Zo herken je een hoogbegaafd kind

Peuter & kleuter 8 februari 2016 31 Reacties
Hoogbegaafd kind: kenmerken hoogbegaafdheid

Hoe herken je een een hoogbegaafd kind? Het is lastig om als ouder zelf te beslissen of je kind hoogbegaafd is. Dokterdokter vertelt daarom meer over de kenmerken van hoogbegaafdheid!

Kenmerken hoogbegaafdheid

‘’Mama, je hebt heerlijk gekookt’’, zegt je zoontje van drie. Leuk om te horen, maar toch sta je er als ouder raar van te kijken. ,,Kinderen die op latere leeftijd hoogbegaafd blijken te zijn, hadden meestal na hun eerste levensjaar een ontwikkelingsvoorsprong op hun leeftijdsgenoten”, legt Wietske Idema uit. Idema is onderzoeker op het gebied van hoogbegaafdheid. Een kind met een ontwikkelingsvoorsprong loopt op cognitief, motorisch, spraak- en taaltechnisch gebied voor op zijn leeftijdsgenoten. Hieronder lees je meer over de kenmerken van hoogbegaafdheid:

Hoogbegaafdheid versus superintelligent

Zo’’n twee tot drie procent van de Nederlanders is hoogbegaafd. Maar wanneer ben je eigenlijk hoogbegaafd? Idema: ‘,,Mensen halen hoogbegaafdheid en hoge intelligentie nogal eens door elkaar. Je bent superintelligent als je IQ hoger is dan 130. Hoogbegaafdheid behelst meer dan alleen een hoog IQ. Het is een combinatie van drie eigenschappen: een IQ van 130 of hoger, een creatief brein en een flinke dosis doorzettingsvermogen”.

Hoogbegaafdheid en creativiteit

Met een creatief brein wordt niet per se bedoeld dat iemand heel kunstzinnig is, wat wel mogelijk is. Het betekent ook dat je buiten de geijkte kaders kunt denken. Idema: ‘Je ziet vaak dat hoogbegaafde kinderen heel anders omgaan met vraagstukken dan hun leeftijdsgenootjes. 1 + 1 is niet logischerwijs twee, omdat er twee kralen aan het telraam hangen. Zij bedenken andere manieren om twee getallen op te tellen. Ze bedenken bovendien wat het nut is van optellen en welke mogelijkheden het nog meer biedt. Ten slotte boren ze andere manieren aan om vraagstukken op te lossen.’

Hoogbegaafd en vastberadenheid

Hoogbegaafdheid hangt ook samen met een enorm doorzettingsvermogen en een onuitputtelijke nieuwsgierigheid. Dat wil zeggen dat een hoogbegaafd kind niet zal rusten tot hij bijvoorbeeld een wiskundig vraagstuk heeft opgelost. Maar dit doorzettingsvermogen kan zich ook uiten in muziek, sport of kunst. De combinatie van een hoge intelligentie, een creatieve manier van denken, nieuwsgierigheid en een groot doorzettingsvermogen scheppen de voorwaarden om ergens enorm in uit te blinken. Idema: ‘,,Dat wil echter niet zeggen dat een hoogbegaafd kind nergens moeite mee kan hebben. Een kind dat briljant piano kan spelen, hoeft niet per se goed te zijn in biologie’”.

Ontwikkelingsvoorsprong

Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich veel sneller dan hun leeftijdsgenoten. Zelfs bij baby’’s zijn er al signalen te herkennen van een ontwikkelingsvoorsprong. Idema heeft hier onderzoek naar gedaan. Volgens haar bestaan er kenmerken bij baby’’s die een indicatie geven van hoogbegaafdheid op latere leeftijd. Deze geven geen garantie op hoogbegaafdheid, het zijn slechts indicaties. De kenmerken bij baby’’s zijn:

  • Zwaarder bij geboorte
  • Groter hoofd
  • Maakt sneller oogcontact
  • Alerter dan andere baby’’s. Reageert sneller op de omgeving.
  • Minder slaap nodig hebben dan andere baby’’s
  • Beweeglijk
  • Slaat kruipen vaak over
  • Na acht tot twaalf maanden lopen
  • Eigen willetje
  • Op éénjarige leeftijd twee- of driewoordzinnen spreken

Hoogbegaafd kind: peuter

Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden. Idema: ‘,,Hoogbegaafde peuters snappen al hoe een oorzaak-gevolg relatie werkt. Daarom zullen boekjes en tv-series die voor peuters bedoeld zijn, hen snel vervelen of verontwaardigen. Ze zien al in dat iets niet kan en hoe de vork in de steel steekt. Ze hebben een houding van: ‘Vertel me gewoon hoe het in elkaar zit’”.

Hoogbegaafd kind: kleuter

In de kleuterperiode is een hoogbegaafd kind erg leergierig, heeft het een brede belangstelling en een goed geheugen. Een kleuter kan bijvoorbeeld een puzzel van 100 stukjes in een half uurtje maken. Idema: ,,‘Er bestaan natuurlijk nog veel meer kenmerken waarmee je hoogbegaafdheid bij een jong kind kunt herkennen. Dat maakt het ook zo lastig. Het ene hoogbegaafde kind loopt voor op taalgebied, terwijl de ander motorisch al heel vaardig is.”

Intelligentietest kind

Er bestaat al een test op hoogbegaafdheid voor kinderen vanaf tweeënhalf jaar die een goede indicatie geeft van het ontwikkelingsniveau van het kind op dat moment. Omdat jonge kinderen steeds in ontwikkeling zijn, kan er in een korte tijd veel veranderen. Vanaf de kleutertijd of vanaf het moment dat je kind naar de basisschool gaat, wordt het belangrijk om hoogbegaafdheid bij je kind te herkennen en te erkennen. Dan gaat de ontwikkelingsvoorsprong zijn parten spelen. Een kind gaat zich vergelijken met leeftijdsgenoten. Of de lesstof sluit niet aan op het niveau van het kind. Dit kan tot problemen leiden.’

Auteur: Rachel van de Pol
Bron: Wietske Idema, onderzoeker op het gebied van hoogbegaafdheid.

31 Reacties

  • Ackieru schreef:

    In hoeverre is het mogelijk de test voor 2,5 jarige kinderen in Suriname uit te voeren? Want ik ben er wel nieuwsgierig naar

  • Marjon schreef:

    Waar kan ik mijn dochter van bijna 5 jaar laten testen op hoogbegaafdheid?

    • Pascale Courant schreef:

      Hoi Marjon
      Je kan eenvoudig via de CLB- coördinator op school je kind laten testen. Dat heb ik ook gedaan met mijn zoontje (nu 7,5 jaar). Hij heeft nu het 2de leerjaar overgeslagen en het gaat gelukkig al heel wat beter. Alleen wil ik je waarschuwen dat hoogbegaafde kinderen op de “gewone” basisschool heel weinig tot geen vriendjes maken… als moeder doet dat pijn. Bovendien moet je bergen geduld hebben en alles RUSTIG en HERHAALDELIJK uitleggen… Veel succes
      Groeten
      Pascale

      • Marjon schreef:

        Dank je wel voor je reactie.
        Mijn dochter ligt gelukkig wel goed in de klas.
        Zit nu in groep 2 en de juf begint nu in te zien dat ze wel eens verder kan zijn dan haar klasgenootjes.
        En uitleggen, dat vindt ik vaak moeilijk omdat ze soms met vragen komt waar ik niet goed weet hoe een goed antwoord te geven.
        Ben nu bezig om school zover te krijgen dat ze getest wordt, loop wat dat betreft tegen een muur.

        Groetjes.

        Marjon

        • Yvonne Vliegen schreef:

          Hallo Marjon ,
          Ik heb hetzelfde probleem als jouw . Ik heb zelf stappen ondernomen bij mijn 5 jarige dochtertje . Ik ben naar de huisarts gegaan en heb mijn probleem uitgelegd. Ook omdat thuis het ook niet altijd lekker loop met haar gedrag . Ik werd doorverwezen naar JGZ ( Jeugdgezondheidszorg ). Daar kreeg ik vandaag te horen dat er binnen 2 weken een huisbezoek gaat plaatsvinden over het gedrag van mijn dochtertje . Dat ik zelf kon contact opnemen met Amacura voor het kind te laten onderzoeken op het gebied hoogbegaafdheid en gedrag . Daar ga ik morgen achter aan .
          Ik hoop dat ik jouw daarmee kan helpen . Ik weet waar je tegen aan loopt , Ik ben al 2 jaar mee bezig en school doet er weinig aan .

      • Anoniem schreef:

        “Het tweede leerjaar” hahaha, ik hoop dat je “speeljaar” bedoelt. Al dat gepraat over hoogbegaafdheid komt me mijn neus uit. Laat een kind kind zijn, anders wreekt het zich in de toekomst. Wat dat vriendjes maken betreft: daar kun en moet je zelf als moeder ook veel aan doen, uitnodigen en het gezellig maken, simpel, het werkt.

        • Marjon schreef:

          Beste Anoniem,

          Je weet duidelijk niet waar dit allemaal over gaat.
          En reageer dan niet.

          • B. schreef:

            Alle kinderen worden bij ons op school geobserveerd om te beoordelen of ze meer/hoger begaafd zijn. Onze dochter van net 5 (groep 2) viel daarin ook op door de leerkracht. Als ouders hebben we ook een lijst ingevuld.
            Mijns inziens kun je bij een kleuter niet spreken van hoogbegaafdheid. De betrouwbaarheid van die uitkomst is namelijk niet groot. Daarnaast is maar 2% van Nederland hoogbegaafd. Mijn advies: probeer met goede argumenten in te laten zien dat uw kind wellicht meer begaafd is dan leeftijdsgenootjes. Het heeft geen haast, zeker niet wanneer u niet het idee heeft dat uw kind onder presteert.
            (overigens heeft mijn neefje verschillende (officiële) iq testen gedaan, met uit elke test een andere score. Van ondergemiddeld tot hoogbegaafd. Dus als de school toch niet voor zo’n test is, wat heeft zo’n score dan voor zin?)

    • Pita schreef:

      waar ben je mee bezig je kind moet zich nog ontwikkelen
      Ben uw degene die het wilt

  • Barbara schreef:

    Klassen overslaan lijkt ons geen goede oplossing voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De stof sneller aanbieden, herhalen beperken t.o.v gemiddelden, en de vrijgekomen tijd besteden aan uitdagingen. Gelijken zoeken, bijvoorbeeld in kangaroo – of Leonardo klassen. Heb zelf 3 hoogbegaafden, waarbij de oudste geen enkele steun van school ontving, op zijn sloffen het atheneum haalde zonder ooit huiswerk te doen, en toen volledig vastliep. Fixed mind volgens de hoogbegaafden coach; gevolg van slechte begeleiding. Nu derde poging studie, en die lijkt goed te gaan. Bij de volgende twee kwam hier gelukkig een Leonardo klas, die komen nu blij en uitgedaagd thuis. Zoeken dus! Succes, Barbara

    • Anoniem schreef:

      Beste Barbara,
      Dank je wel voor je reactie.
      Mijn dochter heeft niet echt een klas overgeslagen, daar ik daar ook niet zoveel in zie.
      Ze is eind december 5 geworden en is dus nu een vroege leerling.
      Hoop dat school ook gaat inzien: De stof sneller aanbieden, herhalen beperken t.o.v gemiddelden, en de vrijgekomen tijd besteden aan uitdagingen. Gelijken zoeken.
      Heb al wel het een en ander gelezen over de Leonardo school, maar dan moet ik 20 kilometer heen en terug reizen.
      En bovendien dan zit ze op een andere school dan de kinderen hier uit de buurt.
      Hoor graag hier meer over, hoe jou ervaring hier mee is.
      En wil graag voorkomen dat mijn dochter overkomt wat jou 1ste is overkomen.
      Wil gewoon het beste voor mijn dochter.

      Groetjes,

      Marjon

  • Pita schreef:

    Mijn is dochter hoogbegaafd mocht klassen twee klassen overslaan
    Hebben we niet gedaan heeft glansrijk het gymnasium en twee universiteiten afgerond een in Maastricht en Leiden
    Ze is pas 26 jaar en werk op het ministerie in Den Haag
    Als het thuis stabiel is hoef je niet hoogbegaafd te zijn om universiteiten te behalen ieder kind kan het!

  • Anoniem schreef:

    Hier ook een hoogbegaafd kind. Getest op initiatief van school. We willen hem geen klas over laten slaan en een aparte school zien we al helemaal niet zitten (en hij zeker niet). Lekker spelen met veel vriendjes, dat vinden wij het belangrijkst voor hem, aangezien je later het gelukkigst wordt als je goed relaties kan aangaan. En gelukkig heeft hij veel vriendjes, van allerlei niveaus, dus hij zoekt echt niet alleen maar de slimme kinderen op. Hij mag wel een middag per week naar de plusgroep met de andere slimmerds van de school (klein schooltje, zijn er maar een paar). En rekenen en lezen mag op zijn eigen niveau. Lastige is wel dat hij met heel veel dingen groep acht al voorbij is. Hij zit in groep zes, dus het is wel even afwachten of dat problemen gaat geven.

  • Ikke schreef:

    Hallo,

    Ergens herken ik het allemaal,,, mijn zoontje is nu 4 en begint te lezen, schrijft al een en kan rekenen.
    Met het enige probleem dat hij sociaal niet mee kon komen en letterlijk van zich af ging slaan.
    En zit nu noodgedwongen op speciaal onderwijs, binnen 4 maanden gesocialiseerd en niks meer aan de hand,, leert steeds meer dingen van groep 3 maar mag nog niet terug naar ze oude school omdat hij het leuk vind te klieren als de juf niet kijk….Zucht!
    Vanaf groep 3 mag hij dan wel weer terug, met alle stof die hij dan zou moeten leren al heeft opgeslagen.
    En ik vind persoonlijk dat ze in groep 1 en 2 gewoon lekker moeten spelen en kunnen doen, maar als je kind er om vraagt kan je de stof toch niet weigeren.

  • A schreef:

    Daar ben ik het ook mee eens!

  • monique schreef:

    Moeilijke materie. Ons kind werd letterlijk gezegd door de schooljuf in groep 1 ze is hoogbegaafd vanwege cito en prestaties. Ze kwam altijd boos thuis. Vanaf groep 2 naar een andere school en daar presteert zij beduidend minder en gaat echt naar beneden. Sinds kort een IQ test van GGZ gehad daar kwam geen H.I.Q wel boven gemiddeld. Zou de vorige school het mis gehad hebben? Ik zie dat zij thuis dingen kan die zij op school niet laat zien. Bij het lijstje van Rob Brunia site H.I.Q past alles inclusief slaappatroon en gedrag. Daarbij komt het veel voor in de fam.

    • Marjon schreef:

      Beste Monique,

      Is ook een hele moeilijke materie.
      Kijk gewoon naar je kind.
      Mijn dochter gaat naar de vakantie naar groep 2 en is er ook helemaal klaar voor.
      Over mijn dochter werd (groep 2) gezegd dat ze een concentratie probleem had.
      Bij thuis komst vroeg ik haar er dan naar en dan zei zij, ja maar mama ik moet taakjes doen die ik al kan en daar heb ik dan geen zin in om ze te doen. Ik heb een test via Accare gehad, (daar er via de psz gedacht werd aan autisme) had met haar 3,8 jaar een score voor 4,6 jaar. Maar test resultaten zeggen mij niet zoveel, zijn moment opnames.
      Ik wens je heel veel succes.

  • p schreef:

    hier hetzelfde, dochter is 3,5 en presteert op psz alles op hoogste niveau te halen. wel vertoont ze pestgedrag en concluderen de juffen hieruit dat ze een zorgenkind is en extra begeleiding nodig heeft als ze naar de basisschool gaat. ik ben zelf van mening dat je kind gewoon kind moet kunnen zijn er er niet gelijk op elk negatief signaal gereageerd hoeft te worden met extra begeleiding of zorgenkind. Ze zien alleen het negatieve gedrag van mijn kind maar mijn kind vertelt thuis steeds wat daaraan vooraf gebeurd is, namelijk dat een ander kind als eerste iets bij haar heeft gedaan. ik word zo moe van gelijk deze conclusies te trekken. hoe voorkom je dat dit op de basisschool alleen maar erger wordt?

    • M schreef:

      Beste P,
      Ondertussen een paar jaar geleden. Maar vroeg mij toch af (als je of anderen dit leest/lezen) hoe het verder is gegaan in de basisschool met je dochter. Heb zelf een neefje, dat bovengemiddeld begaafd is (uit één test). Maar precies deze ‘problemen’ in de kleuterschool had en nu problemen op de basisschool heeft, omdat hij niet begrepen wordt. Ze willen hem ook van school sturen, zonder iets te hebben geprobeerd en/of speciale begeleiding te geven, terwijl zij weten dat hij in een traject om te kijken wat hij precies heeft. Ik zou graag meer informatie willen hoe jij of anderen dit hebben aangepakt. Misschien handig om te weten: mijn neefje is al meerdere keren van school veranderd (door omstandigheden en/of door zijn “problemen”) sinds hij 3 jaar was (nu 8 jaar). Dus hem weer van school veranderen kan een negatieve invloed op hem hebben. Daarom willen mijn zus en mijn zwager hem niet weer van school veranderen.

  • CJ schreef:

    Ik vrees dat mijn zoontje hoogbegaafd is. Heeft goed geheugen (zeg maar fotografisch). Hij is enorm creatief en sociaal. Heel gevoelig en snel last van faalangst. Verder is hij heel bewegelijk. Hij kán enorm gefocussed zijn, tenminste… áls iets ‘m écht interesseert. Zijn gedachtengang werkt op basis van associatie (waardoor hij dus niet te testen is voor de CITO: doet te lang over simpele testjes omdat iedere opgave hem op een zijspoor zet… waar een verhaal bijhoort. Bv. het woord “rood” levert een heel verhaal op dat dat in het Engels “road” weg betekent en dan gaat hij verder over dat er op een weg auto’s rijden etc). Hij benadert simpele vragen altijd op een (veel te) complexe manier… en simpele opdrachten wil hij niet uitvoeren maar hij bedenkt zelf hoe dat hij vindt dat de vraagstelling moet zijn bij de opdracht.
    Bijgevolg is hij de allerzwakste leerling in de klas (terwijl andere posts alleen maar uitgaan van dat een hoogbegaafd kind het alleen maar goed doet op school). Hij zit in een grote klas (34 kinderen) en het lestempo ligt erg hoog (de helft van de klas kan vaak niet volgen; bovendien vind ik het complete onzin dat ze in groep 3 al met tafels bezig zijn) en mijn zoontje laat de juf daardoor vaak links liggen. We lopen nu al jaren van instantie naar instantie met hem omdat de school niet weet wat ze met hem aanmoeten (autisme en adhd zijn al eerder gesuggereerd maar is het ook niet). Hoogbegaafdheid is het laatste wat ik nog zou kunnen bedenken om te laten onderzoeken om de school richting te geven hoe met mijn kind om te gaan.
    Voelt tegenstrijdig want hoop eigenlijk dat het niet zo is, temeer omdat ik het het idee heb dat tegenwoordig de meeste mensen “hopen” dat hun kind hoogbegaafd is (alsof dat een bijzondere gave is / statussymbool voor de ouders???) maar het is eerder een extra last dat je kind levenslang moet meezeulen. Het betekent namelijk ook dat je je een groot deel van (zo niet je hele) leven onbegrepen zult voelen en een buitenbeentje bent. Het gevoel dat je nergens écht thuishoort. Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om hier niet aan kapot te gaan.

    • Anoniem schreef:

      Beste CJ,
      Ik ben het met je eens over het volgende: ook niet temeer omdat ik het idee heb dat tegenwoordig de meeste mensen “hopen” dat hun kind hoogbegaafd is (alsof dat een bijzondere gave is / statussymbool voor de ouders???) maar het is eerder een extra last dat je kind levenslang moet meezeulen. Het betekent namelijk ook dat je je een groot deel van (zo niet je hele) leven onbegrepen zult voelen en een buitenbeentje bent. Het gevoel dat je nergens écht thuishoort.
      Mijn dochter gaat na de vakantie naar groep 3. Verstandelijk kan ze het aan, ben alleen bang dat ze sociaal buiten de boot gaat vallen.
      Hebt al bij verschillende instantie gekeken of er hulp is voor deze kinderen en voor begeleiding van de ouders. Maar helaas is er dat niet. Want ik vind het moeilijk om de juiste balans te vinden tussen cognitief en sociaal.

    • Mark schreef:

      Vrees is daarbij het juiste woord. Door de labeling van kinderen veroorzaken ouders/ dokters/ scholen vaak problemen waar je als kind liever zonder zit.

      Eerst de PDD-nos (autisme) stempel gekregen, vervolgens hoogbegaafd/ hooggevoelig, en nu kom ik gewoon tot de conclusie dat al die jaren aanklooien om me “het beste” te bieden, ik alleen een zwart gat zie als ik aan de toekomst denk.

      Stouw je kind niet vol met medicijnen, vertroetel ze ook niet teveel. Als je je kind laat denken dat hij/zij hoogbegaafd is, en zich beter dan de rest gaat laten voelen- in een tijd waarin gelijkwaardigheid juist belangrijker dan ooit is- verstier je mogelijk je kind zijn/haar toekomst.

      Denk er over na, of kijk naar vroegere stempelacties. Praat met mensen die zich afwijkend leerden voelen, zie wat je als ouder voor consequenties hebt in de opvoeding.

      Buurkind van 8 net zo, hoogbegaafd volgens z’n trotse mama. Kind staat wel allerlei schuttingtaal door de straat te blèren, en ma vind het prachtig, kijk hem eens ontwikkelen- tot een jeugddelinquent ja.

  • Toegepast psycholoog schreef:

    Die test is niet valide. Uit onderzoek is allang gebleken dat je pas vanaf ongeveer 6 jaar een test kan afnemen bij kinderen. Daarom is ook een Cito voor kleuters grote onzin. Deze test heeft dus alleen financiële outcome.

  • sarah schreef:

    Hoi weet iemand waar ik een inteligentie test kan aanvragen prive niet via school?

    • Arnold schreef:

      Sarah,

      Wij hebben onze zoon (7) laten testen door H.I.Q in Heemstede. Zij zijn gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en gaan dus niet op zoek naar andere oorzaken zoals ADHD en dergelijke. Als blijkt dat dit wel het geval is zullen ze dit wel signaleren. Een groot verschil met niet expertisebureaus die eerder een stempel zoals hierboven beschreven willen geven. We kregen een duidelijk rapport mee, waar wij als ouders en school mee verder kunnen om onze zoon zich gelukkig mee te voelen. Als de juiste leerstof aangeboden wordt zullen deze kinderen ook gelukkig zijn.

  • Oma schreef:

    Bij ons zit noem het liever super intelligent in de fam
    Zelf 2 zoons en nu ook kleinzoon maar ook nichten en neven
    Je haalt ze er zo uit ontwikkelen zich cognitief heel snel maar sociaal blijven ze wat achter stellen de hele dag vragen snappen niet waarom ze niet kunnen spelen zitten zichzelf in de weg lopen uiteindelijk vast
    Geeft ze iets waar voor ze moeten werken bijvoorbeeld een muziekinstrument en ga opzoek naar goede psychologie begeleiding die naast jullie staat om advies tegeven.
    Heelveel succes

  • anootje schreef:

    Mijn dochtertje is 12 zit in de 1e van het havo vwo leerde op de basisschool nooit en toch hele hoge cijfers school wou er niks aan doen en doet nu zonder moeite havo vwo loopt erg op de klas voor en leert nog steeds bijna niet haar huiswerk.
    Wat moet ik daarmee?
    Ze is vriendin net ongeveer alle meisjes uit haar klas en haald voor alles Super hoge cijfers
    Wat moet ik doen?

  • Miranda schreef:

    Grappig dat je hier een sommetje op moet lossen om je stukje te kunnen schrijven….
    Ik heb een iq > 130, mijn dochter waarschijnlijk ook. Ze heeft wel veel vriendinnetjes, maar is bv. erg faalangstig (als ik probeer dit bij haar aan te kaarten is ze alweer bang dat ze iets verkeerds doet….echt lastig). Zelf heb ik zeer ernstige psychische problemen gehad, die voor mijn gevoel sterk samenhangen met die hoogbegaafdheid, het feit dat mijn moeder me daardoor slecht begreep en het feit dat ik ben gaan studeren, zo ongeveer 3 levels boven wat er in de familie gewoon was.
    Als je ook een kind hebt, wat zo op de troepen vooruit loopt, zou ik toch aanraden er hulp bij te vragen en niet denken dat alles vanzelf goedkomt. Dit is zeker zo, als je zelf al het gevoel hebt dat je je kind niet voldoende kunt bijstaan.

  • Bryan schreef:

    Gisteren uitslag binnen gekregen. Onze zoon van 6 is hoogbegaafd met een IQ van 131 en 145 voor taal. We hebben een beetje gemengde gevoelens over. Wat overheerst is toch zorgen van hoe moet het verder? Moet ie weer een klas overslaan? Hoe zorgen we ervoor dat hij gewoon van zijn kinderjaren kan genieten zonder hem daarbij intellectueel dwars te zitten? We zouden graag in contact komen met ouders in dezelfde situatie.

  • Patijn schreef:

    Ik denk dat ik kan zeggen dat alle kenmerken van hoogbegaafdheid, niet per definitie aansluiten op een IQ van 130 of meer.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *