10 slaapfabeltjes

Psyche 15 juli 2014 13 Reacties
man gelukkig in bed

Er bestaan veel weetjes en wijsheden van grootmoeders over slaap. Zo zouden dikke warme dekens helpen om sneller in slaap te komen. En oudere mensen hebben minder slaap nodig. Maar is dit allemaal waar? Zo zit de vork echt in de steel.

Fabel 1: Slaap kun je “inhalen”

Het is verleidelijk om in het weekend laat naar bed te gaan. Dit slaaptekort haal je later wel in door extra lang te slapen. Maar dit is niet per se nodig. Je lichaam haalt automatisch de schade in, niet door langer te slapen, maar door vooral de vaste slaap (REM) aan te passen. Je slaap wordt automatisch efficiënter. En op die manier geraak je netjes uitgerust na verloop van tijd. Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen van nature slechts 1/3 van de ‘gemiste uren’ kunnen inhalen. Het beste is daarom de hele week een regelmatig slaapritme aan te houden. Hierdoor val je ook sneller in slaap.

Fabel 2: Zware warme dekens zorgen ervoor dat je snel slaap vat

Je lichaamstemperatuur speelt een belangrijke rol bij het regelen van slaap. Gedurende de dag stijgt en daalt je lichaamstemperatuur met ongeveer 1 graad: rond 4 uur ’s ochtends is je temperatuur het laagst, rond 6 uur ’s avonds het hoogst. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur gaan dalen.  Om te voorkomen dat je het te warm krijgt, is het raadzaam om je dekbed te verruilen voor lakens en dekens. Je kunt dan naar behoefte variëren met warmtelagen. Zorg ook dat het in je slaapkamer ongeveer 16 à 18 graden is. In een warmere kamer duurt het langer voor je lichaamstemperatuur daalt en kun je moeite hebben met inslapen.

Fabel 3: Sporten voor het slapen bevordert de nachtrust

Regelmatig bewegen bevordert de slaapkwaliteit en het gemak waarmee je in slaap komt. Maar zorg ervoor dat er minstens drie uur tussen je work-out en bedtijd zit. Een koeler lichaam valt namelijk eenvoudiger in slaap. Beweging zorgt voor een stijging van de lichaamstemperatuur en het duurt 6 uur voor het lichaam weer naar zijn normale temperatuur is teruggekeerd.

Fabel 4: Oudere mensen hebben minder slaap nodig

Het lijkt of oudere mensen toe kunnen met minder slaap. Ze worden immers zo vroeg wakker uit zichzelf. Maar ze hebben dezelfde hoeveelheid slaap nodig als jongeren:– zo’’n zeven tot negen uur per dag. Het is hun slaappatroon dat verandert. Gedurende de dag slapen ze meer door korte dutjes.

Fabel 5: Slaap is nodig voor de rust van je hersenen

Het is een feit dat je slaap nodig hebt. Maar deze behoefte heeft vooral je lichaam. Je hersenen werken door tijdens je slaap. Ze controleren nog allerlei lichaamsfuncties zoals de ademhaling. Overigens geeft voldoende slaap je geheugen wel een flinke boost!

Fabel 6: Het is goed om ruim voor het slapen tijd in de slaapkamer door te brengen

Dit zou goed zijn omdat het je “klaar” maakt om in slaap te vallen. Maar des te meer activiteiten je associeert met de slaapkamer – zoals tv-kijken of werken op de computer – des te lastiger wordt het om in slaap te vallen wanneer je dat wilt. Het is raadzaam om de slaapkamer alleen te gebruiken om te slapen en voor actie tussen de lakens. Zo versterk je de associatie tussen je bed en slaap.

Fabel 7: Seks houdt je alleen maar langer wakker

In feite zorgt seks ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt. Deze neurotransmitter brengt een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Actie tussen de lakens vermindert hierdoor stress waardoor je sneller in slaap valt.

Fabel 8: Een glas wijn kalmeert waardoor je sneller in slaap valt

Het drinken van wijn maakt je inderdaad moe en zorgt dat je sneller in dromenland bent. Maar gedurende de nacht word je vaker wakker. Je slaap wordt dus gefragmenteerd en minder diep. Hoe meer alcohol je nuttigt, hoe meer je slaap verstoord wordt.

Fabel 9: Snurken is normaal en onschuldig

Voor de meeste mensen is snurken alleen maar vervelend voor hun bedpartner. Maar let op. Het kan ook een symptoom van de slaapaandoening apneu zijn. Apneu is een ernstige slaapverstoorder. Bij deze aandoening snurk je zeer luid en stopt de ademhaling tijdelijk, minimaal 10 seconden. Ga naar de dokter als hier sprake van is.

Fabel 10: Als je ’’s nachts wakker wordt, kun je het beste stil blijven liggen

Veel mensen denken dat ze alleen maar meer wakker worden als ze bij verstoring van hun nachtrust even uit bed gaan. Maar als je niet binnen 15 tot 20 minuten weer in slaap valt, is het beter om uit bed te stappen. Ga even naar een andere kamer en doe iets wat je ontspant, bijvoorbeeld muziek luisteren of lezen. Gefrustreerd blijven liggen en piekeren over weer in slaap vallen werkt alleen maar averechts.

13 Reacties

  • Rico Goedhart schreef:

    ik zit nu al een paar uur wakker en heb alle dingen zoals een glas water of lakens geprobeerd enz… maar ik kan nog steeds niet slapen en ik moet morgen om acht uur uit bed voor ontbijten bij de ikea. Wat moet ik doen?

    PS: wel iets wat een 14 jarige kan doen aub

    • femke schreef:

      Mensen ik heb oor pijn hoofdpijn. En lig al vanaf 7 uur in bed Tis 5 uur en heb nog niet geslapen! Wat moet ik nu doen om snel in slaap te vallen?

    • heleen euwe schreef:

      Pak een boek en ga lezen bij een klein lampje. Wel voldoende licht maar niet te fel. Duik serieus in het boek. Wedden dat je slaapt!
      En anders; probeer alle vakanties te herinneren maar alleen de reis naar huis en daarvan alleen de weg en tankstations die je hebt gezien. Een echte puzzel.
      Of; probeer iedere centimeter van het kleed in de woonkamer met ieder vlekje of pluisje voor je te halen en werk zo het hele kleed af. Als je klaar bent wandel als een lego mannetje er rondom. Zonder problemen.
      Succes.

  • hopje schreef:

    Prima tips, werkt erg goed!

  • sarah schreef:

    Tel dingen , zeg de maaltafel op , noem alle landen op ,…..

  • ikke schreef:

    Wat je ook doet als je in je bed ligt en niet kan slapen, probeer van niet in slaap te vallen. Wedden dat het je niet lukt

  • Werd schreef:

    Slaap is een mysterie

  • Anoniem schreef:

    Heel slecht artikel slaap valt wel degelijk in te halen dit is 14dagen in te halen en je hersenen hebben duidelijk slaap nodig om de informatie te verwerken,ben ooit 57uur wakker geweest en geloof me,je kan niet meer logisch nadenken,slecht artikel gebasseerd op niets

  • Monique schreef:

    Punt 5: belangrijke aanvulling: tijdens de slaap gedragen de bloedvaten zich als lymfevaten en zorgen ervoor dat de cellen in de hersenen hun afvalstoffen kunnen afstoten. Zie: https://www.ted.com/talks/jeff_iliff_one_more_reason_to_get_a_good_night_s_sleep

  • Gert schreef:

    Wat ook help is focussen op je buik, voel hoe je buik of borst bij iedere ademhaling omhoog en naarbeneden gaat. Probeer je hele aandacht daarop te focussen. Iedere keer als je weer gaat piekeren de aandacht weer terugbrengen. Dit leidt geheid tot het inslaap vallen

  • Janet schreef:

    Als je niet kunt slapen: neem een beker yoghurt MET SUIKER.
    Je kunt hem bij voorbaat al onder je bed zetten, maar even een loopje hebben vermindert de stress (van het wakker liggen ets)

  • J.W. schreef:

    Wanneer ik droom en met name vaak tussen 05.00 en 07.00u
    Droom waarvan ik mer bewust ben gemiddeld 6x per maand. Vaker kan ook maar niet van bewust.
    Krijg meestal behoorlijke hoofdpijn welke moeilijk op de dag verdwijnt.
    Is deze hoofdpijn een normaal gegeven en t.g.v. z.g. bewust dromen ?
    Droom ik niet – althans onbemerkt- geen hoofdpijn.

    19/10/16

  • Hallo schreef:

    Van onregelmatig werk, en dus ook onregelmatige slaap, kun je bv. Migraine krijgen of last van je spieren. Zeker als je ouder bent moet je onregelmatig werk vermijden

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *