Veertien gezonde levenslessen die je van huisdieren kunt leren

Psyche 13 oktober 2017 3 Reacties
Veertien gezonde levenslessen die je van huisdieren kunt leren

Zit! Af! Pootje! We proberen onze huisdieren van alles bij te brengen. Maar wij mensen kunnen ook genoeg van onze huisdieren leren. Dokterdokter zet veertien gezonde levenslessen van katten en honden op een rijtje.

1. Doe niet aan multitasking

Heb je een hond wel eens achter een bal aan zien rennen, terwijl hij naar een kat blaft en ondertussen brokjes probeert te eten? Nee, wanneer honden een taak hebben, geven ze die hun onverdeelde aandacht. Dit zouden mensen ook moeten doen. Multitasken werkt namelijk niet altijd en zorgt uiteindelijk voor tijdverlies en onrust.

2. Doe een dutje

Een kat is niet zo gek om de hele nacht door te halen zonder een dutje tussendoor. Er is sterk bewijs dat mensen ook vaker een dutje zouden moeten doen. Een studie onder 24.000 mensen toonde aan dat regelmatig een dutje doen, de kans op overlijden aan hart- en vaatziekten met 37% verlaagt. Een powernap kan ook je oplettendheid en prestaties op werk verhogen.

3. Wandel iedere dag

Of je nu vier of twee benen hebt, wandelen is de veiligste en meest eenvoudige manier om calorieën te verbranden en je gezondheid een boost te geven. Bovendien helpt wandelen depressies tegen te gaan, het houdt je botten sterk en je geest scherp.

4. Leef in het moment

In het moment leven is misschien wel één van de belangrijkste lessen die we van onze huisdieren kunnen leren. Uit een studie van de Amerikaanse universiteit Harvard kwam naar voren dat mensen het gelukkigst zijn wanneer ze dingen doen die hun geest gefocust houdt, zoals sport of seks. Plannen, mijmeren of aan andere dingen denken dan hetgeen waar je mee bezig bent, kan geluk ondermijnen.

5. Houd geen wrokgevoelens vast

Oude wrokgevoelens loslaten hoort ook bij leven in het moment. Laat het verleden achter je, en je zult letterlijk makkelijker ademen. Het is zelfs aangetoond dat chronische woede in verband staat met het achteruitgaan van de longfuncties. Dat terwijl vergeving bijdraagt aan een verlaging van de bloeddruk en vermindering van angsten. Mensen die kunnen vergeven, zijn tevens geneigd meer zelfwaardering te hebben.

6. Wees dankbaar

Al heb je geen staart om mee te kwispelen, dankbaarheid tonen kan ook op een andere manier. Door bijvoorbeeld te glimlachen. Onderzoekers hebben een sterk verband aangetoond tussen dankbaarheid en welzijn in het algemeen. In één studie kwam naar voren dat mensen die een dankbaarheidsdagboek bijhielden, een positieve levensinstelling hadden, meer bewogen en minder fysieke klachten hadden.

7. Blijf nieuwsgierig

Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen die nieuwsgierig zijn, een groter gevoel van zin en betekenis van het leven neigen te hebben. Uit andere studies kwam naar voren dat nieuwsgierigheid in verband staat met psychologisch welzijn en het vergroten van kennis en vaardigheden.

8. Doe eens gek

Huisdieren kunnen uit het niets gekke bewegingen maken. Ook daar kunnen wij nog wat van leren. Af en toe gek doen of lachen om niets, heeft serieuze gezondheidsvoordelen. Cardiologen van de Universiteit van Maryland Medical Center kwamen erachter dat mensen met een gezond hart meer gevoel voor humor hebben dan degenen die getroffen waren door een hartaanval. De cardiologen concludeerden dat “lachen het beste medicijn is”, met name ter bescherming van je hart.

9. Toon je affectie

Katten en honden doen niet zo moeilijk, als ze van je houden dan laten ze dat weten ook. Mensen zouden hier wat van kunnen leren. Een liefdevol gebaar of een knuffel zijn goede manieren om je relaties te versterken.

10. Geniet van de buitenlucht

Een boswandeling is het ultieme genot voor een hond, maar het heeft ook vele voordelen voor het menselijk lichaam en de geest. Buiten tijd doorbrengen verhoogt het vitamine D-gehalte, verbetert je fysieke gesteldheid en vermindert stress. Kinderen hebben ook aantoonbaar veel baat bij buiten spelen. Hun zicht in de verte verbetert ervan, ADHD-symptomen verminderen en prestaties op school verbeteren, om maar wat te noemen.

11. Let op de lichaamstaal van anderen

Honden blinken uit in het lezen van lichaamstaal. Hierdoor weten ze precies waar anderen op uit zijn. Best handig dus. Mensen zijn hier helaas niet zo goed in, ook al verraden we onze emoties constant door onze houding, spreekpatronen en oogcontact. Mensen worden wel beter in het lezen van lichaamstaal naarmate ze ouder worden.

12. Stretch

Stretchen houd je lenig, maar dit is niet het enige voordeel. Onderzoek toonde aan dat je met stretchen tevens je spierkracht, uithoudingsvermogen en explosiviteit vergroot. Als je katten ziet, dan is dit niet zo moeilijk om te geloven.

13. Houd een vast ritme aan

Huisdieren kunnen zaterdag niet van maandag onderscheiden. Voor hen verlopen alle dagen volgens hetzelfde ritme. Hetzelfde geldt voor de menselijke klok. Mensen slapen beter als ze elke dag op dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan, zelfs in het weekend. Je houden aan een vast schema voor douchen, aankleden en eten kan ook de kwaliteit van de slaap zelf verbeteren.

14. Drink water als je dorst hebt

Honden gaan niet aan een flesje sportdrank of blikje cola lurken wanneer ze een stuk gerend hebben. En de meeste mensen zouden dit ook niet moeten doen. Tijdens een normale work-out is water drinken de beste manier om gehydrateerd te blijven en heb je geen sportdrank nodig.

Auteur: Rachel van de Pol
Bronnen: WebMD, Medisch A-Z

3 Reacties

  • Basje schreef:

    Leuk artikel hoor!

  • Astrid schreef:

    Alles wat ik in dit artikel lees zit ook in de yogaleer! Heel goed om hier aandacht aan te besteden!

  • Gido schreef:

    Eindelijk vanuit de conventioneel medische hoek wat holistische geluiden.
    Echt uitstekend artikel dit!

    Alléén op het strechten heb ik puntje v kritiek. Er word niet gezegd welke vorm v strechten dan goed zou zijn. Maar mijn advies is dus om te strechten onder spierspanning. Actief strechten dusch.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *