Met voeding hoofdpijn verhelpen

Maar liefst 65 procent van alle mensen heeft wel eens last van hoofdpijn. Dat is niet niks! Hoofdpijn kan heel vervelend zijn, zeker wanneer het je belemmert in je dagelijkse leven. Wat te doen tegen hoofdpijn? Voeding blijkt van grote invloed. Dokterdokter vertelt je er alles over.

Hoofdpijn en voeding

Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn, elk met een eigen oorzaak. Bij het ontstaan van hoofdpijn kan voeding een rol spelen. Hoofdpijn die wordt veroorzaakt door voeding wordt ook wel metabole hoofdpijn genoemd. Als je last hebt van metabole hoofdpijn, is er een onbalans in de stofwisseling of biochemie in je lichaam. Die onbalans kan je door goed te letten op je voeding weer in evenwicht brengen.

Hoofdpijn door voeding wordt meestal veroorzaakt door:

  1. Tekorten van bepaalde voedingsstoffen
  2. Voeding die de bloedsuikerspiegel veel laat schommelen
  3. Te weinig drinken
  4. Overgevoeligheid voor bepaald voedsel

Wat te doen tegen hoofdpijn?

Denk je dat jouw hoofdpijn wordt veroorzaakt door voeding? Dan wordt het hoog tijd om actie te ondernemen.

Wat kun je beter niet eten?

Dit verschilt natuurlijk per persoon. Het is maar net waar je gevoelig voor bent. De één krijgt hoofdpijn van veel suikers, omdat de bloedsuikerspiegel kan gaan schommelen. Een ander kan niet goed tegen de gluten in rijst of cafeïne in koffie en thee. Thee bevat weliswaar minder cafeïne (theïne) dan koffie, maar toch lokt het hoofdpijn uit bij sommige mensen. In het algemeen kunnen onderstaande voedingsmiddelen hoofdpijn uitlokken:

  • Producten gemaakt van witmeel, suiker, honing, maisstroop, gerstemout, glucosestroop en andere enkelvoudige suikers
  • Gebak, ijs, snoep en chocola
  • Bindmiddelen, zoals aardappelmeel of maïzena
  • Pizza, ravioli, witte macaroni en spaghetti
  • Witte rijst
  • Aardappelen
  • Frisdranken en limonades
  • Jam
  • Beschuit, creamcrackers en witte bolletjes
  • Vruchtensappen
  • Koffie en thee (zwarte thee bevat het meeste theïne, kruidenthee het minste)
  • Alcohol
  • Kleur-, geur- en smaakstoffen of andere additieven

Heb je vaak hoofdpijn en vermoed je dat het door je voedingspatroon komt? Schakel een zorgspecialist in, zoals een huisarts of diëtist en laat eventueel een bloedonderzoek uitvoeren.

Wat dan wel?

Er zijn dus veel dingen die je bij hoofdpijn beter niet kunt eten. Gelukkig kan voeding ook helpen om hoofdpijn te voorkomen of verhelpen. Wat kun je daarvoor het beste eten? Dat verschilt per type hoofdpijn:

Hoofdpijn door spanning

Vermoed je dat je hoofdpijn door spanning komt? Eet dan een handjevol amandelen. In amandelen zit magnesium, wat je spieren helpt ontspannen. Daarnaast bevatten amandelen het stofje tryptofaan, een essentieel aminozuur (eiwit) dat het menselijk lichaam niet zelf aan kan maken. Daarom is het belangrijk dit via voeding binnen te krijgen. Tryptofaan brengt je in een heerlijke feelgood-bui, al moet je er wel best veel van binnenkrijgen. Ook bananen en peulvruchten bevatten een beetje tryptofaan, en zitten bomvol magnesium en kalium.

Hoofdpijn door een te laag bloedsuikergehalte

Bij dit type hoofdpijn kunnen peulvruchten helpen. Je lichaam neemt de koolhydraten uit peulvruchten namelijk langzaam en geleidelijk op, waardoor je bloedsuikerspiegel minder schommelt. Ook bonen, linzen en havermoutpap geven je lichaam langdurig energie, wat helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Vermijd liever de snelle suikers in bijvoorbeeld frisdrank, maar ook in witte rijst en pasta.

Hoofdpijn door een voorhoofdsholteontsteking

Bij hoofdpijn door een voorhoofdsholteontsteking kan heet gepeperd eten helpen. Pepers openen je luchtwegen en verlagen de druk in je voorholte.

Voor verschillende soorten hoofdpijn

De volgende tips kunnen bij verschillende soorten hoofdpijn helpen.

  • Laat verzadigde vetten achterwege (denk aan gefrituurde snacks en frikadellen). Verzadigd vet verhoogt namelijk het aantal bloedlipiden in je lichaam, wat hoofdpijn kan veroorzaken. Je eiwitten kun je daarom beter uit vetarme bronnen halen, zoals witte vis. Blijf wel onverzadigde vetten eten zodat je alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Zorg dat je altijd genoeg drinkt. Sla en andere groenten en fruit kunnen ook helpen je vochtbalans op peil te houden.
  • Bak of kook aardappeltjes met de schil. Er zit veel kalium in aardappelschil, wat je hoofdpijn kan verlichten.
  • Zorg dat je wat gember binnenkrijgt. Niet alleen kan dit migraine helpen voorkomen, ook kan het de misselijkheid verhelpen die vaak met hoofdpijn gepaard gaat.

Auteur: Kim van der Vliet, in samenwerking met de diëtisten van VitalinQ

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd