Vitamine D-tekort en bijbehorende symptomen

Eten & drinken 14 april 2016 5 Reacties
Vitamine D-tekort

Veel Nederlanders hebben een ernstig vitamine D-tekort. Ruim 40% van de vrouwen boven de vijftig jaar valt daaronder. Denk jij dat te hebben? Blijf dan vooral lezen en bekijk de vitamine D-tekort symptomen.

Vitamine D-tekort en preventie

Vitamine D is belangrijk voor de opbouw en sterkte van botten en tanden. Het lichaam maakt vitamine D aan bij blootstelling aan zonlicht. Risicogroepen staan meestal niet vaak in de zon of maken in hun lichaam te weinig vitamine D aan. De Gezondheidsraad geeft aan dat voedingsmiddelen ook heel belangrijk zijn. Ze bevatten soms al van nature vitamine D. Anders wordt vitamine D er aan toegevoegd (onder andere aan margarine).

Herken jij deze vitamine D-tekort symptomen?

De symptomen bij een vitamine D-tekort kunnen per persoon verschillen. De meest voorkomende symptomen tref je hieronder:

  • Vermoeidheid
  • Zwakheid
  • Letsel oplopen bij een duwtje of stootje
  • Pijn aan gewrichten en spieren ook bij geen overbelasting
  • Spiertrillingen of krampen
  • Lusteloosheid
  • Hyperventilatie bij stresssituaties
  • Zwetend wakker worden in de nacht door angstaanvallen of nachtmerries
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees

Risicogroepen voor vitamine D-tekort

Volgens dr. Schuitemaker (doctor in de geneeskunde, apotheker en oprichter van het Orthomoleculair Instituut) wordt de kans op kanker en auto-immuunziekten verkleind bij het innemen van vitamine D. Volgens de Gezondheidsraad zouden de risicogroepen dagelijks voedingssupplementen moeten innemen met tien microgram vitamine D.

Schuitemaker is het echter niet eens met het advies van de Gezondheidsraad. Hij benoemt in zijn rapport (zie laatste alinea) dat onderzoekers van mening zijn dat de overheid zo snel mogelijk moet overgaan tot verhoging van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor vitamine D. Amerikaanse onderzoekers hebben namelijk berekend dat er op jaarbasis bijna zevenduizend minder kankerdoden zullen vallen als Nederlanders dagelijks 25 mcg vitamine D innemen.

De Gezondheidsraad heeft de volgende risicogroepen aangeraden om extra vitamine D in te nemen:

  • Kinderen van nul tot vier jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding
  • Mensen die weinig met de zon in contact komen
  • Donkere mensen
  • Gesluierde vrouwen
  • Vrouwen tussen de vijftig en zeventig jaar
  • Mannen en vrouwen vanaf zeventig jaar

Vette vis

Vette vis, zoals zalm en makreel, is een belangrijke leverancier van vitamine D. De geadviseerde visinname is maximaal twee keer per week. Verder wordt vitamine D vooral toegevoegd aan margarine, bak- en braadproducten. Mensen die tussen de vier en vijftig jaar zijn, krijgen volgens de Gezondheidsraad wél genoeg vitamine D uit voedsel en zonlicht.

Relatie lage vitamine D-spiegel en kanker

Uit het onderzoek ‘de relatie tussen kanker, zonnestraling en vitamine D’ van KWF Kankerbestrijding blijkt dat een lage vitamine D-spiegel het risico op darm-, borst- en prostaatkanker met 30% á 50% verhoogt. De overlevingskans hierbij wordt ook lager bij een vitamine D-tekort.

Laboratoriumexperimenten laten blijken dat de groei van deze vormen van kanker door een hoge vitamine D-spiegel worden geremd. Ten slotte blijkt dat darmkanker minder vaak voorkomt bij mensen die een hoog vitamine D-gehalte in hun bloed hebben.

Onderschatting vitamine D

Schuitemaker zegt dat een vitamine D-tekort al ‘decennialang’ wereldwijd wordt onderschat. Hij heeft zelf een rapport, genaamd ‘Zevenduizend onnodige kankerdoden per jaar’, opgesteld waarin staat hoe mensen met een vitamine D-tekort zich kunnen beschermen tegen osteoporose, kanker en hart- en vaatziekten. Mogelijk ook tegen diabetes, reuma, multiple sclerose, depressie en tuberculose.

Herken jij je in een van de vitamine D-tekort symptomen? Neem dan contact op met je huisarts. Voorkomen blijft altijd beter dan genezen.

Auteur: Hanan Belkasim
Bronnen: Advies Gezondheidsraad, Nieuw Licht op Vitamine D, Canadian Cancer Society, Ortho-Institute, Pw.nl, Nationaalkompas.nl, Nrc.nl, Rivm.nl, Kwf.nl

5 Reacties

  • Christa schreef:

    Vrouw van 61, regelmatig buiten eet gezond. Wel dagelijks roken en alcohol. Vit d gebruiken?

  • Riet schreef:

    Wij gebruiken het in de winter ( vanaf oktober tot april) omdat je dan minder buiten bent en meer bedekt bent met kleding, zodat het zonlicht minder op je huid schijnt. Plus eten wij 2x in de week ( vette) vis.

  • W.K. schreef:

    Sinds mijn vrouw en ik Vitamine D slikken ( 1x daags) ruikt onze urine erg naar vislucht. (zeer hinderlijk). Hoe komt dat?
    WK

  • eef schreef:

    hallo ben een vrouw van 68 jaar, sinds kort slik ik kalktablet+vitamine d. heb atrose,delaatste half jaar vermoeide zware benen. heb een donkere huidskleur,(niet buitenlands) zomers kom ik weinig in de zon (te warm) veel zweten,wordt er loom en moe van.cholesterol te hoog, medicijnen daarvoor kan ik niet tegen ,te veel bijwerkingen neem elke dag een havermoutpap.dat is ook goed voor te hoog cholesterol. graag advies om mijn eetpatroon aan te passen.
    vriendelijke groet, mw.e.bos

  • eef schreef:

    zou graag bericht terug ontvangen of ik goed bezig ben.plus advies wat kan ik het beste eten?

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *