Vitamine C-tekort? Dit fruit verhoogt je vitamine C-gehalte

Eten & drinken 29 januari 2016
Vitamine C-tekort? Dit fruit verhoogt je vitamine C-gehalte

Vitamine C is dé weerstandsvitamine. Met een vitamine C-tekort loop je daarom binnen no time een verkoudheid of griep op. Een vitamine C-tekort komt vooral voor in de winter: een koude omgeving is namelijk het ideale klimaat voor virussen. Je raakt via vochtdruppeltjes besmet met griepvirussen, bijvoorbeeld als iemand in je gezicht niest. Houd daarom je weerstand op peil, zodat je je kunt wapenen tegen virussen. Blijf fit met vitamine C-rijk fruit!

Vitamine C en fruit: let op rode en oranje kleuren

Vruchten met een hoog vitamine C-gehalte zijn vaak rood of oranje van kleur. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde citrusvruchten, granaatappel en bessen. Met dit fruit verklein je de kans op een vitamine C-tekort!

Citrusvruchten

Citrusvruchten zitten vol goede voedingsstoffen, mineralen en vitaminen. Vooral sinaasappels, grapefruits, limoenen en citroenen bevatten veel vitamine C. Hoewel mandarijnen erg geliefd zijn bij de meeste Nederlanders, bevatten deze relatief weinig vitamine C.

Limoen- en citroenwater

Laat je altijd een schijfje limoen of citroen in je water drijven? Zo komen niet alle voedingsstoffen in het water terecht, omdat het vruchtvlees niet loslaat. Pers juist de vruchten uit, zodat het vruchtvlees in het water terechtkomt. Zo krijg je veel meer vitamine C en voedingsvezels binnen.

Granaatappel, kiwi’s en bessen

Naast citrusvruchten zijn granaatappel, kiwi’s en bessen echte vitamine C-boosters. Het maakt overigens niet uit welke kleur de bessen zijn: ze bevatten allemaal vitamine C.

Ander fruit

Minder bekende fruitsoorten met veel vitamine C zijn onder andere papaja, guave en rozenbottel. Eet je vooral appels en bananen? Deze twee bevatten weinig vitamine C vergeleken met eerder genoemde vruchten. Probeer daarom eens af te wisselen.

Groenten met een hoog vitamine C-gehalte

Ook hier geldt dat rode en oranje kleuren het goed doen. Denk bijvoorbeeld aan paprika’s en pompoenen: allebei zijn ze rijk aan vitamine C. Maar er zijn meer groenten waarmee je een vitamine C-tekort kunt aanvullen, bijvoorbeeld met boerenkool en broccoli.

Eet fruit pas als het rijp is

Sommige vruchten hebben altijd dezelfde kleur, of ze nou rijp zijn of niet. Toch is het goed om te controleren of fruit rijp is voordat je het eet, want hoe rijper een vrucht is, hoe gezonder. Het bevat dan namelijk alle voedingsstoffen. Wanneer een vrucht onrijp is, heeft het nog niet alle belangrijke voedingsstoffen. En wanneer een vrucht overrijp is, kan het belangrijke voedingsstoffen juist kwijtraken.

Vooral bij citrusvruchten is het lastig te herkennen. Twijfel je bij een citrusvrucht? Knijp er dan een beetje in. Kun je de vrucht erg ver indrukken? Dan heeft het waarschijnlijk vocht verloren (en dus ook bepaalde voedingsstoffen). Heeft de citrusvrucht een harde schil en kun je het niet goed aandrukken (de schil veert gelijk terug)? Dan is de vrucht rijp en klaar om op te eten.

Auteur: Jacqueline van Kuler, in samenwerking met Tessa van der Steen, voedingscoach en oprichter van Your Health Coach

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *