Voedingssupplementen, zin of onzin?

Multivitamines, mineralen en extracten in tabletvorm, poeders of capsules. Wanneer heeft het zin om deze voedingssupplementen in te nemen?

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een voedingssupplement om je probleem te verhelpen. Heb je moeite met het eten van groente en fruit? Neem een multivitamine. Geen zuivelliefhebber? Neem een calciumsupplement. Zo is er voor alles een oplossing. Maar in hoeverre hebben deze voedingssupplementen effect?

Wat is een voedingssupplement?

Een voedingssupplement is een geconcentreerde bron van bepaalde vitamines of mineralen. Ook andere stoffen zoals vezels of antioxidanten worden in supplementvorm aangeboden. De meest toegevoegde vitamines en mineralen zijn de B-vitaminesvitamine C, vitamine E, calcium en ijzer.

De voedingsstoffen die in een supplement zitten, hebben meestal een andere vorm dan hoe je ze in de natuur aantreft. Je lichaam kan ze op die manier namelijk beter en sneller opnemen.

Je hebt supplementen van allerlei merken in tabletten, kauwtabletten, poeders, capsules of drankjes. De verschillen tussen merken onderling zijn groot. Het is van belang hoeveel werkzame stoffen er in een supplement zitten. Hoe hoger een supplement gedoseerd is hoe meer werkzame stoffen en hoe beter de werking. Dit is een belangrijk verschil tussen huismerken en A-merken.

Gevarieerd eten is het belangrijkste

Als je een tekort aan vitamines en mineralen binnenkrijgt kun je ziek worden. Dit wordt een gebrekziekte genoemd. In principe heb je geen voedingssupplementen nodig om dit te voorkomen. Normale, gezonde voeding met veel volkoren producten, groente, fruit, zuivel, gezonde vetten en veel variatie is voldoende om van alle voedingsstoffen de minimale hoeveelheden binnen te krijgen die je nodig hebt. Maar voor sommige mensen kan het verstandig zijn om een supplement te gebruiken, als aanvulling op de dagelijkse gezonde voeding.

Voor wie zijn voedingssupplementen nuttig?

Groepen die iets extra’s kunnen gebruiken zijn:

  • Zwangere vrouwen. Vanaf vier weken voor je zwanger wordt tot acht weken nadat je zwanger bent, heb je extra foliumzuur Dat is belangrijk om een open ruggetjebij je ongeboren kind te voorkomen. Tijdens de zwangerschap en als je borstvoeding geeft heb je ook wat extra vitamine D nodig voor een goede botopbouw bij je kind.
  • Baby’s tot drie maanden. Zij hebben extra vitamine Knodig om (hersen)bloedingen te voorkomen.
  • Kinderen tot vier jaar. Zij hebben tabletjes of druppels nodig met vitamine Dvoor een goede botopbouw en stevige tanden.
  • Zij hebben ook extra vitamine Dnodig om de botafbraak minimaal te houden.
  • Als je bepaalde producten niet eet zoals vlees, zuivel of vis, als je vegetarisch eet of als je veel medicijnen gebruikt, kan het ook aan te raden zijn om een supplement te nemen.

Wanneer moet je er mee oppassen?

De meeste voedingssupplementen zijn veilig. Je kunt ze zonder risico’s voor je gezondheid innemen. De hoeveelheden zijn meestal niet zo hoog dat je een schadelijke dosis binnen krijgt. En wat je lichaam niet nodig heeft plas je, van de meeste vitaminen en mineralen, gewoon weer uit. Maar toch is het verstandig om goed op te letten met de hoeveelheden. Sommige ingrediënten zijn namelijk niet zo onschuldig. Als je daar teveel van binnen krijgt, kun je allerlei gezondheidsklachten krijgen.

Hoeveel supplementen heb je nodig?

Let altijd goed dat het supplement dat je gebruikt, geen hogere dosis van een bepaalde voedingsstof bevat dan hieronder aangegeven. Houd ook rekening met je dagelijkse voeding, want zo krijg je ook voedingsstoffen binnen.

Maximum per dag (voor volwassenen): Vitamine A, 3000 mcg Vitamine B3 (nicotinamide), 900 mg Vitamine B3 (nicotinezuur), 10 mg Vitamine B6, 21 mg Foliumzuur, 1000 mcg Vitamine C, 2 gram Vitamine D, 100 mcg Vitamine E, 300 mg Calcium, 2500 mg Fluoride, 7 mg IJzer, 45 mg Magnesium, 250 mg (bovenop de hoeveelheid magnesium vanuit je voeding) Mangaan, 11 mcg Molybdeen, 600 mcg Natrium, 2,4 gram Seleen, 300 mcg Zink, 25 mg

Naast voedingssupplementen worden er tegenwoordig ook steeds vaker vitamines, mineralen, vetzuren en andere gezonde stoffen toegevoegd aan producten zoals margarine, zuiveldrankjes, vruchtensappen en snoep.

Wil je meer doen?

Zoals eerder genoemd bestaan er van alle vitamines en mineralen minimale benodigde hoeveelheden die ervoor zorgen dat je niet ziek wordt. Tegenwoordig worden voedingssupplementen ook steeds vaker gebruikt om je lichaam optimaal te laten functioneren. Met name in Amerika is dit erg populair. Daar slikt 70% van de mensen een voedingssupplement, in Nederland is dit maar 20%.

Waarom zou je kiezen voor meer vitamines en mineralen?

Denk bijvoorbeeld eens aan extra vitamine D in de winter of als je veel binnen zit. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan onder invloed van zonlicht. In de winter of als je weinig buiten komt maakt je lichaam veel minder aan. Aanvulling kan dan prettig zijn.

Of wat te denken van stress? We leven in een jachtige maatschappij, de lat ligt altijd hoog en we staan altijd in de hoogste versnelling. Aanvulling met behulp van een supplement met vitamine C kan helpen om je weerbaarder te maken tegen stress.

Andere redenen om een supplement te gebruiken kunnen zijn als je veel bloed verliest tijdens je menstruatie (extra ijzer), als je door een drukke periode tijdelijk even minder goed de slaap kunt vatten (relaxformules met o.a. valeriaan of melatonine), als je veel last hebt van spierpijn na het sporten (magnesium) of als je nooit vis eet (omega vetzuren).

Besef wel dat voedingssupplementen je voeding kunnen aanvullen maar nooit een gezond voedingspatroon kunnen vervangen. Dit omdat voeding ook antioxidanten en andere onontdekte stoffen bevat die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts (www.sanahealthproducts.nl) en SanaDerm (www.sanaderm.nl)

Pagina laatst aangepast op 1 juli 2019


Gerelateerd