Vijf redenen waarom een mandarijn een gezonde keuze is

Eten & drinken 8 september 2017 11 Reacties
Vijf redenen waarom een mandarijn een gezonde keuze is

Heb je trek in een gezond en zoet tussendoortje? Dan is een mandarijn een goede keuze. Het kleine broertje van de sinaasappel is heerlijk zoet en zit boordevol gezonde voedingsstoffen. Ideaal om gezond van te snoepen dus.

In dit artikel hebben we vijf redenen voor je op een rij gezet waarom mandarijnen zo gezond zijn.

1: Sterke weerstand

Net als sinaasappels en andere citrusvruchten, zijn ook mandarijnen rijk aan vitamine C. Deze vitamine heb je nodig om je weerstand op peil te houden, waardoor je minder vatbaar wordt voor virussen en bacteriën. Dit komt onder andere doordat vitamine C bijdraagt aan de aanmaak van witte bloedcellen, welke een cruciale rol spelen bij je weerstand.

2: Betere ijzeropname

De vitamine C uit mandarijntjes helpt indirect ook bij de aanmaak van je rode bloedcellen. Voor de aanmaak van rode bloedcellen heb je namelijk ijzer nodig. Dit mineraal vinden we in twee vormen in onze voeding. Dierlijke producten bevatten heemijzer en plantaardige producten bevatten non-heemijzer.

Ons lichaam neemt non-heemijzer minder goed op dan het heemijzer uit dierlijke voeding. Vitamine C helpt om deze opname aanzienlijk te verbeteren. IJzerrijk eten combineren met een mandarijn helpt je daardoor om meer ijzer op te nemen.

3: Gezond hart en vaatstelsel

Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- of vaatziektes. Je bloeddruk is van vele factoren afhankelijk. Eén van die factoren is je voedingspatroon.

Een eetpatroon dat rijk is aan kalium helpt je om hypertensie (hoge bloeddruk) te voorkomen. Mandarijnen zijn een goede bron van kalium en kunnen daardoor helpen om je hart en vaatstelsel gezond te houden.

4: Goede bron van vezels

Net als veel andere fruitsoorten, zijn ook mandarijnen een goede bron van vezels. Vezels staan vooral bekend om het verbeteren en soepel houden van je stoelgang, maar ze hebben ons nog meer gezondheidsvoordelen te bieden. Bijvoorbeeld:

  • Een gezondere darmflora, doordat de goede bacteriën in je darmen de vezels eten.
  • Vezelrijke voeding veroorzaakt over het algemeen minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.
  • Vezels houden je langer verzadigd, waardoor ze bijdragen aan een gezond gewicht.

5: Mooie en gezonde huid

Het eten van mandarijnen draagt bij aan een gezonde en stralende huid. Dit komt onder andere door de antioxidanten die ze bevatten. Antioxidanten helpen namelijk bij het verminderen van oxidatieve stress in je lichaam. Oxidatieve stress heeft veel nadelige gezondheidsgevolgen en ook je huid kan erdoor achteruitgaan.

Voor een stevige en elastische huid is collageen essentieel. Dit is een soort eiwit dat een belangrijk onderdeel uitmaakt van het bindweefsel in je lichaam. Voor het aanmaken van collageen heb je onder andere aminozuren en vitamine C nodig.

Tijdens een groot onderzoek uit 2007 bleek dan ook dat er een duidelijke link was tussen een hogere vitamine C-consumptie en minder zichtbare rimpels.

Eet vaker een mandarijn

Zoals je hebt kunnen lezen, kan het eten van mandarijnen helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziektes, het gezond houden van je huid en het verbeteren van je ijzeropname uit plantaardige voeding. Ook zijn deze zoete vruchten een goede bron van vezels. Neem daarom eens wat vaker een mandarijn als tussendoortje of gebruik ze om er een gezonde smoothie van te maken.

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Howarth NC, Saltzman E, Roberts SB, Nutr Rev, 2001. Salas-Salvadó J, Farrés X, Luque X, Narejos S, Borrell M, Basora J, Anguera A, Torres F, Bulló M, Balanza R, Br J Nutr, 2008. Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE, Am J Clin Nutr, 2007.

11 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *