we gespannen zijn zal de hartcoherentie afnemen en wanneer we zeer angstig of gestrest zijn zal de hartcoherentie geheel afwezig zijn.

  • magda zegt:

    Toch even het vermelden waard.
    Ook ik heb me 12 weken geleden op het boek: slanker met je hartritme gestort. Na allerlei afslankkuren enz.met steeds weer aankomen en zelfs meer als de kuur, dieet enz. was afgelopen. Het boek heb ik bij de bibliotheek gehaald.Eerst het boek eens doorgelezen. Ongeveer 8 kilo moest er van mijn lijf. Dus begonnen met week 1. De oefeningen stellen niet veel voor.Makkelijk in mijn dagelijkse schema in te passen. En………..wat schets mijn verbazing na 9 weken. Je gelooft het of niet, bijna 11 kilo afgevallen, zonder dieet, zonder pillen. Ja, alleen door hartcoherentie. Natuurlijk blijf ik dagelijks mijn oefeningen doen.Verder natuurlijk ook belangrijk dat mijn bloeddruk is gezakt. Voel me toppie fit. Hier had ik veel en veel eerder mee moeten beginnen. Ik raad deze methode bij iedereen aan. En als je het boek niet wilt/kunt kopen. Bij de bibliotheek kun je het boek altijd en overal reserveren.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *