Waarom het nu wél lukt om af te vallen

Eten & drinken 1 september 2017 3 Reacties
Waarom afvallen nu wel lukt

Afvallen is een van de populairste goede voornemens. Niet alleen in januari maar het hele jaar door nemen we onszelf voor dat dit echt de laatste keer is dat we gewicht gaan verliezen. Het succes hiervan hangt onder meer af van de doelen die je stelt.

Of je voornemen om af te vallen waarheid gaat worden, hangt van een aantal factoren af. Gezond eten en meer bewegen zijn de basisvoorwaarden. Maar je moet ook weten wat je eet en jezelf realistische doelen stellen. Ongezonde gewoonten moet je overboord zetten, maar zorg er tegelijkertijd voor dat je geen dingen van jezelf moet gaan eten die je niet lust.

Met onderstaande leefregels moet afvallen zeker gaan lukken.

1. Stel haalbare doelen

Een halve tot één kilo per week afvallen is een realistisch doel. Houd ook rekening met periodes waarin je even niet afvalt. Je lichaam neemt dan als het ware even een adempauze. Wil je bijvoorbeeld vijftien kilo afvallen, trek hier dan minimaal vijf maanden voor uit. Haalbare doelen zorgen er niet alleen voor dat je meer gemotiveerd blijft, het is ook beter voor je gezondheid en je blijft bovendien straks beter op gewicht.

2. Verander oude gewoontes

Vervolgens is het zaak om je oude eet- en leefpatroon aan te passen. Je kunt dan het beste eerst kijken welke gewoontes je hebt en welke daarvan je gemakkelijk kunt veranderen. Een goed voorbeeld is het eeuwige koekje bij de thee of koffie. Als je dit drie keer per dag doet, krijg je snel 150 kcal extra binnen op een dag. Of wat dacht je van het schepje suiker in de thee of koffie? Als je per dag drie kopjes thee of koffie zonder suiker neemt, kun je in één jaar tijd bijna drie kilo afvallen.

3. Weet wat je eet

Voor een gezond voedingspatroon is het belangrijk dat je bewust met voeding omgaat. Het kan handig zijn om een eetdagboek bij te houden, zodat je inzicht krijgt in je eetpatroon en ziet wat voor jou moeilijke punten zijn. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je moeilijke momenten en verleidingen uit de weg gaat. Dit kun je doen door bijvoorbeeld altijd een gezond tussendoortje bij je te hebben voor momenten dat je trek krijgt. Denk aan fruit, rauwkost of een rijstwafel. En doe nooit boodschappen met een lege maag.

4. Zorg voor regelmaat

Regelmaat is belangrijk bij een gezond eetpatroon. Dat houdt in: drie keer per dag een hoofdmaaltijd en maximaal drie keer iets tussendoor. Probeer ook elke dag rond hetzelfde tijdstip te eten. Je zult merken dat je lichaam hier aan went. Je zult niet langer overvallen worden door plotselinge trek in eten.

5. Beweeg, beweeg, beweeg

Naast een gezond voedingspatroon is het belangrijk dat je meer energie gaat verbruiken dan er ingaat. Dit doe je door meer te bewegen. Probeer twee keer per week intensief te sporten en elke dag minimaal dertig minuten matig intensief te bewegen (wandelen, fietsen, tuinieren). Wil je vetmassa verbranden, dan moet je minimaal twintig minuten achter elkaar bewegen. Je moet een beetje gaan zweten, maar je hoeft niet de longen uit je lijf te lopen. Pas na twintig minuten gaat je lichaam namelijk over op de vetverbranding.

6. Doe geen rare dingen

Om je goede voornemen vol te houden, is het belangrijk dat je altijd dicht bij je eigen voorkeuren blijft. Ga niet tegen heug en meug sperziebonen eten als je die niet lekker vindt. Kies dan liever voor een andere groente die je wel lust. Dit geldt ook voor bewegen: kies altijd een vorm van beweging die je leuk vindt, zo houd je het veel langer vol.

7. Wees matig met suiker

Een van de grootste boosdoeners voor ons gewicht is suiker. Het zit werkelijk overal in, niet alleen in zoete voedingsmiddelen. Ook in bijvoorbeeld chips zit suiker. Suiker heeft als nadeel dat het heel snel in je lichaam wordt opgenomen en verwerkt. Zodra het volledig verwerkt is geeft je lichaam weer een seintje dat je moet eten. Op die manier krijg je van het eten van te veel suiker steeds weer honger en dan vooral in opnieuw iets zoets. Door dit continu hongergevoel eet je meer dan je van plan was. Als je de hele dag door blijft eten krijgt je lichaam nooit de kans op vetreserves aan te spreken voor energie.

8. Eet niet vlak voor je naar bed gaat

Eten na acht uur ’s avonds maakt dik. Je hoort dit vaker, maar het is een fabeltje. Het is belangrijker hoeveel je over de hele dag verdeeld eet dan wanneer je precies eet. Toch is het wel zo dat als het je lukt om ’s avonds nog zo min mogelijk te eten je lichaam ’s nachts beter vet kan verbranden. Er is dan immers geen voedsel meer voor handen waardoor je lichaam de reserves moet aanspreken voor energie. Vraag jezelf iedere avond af of de zin in een snack veroorzaakt wordt door honger of is het simpelweg een gewoonte geworden? Als je overdag goed hebt gegeten en een gezonde warme maaltijd hebt gehad is het waarschijnlijk geen echte honger. Doorbreek deze gewoonte en je zult gemakkelijker gewicht verliezen!

9. Pas op met alcoholische dranken

Als laatste, wees matig met alcoholische dranken. Dit soort drankjes werken van alle kanten tegen als je wilt afvallen. Ze zorgen voor extra vetopslag, ze wakkeren je hongergevoel aan en daarnaast leveren dit soort dranken veel calorieën en geen vitamines en mineralen. Als je goed wilt afvallen beperk je het drinken van alcoholische dranken tot maximaal twee dagen per week en maximaal twee glazen per keer.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts (www.sanahealthproducts.nl) en SanaDerm (www.sanaderm.nl)

3 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *