Tips tegen examenstress

Iedereen gaat anders om met spanning en stress tijdens de examens. Wat de één als heel belastend ervaart, vindt de ander juist een prettige werksituatie. Beter gezegd: stress is een gevoel, het is jouw beleving en beoordeling van een bepaalde situatie. Het positieve hiervan is dat je actief iets met dit gevoel van stress kunt doen. Loopt de stress te hoog op, dan kun je met behulp van deze tips je examenstress verminderen.

Maak een overzicht

Zorg voor een overzicht van wat je nog moet doen en maak vervolgens een planning.

Zorg voor ontspanning

Als je een examen hebt gehad, is het goed om hier even van bij te komen, bijvoorbeeld door te sporten, muziek te luisteren of televisie te kijken. Beloon jezelf wanneer je hard hebt gewerkt of als je denkt dat je een goed cijfer hebt gehaald.

Laat fouten toe

Sta jezelf toe om fouten te maken. Iedereen maakt fouten, daarom mág je er ook een paar maken, zonder meteen een onvoldoende te krijgen.

Zorg dat je uitgeslapen bent

Nachtenlang doorleren heeft vaak geen zin; beter kun je goed uitgerust zijn, zodat je veel energie hebt om je goed te concentreren op je examen.

Werk doelgericht

Vaak is het handig om eerst je naam en examennummer in te vullen, zodat je dat later niet vergeet. Ook kan het zinvol zijn om eerst in te schatten hoeveel tijd je nodig zult hebben en waar je het beste mee kunt beginnen. Lees de vragen zorgvuldig door en ga niet jagen.

Denk positief

Ruil negatieve gedachten in voor positieve gedachten. Was je examen gisteren onverwacht moeilijk? Dan zal die van morgen misschien juist meevallen!

Praat over je spanning

Praat met je ouders, vrienden of klasgenoten over hoe je de spanning rondom je examen beleeft; over je gedachten, angsten en verwachtingen. Hou je het voor jezelf, dan levert dat vaak een extra bron van spanning op.

Herken stress

Leer stress bij jezelf te herkennen: ben je gejaagd, gespannen of prikkelbaar? Heb je lichamelijke klachten? Doe hier wat mee, door bijvoorbeeld even rust te nemen of juist te gaan sporten. Je kunt ook gewoon even wat tijd voor jezelf nemen en iets leuks gaan doen.

Adem vanuit je buik

Als je erg veel last hebt van bijvoorbeeld hartkloppingen, buikpijn of hyperventileren, dan kan het helpen om bewust vanuit de buik te ademen. Zo leer je je ademhaling te beheersen. Lees meer over de buikademhaling in het artikel De beste techniek bij ademhalen.

Auteur: Franka van Arendonk


Bron: Medisch A-Z

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd