Voedingssupplementen, zin of onzin?

De waarheid over vitamines en voedingssupplementen.

Multivitamines, mineralen en extracten in tabletvorm, poeders of capsules. Wanneer heeft het zin om deze voedingssupplementen in te nemen?

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een voedingssupplement om je probleem te verhelpen. Heb je moeite met het eten van groente en fruit? Neem een multivitamine. Geen zuivelliefhebber? Neem een calciumsupplement. Zo is er voor alles een oplossing. Maar in hoeverre hebben deze voedingssupplementen effect?

Wat is een voedingssupplement?
Een voedingssupplement is een geconcentreerde bron van bepaalde vitamines of mineralen. Ook andere stoffen zoals vezels of antioxidanten worden in supplementvorm aangeboden. De meest toegevoegde vitamines en mineralen zijn de B-vitamines, vitamine C, vitamine E, calcium en ijzer.
De voedingsstoffen die in een supplement zitten, hebben meestal een andere vorm dan hoe je ze in de natuur aantreft. Je lichaam kan ze op die manier namelijk beter en sneller opnemen.
Je hebt supplementen in tabletten, poeders of capsules. Ook zijn er tegenwoordig voedingssupplementen in kauwgomvorm te krijgen.

Gevarieerd eten is het belangrijkste
In principe heb je geen voedingssupplementen nodig om gezond te blijven. Een normale, gezonde voeding met veel volkoren producten, groente, fruit, zuivel, gezonde vetten en veel variatie is voldoende om van alle voedingsstoffen de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. Maar voor sommige mensen kan het heel handig zijn om een supplement te gebruiken, als aanvulling op de dagelijkse gezonde voeding.

Voor wie zijn supplementen nuttig?
Groepen die iets extra’s kunnen gebruiken zijn:

  • Zwangere vrouwen. Vanaf 4 weken voor je zwanger wordt tot 8 weken nadat je zwanger bent, heb je extra foliumzuur nodig. Dat is belangrijk om een open ruggetje bij je ongeboren kind te voorkomen. Tijdens de zwangerschap en als je borstvoeding geeft heb je ook wat extra vitamine D nodig voor een goede botopbouw bij je kind.
  • Baby’s tot 3 maanden. Zij hebben extra vitamine K nodig om (hersen)bloedingen te voorkomen.
  • Kinderen tot 4 jaar. Zij hebben tabletjes of druppels nodig met vitamine D voor een goede botopbouw en stevige tanden.
  • Ouderen. Zij hebben ook extra vitamine D nodig om de botafbraak minimaal te houden.
  • Als je bepaalde producten niet eet zoals vlees, zuivel of vis, als je vegetarisch eet of je gebruikt veel medicijnen, dan kan het ook aan te raden zijn om een supplement te nemen.

Wanneer moet je er mee oppassen?
De meeste voedingssupplementen zijn veilig. Je kunt ze zonder risico’s voor je gezondheid innemen. De hoeveelheden zijn meestal niet zo hoog dat je een schadelijke dosis binnen krijgt.En wat je lichaam niet nodig heeft, plas je gewoon weer uit. Maar toch is het verstandig om goed op te letten met de hoeveelheden. Sommige ingrediënten zijn namelijk niet zo onschuldig. Als je daar teveel van binnen krijgt, kun je allerlei gezondheidsklachten krijgen.

Hoeveel heb je nodig?
Let altijd goed dat het supplement dat je gebruikt, geen hogere dosis van een bepaalde voedingsstof bevat dan hieronder aangegeven. Houd ook rekening met je dagelijkse voeding, want zo krijg je ook voedingsstoffen binnen.

Maximum per dag:
Vitamine A, 3000 mcg
Vitamine B3 (nicotinamide) 25 mg
Vitamine B3 (nicotinezuur) 10 mg
Vitamine B5, 5 mg
Vitamine B6, 25 mg
Foliumzuur, 1mg
Vitamine C, 2 gram
Vitamine D, 25 mcg
Vitamine E, 250 mg
Calcium, 2500 mg
Fluor, 10 mg
IJzer, 1 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) (deze verschilt tussen mannen en vrouwen en per leeftijd, kijk op de verpakking)
Magnesium, 250 mg
Mangaan, 11 mcg
Molybdeen, 600 mcg
Natrium, 2,4 gram
Seleen, 300 mcg
Zink, 25 mg

Naast voedingssupplementen worden er tegenwoordig ook steeds vaker vitamines, mineralen, vetzuren en andere gezonde stoffen toegevoegd aan producten zoals margarine, zuiveldrankjes, vruchtensappen en snoep.

Auteur: Willemijn Wissekerke, voedingsdeskundige bij www.valtaf.nl.

4 Reacties

  • Gido zegt:

    Ik ben bang dat het zo medicaliseren van voeding enkel en alleen een verwarrend effect heeft op mensen. Mensen zien door de bomen het bos niet meer. Voeding word zo getheoretiseerd dat het onmogelijk is voor de burger de grote lijn te zien.

    De natuur biedt alles wat men nodig heeft, en ook met de juiste timing. Het beste zou zijn als mensen gewoon weer de producten uit lokale gebieden eten, en ook uit het juiste seizoen.

    Dus dat betekent geen aubergines en tomaten in de winter! De wintergroenten in Nederland zijn divers en ontzettend lekker! Probeer vooral de oudere soorten die je niet in de supermarkt kunt vinden. Pastinaak, schorseneren, etc etc etc. Zo ontzettend lekker van zichelf! Deze bevatten veel meer voedingstoffen dan de groente-varianten die geteelt worden vanwege hun hoge opbrengst in gewicht!! Al die soorten worden geteelt met het oog op winst maken, en niet met het oog op kwaiteit, smaak en voedingswaarde.
    Nederlanders hebben volgens mij ook een verkeerd idee van kwaliteit mbt voedsel. Als het er mooi glansend uitziet, dan zou het wel gezond of goed zijn. Hier word een grote fout gemaakt, en dit zet fabrikanten helaas aan om aan de “eigenlijk zeer domme” vraag te voorzien. Net als het produceren van tomaten in de winter. Zeer milieu onvriendelijk, en zeg-nu-zelf. Heb je deze tomaten werkelijk geproeft?

    Ik ben benieuwd naar de reactie van de auteur van dit artikel. Als de auteur dit leest, dan ben ik ook benieuwd wat zij vindt van het volgende boek.
    “The one-straw revolution” door Masanobu Fukuoka. Dit boek kan ik overigens aan iedereen aanraden. Lees het volledig en vorm dan je EIGEN mening! Blijf Kritisch!

    Groetjes Gido, een simpele, net afgestuurde student:)

  • Willemijn Wissekerke zegt:

    Beste @Guido,

    Ik reageer natuurlijk graag op je reactie. Zoals in het artikel ook staat is het voor gezonde mensen niet nodig om voedingssupplementen te nemen. Een gezonde en gevarieerde voeding biedt alles wat je lichaam nodig heeft. Het nemen van een supplement is alleen van toepassing voor bepaalde groepen mensen zoals je ook in het artikel kunt lezen.

    Wij zijn als voedingsdeskundigen ook absoluut voorstander van een gezond eetpatroon zonder allerlei chemische toevoegingen. Maar juist omdat mensen vaak niet precies weten hoe het zit met supplementen is het goed hier eens een artikel aan te wijden. Heel veel mensen denken namelijk dat ze in plaats van groente en fruit net zo goed een supplement kunnen nemen. Maar ze gaan dan voorbij aan het feit dat groente en fruit meer belangrijke stoffen bevatten dan alleen vitamines en mineralen.

    Wat je zegt over groente en fruit van het seizoen en uit de streek heb je volkomen gelijk. Naast dat seizoensproducten vaak goedkoper zijn, zijn ze ook het allerlekkerste. Mensen waarderen vaak de smaak van echte natuurlijke producten niet meer. Daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden. Maar gelukkig doen wij dat op de website ook regelmatig!
    Ik hoop dat je iets hebt aan deze reactie.

    Met vriendelijke groet,
    Willemijn Wissekerke, http://www.valtaf.nl

  • Carolus zegt:

    Voedingssupplementen zijn niet altijd veilig. I.v.m. ons vegetarisch eetpatroon, waarbij eens vit B tekort werd geconstateerd, zijn we voedingssupplementen gaan gebruiken. Mijn vrouw had de laatste jaren veel last van spierpijnen. Toevallig kwam bij een bloedonderzoek een te hoge bloedconcentratie vit B6 aan het licht. Stoppen met het voedingssupplement maakte dat de pijn, die jaren had aangehouden, verdween. Die tabletten bevatten per dagelijkse dosis wel 22 x de ADH. Laten de fabrikanten van supplementen daar eens kritisch naar kijken. Ook een teveel aan wateroplosbare vitamines verdwijnt kennelijk niet snel genoeg uit het lichaam.

  • Truus24 zegt:

    Jammer dat ik bij een paar artikelen bronnen vermeld zie staan waar ik twijfels over heb. Want die bronnen hebben financiële belangen bij de verkoop ervan.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *