Slaapt jouw kind genoeg?

Slapen is nodig om het lichaam te laten herstellen van de inspanningen overdag, maar ook om de hersenen weer op te laden. Vooral kinderen hebben hun slaap hard nodig omdat ze nog groeien. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere. Maar hoe bepaal je hoeveel slaap jouw kind nodig heeft? Een aantal vuistregels helpen je hierbij.

Basisschool

Zodra kinderen naar de basisschool gaan, wordt het moment waarop ze 's avonds naar bed gaan heel belangrijk. School kost veel inspanning en daar komen de activiteiten na schooltijd, zoals sport- of muziekles, nog bij. Om overal goed aan mee te kunnen doen is het belangrijk dat je kind goed uitgerust is. Als je kind vaak vermoeid of ziek is, slechte resultaten haalt op school of zich afwezig gedraagt, kan dat het gevolg zijn van te weinig slaap.

Bedtijd

Het tijdstip waarop je kind naar bed moet, hangt af van de hoeveelheid slaap die het nodig heeft. Als een kind bijvoorbeeld om zeven uur moet opstaan en twaalf uur slaap nodig heeft, dan moet het om 19.00 uur naar bed. En als het elf uur slaap nodig heeft, kan het om 20.00 uur naar bed. Om vast te stellen hoeveel slaap jouw kind ongeveer nodig heeft, bestaan de volgende richtlijnen:

  • Kinderen van vier en vijf jaar slapen gemiddeld twaalf uur per dag.
  • Kinderen van zes tot en met negen jaar slapen gemiddeld elf uur per dag.
  • Kinderen van tien en elf jaar willen graag minder naar bed, maar hebben toch meestal nog tien uur slaap nodig.
  • Kinderen van twaalf jaar hebben ongeveer negen uur slaap nodig.

Meer of minder slaap?

Om te bepalen of je kind genoeg slaap krijgt, kun je het vooral 's ochtends observeren. Als het namelijk niet wakker te krijgen is en meerdere keren geroepen moet worden, is dat een teken van vermoeidheid en zal je kind eerder naar bed moeten. Begin bijvoorbeeld met een kwartier eerder en kijk of het dan de volgende ochtend beter gaat. Zo niet, dan nog een kwartier eerder. Net zo lang tot je kind 's ochtends wél gemakkelijk wakker wordt. Als dat nog steeds niet lukt, kunnen er andere oorzaken zijn en is het raadzaam dit met je huisarts te overleggen.

Lees ook 'Overgewicht bij pubers door slaaptekort' en 'Laat pubers toch lekker slapen'

Auteur: Corina Blommendaal
Bron: Ouders.nlOudersvannu.nl

Pagina laatst aangepast op 4 juli 2019


Gerelateerd