Kortslapende kinderen later vaak te dik

Een slaapgebrek heeft een negatief effect op zowel ons lichamelijk als ons geestelijk functioneren. Het draagt frequent bij aan symptomen zoals lusteloosheid, depressie en een verminderd concentratievermogen. Wat veel mensen echter niet weten, is dat te weinig slapen ook een groter risico op overgewicht met zich meebrengt. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit niet alleen opgaat voor volwassenen, maar ook voor kinderen en zelfs baby’s.

Kinderen tussen 4-15 jaar

In 2002-2004 leed gemiddeld 13,5% van de jongens en 16,7% van de meisjes tussen de vier en vijftien jaar aan overgewicht. Het is algemeen bekend dat overgewicht veroorzaakt wordt door te weinig beweging en te veel eten. In een Amerikaans onderzoek heeft men bevestigd dat gebrek aan slaap ook een rol kan spelen. Het onderzoek is een analyse van zeventien andere onderzoeken die gedaan zijn over de gehele wereld. Al deze onderzoeken hebben het verband tussen overgewicht bij kinderen en het aantal uren slaap onderzocht. Het blijkt dat kinderen die te weinig slaap krijgen meer kans hebben op overgewicht of obesitas. Kinderen die twee uur minder slaap kregen dan het gemiddelde bleken meer dan twee keer zo veel kans te hebben op overgewicht. Kinderen die maar één uur te weinig slaap kregen hadden 58% meer kans op overgewicht.

Baby’s

In een ander onderzoek, van de Amerikaanse Harvard Medical School, bestudeerden onderzoekers de effecten van voeding en andere leefstijlfactoren op de gezondheid van 915 paren van moeders en kinderen. Men verzamelde metingen van de lengte en het gewicht van de kinderen totdat zij de leeftijd van drie jaar bereikten. Daarnaast hielden de moeders bij hoe lang de kinderen sliepen en hoeveel tijd zij voor de televisie doorbrachten.

De studie heeft tot de conclusie geleid dat kleine kinderen niet voor niets voldoende nachtrust nodig hebben. Baby’s en peuters die dagelijks minder dan twaalf uur slapen, blijken een tweemaal hogere kans te hebben om op driejarige leeftijd te dik te zijn vergeleken met baby’s die langer slapen.

Te moe om te bewegen, te veel tijd om te snoepen

Professor Wang van de Johns Hopkins University in de VS heeft een aantal theorieën over hoe het gewicht van kinderen beïnvloed wordt door slaap. Onvoldoende beweging en te veel eten door kinderen kan een gevolg zijn van een te korte nachtrust. Prof. Wang denkt dat te weinig slaap ervoor zorgt dat kinderen te moe zijn om gedurende de dag voldoende te bewegen. Ook zorgt een kortere nacht ervoor dat er een langere dag is en dat er dus meer tijd is om te snoepen. Verder zou te weinig slaap een verstoring veroorzaken van hormonen die de eetlust en het verzadigingsgevoel reguleren en dus leiden tot te veel eten.

Televisie of computer

Een kinderkamer waarin een televisie of computer staat, is niet echt bevorderlijk voor de slaap. Hoewel ouders vaak blij zijn met de rust in huis die de toestellen opleveren, komt het de gezondheid van de kinderen niet ten goede. De jeugd zelf zal het probleem niet gaan oplossen: kinderen zijn gek op tekenfilms en computerspelletjes en kijken natuurlijk niet op de klok om te controleren of het al bedtijd is. Zelfs de allerkleinsten zijn al slachtoffer van dit slaapverstorende effect. Aan de ouders wordt daarom geadviseerd om televisies en computers uit de slaapkamer van hun kind te bannen, zodat de slaapkwaliteit en mogelijk de slaapduur zullen verbeteren.

Vier tips voor meer slaap

Natuurlijk is er sprake van verschillen tussen de kinderen. Sommige kinderen hebben meer slaap nodig om voldoende uitgerust te zijn dan anderen. Krijgen jouw kinderen niet genoeg slaap, dan volgen hier een paar handig tips van Prof. Wang om het aantal uren slaap van kinderen te vermeerderen:

  • Haal de televisie, de computer en spelletjes weg uit de kamer van de kinderen; Hierdoor komen zij minder in de verleiding om andere dingen te doen dan slapen;
  • Vervroeg de bedtijd. Vooral voorlezen van verhaaltjes werkt goed om een kind in slaap te laten vallen;
  • Verminder de stress van de ochtend door voorbereidingen te treffen voorafgaand aan de nieuwe schooldag. Hierdoor kan de hele familie een beetje langer slapen ’s ochtends en wordt de stress voor zowel ouders als kinderen verminderd;
  • Zorg er als ouder(s) voor dat je ook gezond eet en voldoende beweegt. Zo krijgen kinderen het goede voorbeeld.

Hoeveel slaap heeft een mens nodig? Daarover meer op Slapen.com.

Auteur: Ivan Wolffers, hoogleraar gezondheidszorg en cultuur VU Redactie: Ine Mulder
Bron: RIVM

Pagina laatst aangepast op 4 juli 2019


Gerelateerd