Waarom is niacine (vitamine B3) belangrijk?

Eten & drinken 26 september 2015 2 Reacties
Vitamine Niacine

Elke vitamine heeft zo zijn voordelen. Zo bevordert niacine, ook wel vitamine B3 genoemd, bijvoorbeeld de energieproductie in ons lichaam. Meer weten over niacine? Dokterdokter vertelt meer over de voordelen van vitamine B3 en wat de gevolgen zijn van een niacinetekort of –overschot.

Voordelen niacine

Niacine zit onder andere in graanproducten, groenten, vlees, vis, zaden en noten. Vitamine B3 heeft een aantal voordelen voor het lichaam:

  • Het bevordert de energieproductie
  • Het speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren. Vetzuren hebben onder andere een positieve invloed op hart en bloedvaten, het geheugen en concentratie
  • Het speelt een belangrijke rol bij de werking van het zenuwstelsel
  • Het is van belang voor een gezonde huid
  • Het draagt bij aan normaal psychisch functioneren
  • Het werkt bij vermoeidheid

Tekort of overschot aan niacine

Niacineoverschot

Niacine komt in twee vormen voor: nicotinamide en nicotinezuur. Er zijn geen nadelige effecten bekend van een overschot aan nicotinamide. Een overschot aan nicotinezuur veroorzaakt soms bloedvatverwijding in de huid. Zo’n bloedvatverwijding in de huid gebeurt ook bij een opvlieger: je krijgt het warm, de bloedvaten gaan open staan en je transpireert hevig. Een bloedvatverwijding heeft geen ernstige gevolgen. Krijg je dagelijks extreem veel nicotinezuur binnen? Dan kan mogelijk orgaanschade ontstaan.

Niacinetekort

Een tekort aan niacine komt vaak niet voor, omdat de meeste mensen voldoende vitamine B3-rijke voeding binnenkrijgen. Een tekort aan vitamine B3 kenmerkt zich door de volgende symptomen:

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine voor mannen en zwangere vrouwen is 17 milligram. Voor vrouwen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine 13 milligram.

Is vitamine PP hetzelfde als niacine?

Vitamine PP is hetzelfde als niacine. Vitamine PP staat voor Pellagra Preventing. Oftewel: het voorkomt de huidziekte pellagra.

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Voedingscentrum, Gezondheidsplein.nl, Vitamine Informatie Bureau, Bonusan, Healthylives

2 Reacties

  • Henk de Vries schreef:

    Dag,

    Ik wil een multivitamine gebruiken waarin 100 mg niacine zit. Ik lees echter dat voor dagelijks gebruik ongeveer 20 mg voldoende is. Kan de door mij genoemde hoeveel schadelijk zijn?

    Met vriendelijke groet,

    Henk de Vries

  • Alex schreef:

    Het valt op dat verschillende firma ’s ook verschillende gebruikshoeveelheden hanteren in vrijwel alle supplementen. Geen goede zaak dus. Van niacine krijgt men korte heftige opvliegers die volgens fabrikant normaal is.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *