Tien redenen om meer citroen te eten

Eten & drinken 28 april 2016 1 Reactie
Waarom je meer citroen moet eten!

Citroenen staan bekend om hun zure smaak en de vitamine C die ze bevatten. Door de scherpe smaak worden ze vaak als gezond bestempeld. In dit artikel lees je welke gezondheidsvoordelen een citroen je kan bieden.

Citroenen zijn rijk aan vitamine C. Ook de vitamines B1, B2, foliumzuur (B11) en de mineralen calcium, ijzer, magnesium, koper en mangaan komen er in voor. Door de aanwezigheid van deze voedingsstoffen kunnen citroenen je gezondheid op verschillende vlakken bevorderen.

In dit artikel hebben we tien redenen om meer van deze gele vruchten te eten voor je opgesomd.

1. Lagere bloedsuikerspiegel

Citroenen bevatten hesperetin, een fytonutriënt (plantaardige stof met een positief effect op het lichaam) die helpt bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor zijn citroenen ook geschikt voor diabetespatiënten of mensen met insulineresistentie.

2. Gaat galstenen en nierstenen tegen

Het citroenzuur in de gele vrucht zorgt niet alleen voor een frisse en sterke smaak; het helpt ook bij het produceren van extra urine. Hierdoor kan het ontstaan van galstenen en nierstenen worden voorkomen.

3. Kan bescherming bieden tegen kanker

Citroenen bevatten een grote variatie aan stoffen die kanker kunnen remmen, waaronder limoneen. Limoneen is een zeer krachtige antioxidant waarvan is bewezen dat het bij dieren de groei van kankertumoren afremt of zelfs stopt. Limoneen kan in combinatie met hesperetin, beide aanwezig in citroenen, bescherming bieden tegen verschillende soorten kanker.

4. Kleiner risico op hart- en vaatziekten

Hart- en vaatzieken zijn wereldwijd een veelvoorkomende doodsoorzaak. Groentes en fruit die rijk zijn aan vitamine C kunnen de kans op hart- en vaatziekten doen afnemen. Met name donkere bladgroentes en fruit met een hoog vitamine C-gehalte, zoals citroenen en sinaasappels, kunnen een gunstig effect hebben op het cardiovasculaire systeem.

5. Helpt tegen bloedarmoede

Bloedarmoede wordt vaak veroorzaakt door een ijzertekort. Citroenen bevatten geen indrukwekkende hoeveelheid ijzer, maar zijn wel zeer rijk aan vitamine C en citroenzuur. Deze twee stoffen zorgen ervoor dat ons lichaam ijzer uit andere voeding beter kan opnemen.

6. Verlichting van allergieën

Citroenen laten allergieën weliswaar niet verdwijnen, maar ze helpen wel bij het verlichten van de symptomen. Dit is met name te danken aan de fytonutriënt hesperetin die in citroenen zit. Deze stoffen kunnen verlichting bieden bij jeuk, als gevolg van een allergie.

7. Bloeddrukverlagend

Citroenen bevatten kalium. Dit belangrijke mineraal is bij veel verschillende processen in je lichaam betrokken. Kalium heeft invloed op je eetlust, energieniveau en hartritme. Ook kan kalium een bloeddrukverlagend effect hebben.

Kalium komt voor in citroenen en kan een gunstig effect hebben op een hoge bloeddruk. Een andere factor die een rol speelt bij een hoge bloeddruk is de inname van zout en suiker.

Voor mensen met overgewicht kan ook een paar kilo afvallen de bloeddruk doen verlagen.

8. Gezonde lever

Citroenen helpen je bij het gezond houden van je lever. ’s Morgens een glas citroenwater heeft namelijk een ontgiftende werking op je lever.

9. Versterkt je immuunsysteem

Vitamine C is onmisbaar voor een gezond immuunsysteem. Citroenen bevatten een flinke dosis van deze vitamine en helpen daarom om je lichaam te beschermen tegen verkoudheid, griep en andere ziektes.

10. Goed voor je darmen

Citroenen helpen je bij het stimuleren van je darmperistaltiek. Dit is een beweging die je darmen maken om voedsel voort te bewegen. Het bevordert een goede stoelgang en zorgt ervoor dat je darmen schoon blijven. Schone darmen zorgen er onder andere voor dat je lichaam voedingsstoffen beter kan opnemen.

Tandbederf

Het is belangrijk om te realiseren dat je tanden onder druk komen te staan door het eten van zure voeding. Door citroenzuur kan het tandglazuur worden aangetast, waardoor je eerder gaatjes en tandbederf krijgt.

Een paar tips om tandbederf tegen te gaan:

  1. Poets je tanden niet direct voor of na het eten/drinken van citroen(sap)
  2. Spoel je mond met water direct na het eten/drinken van citroensap(sap)
  3. Drink citroensap met een rietje om directe aanraking met je voortanden te voorkomen

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Nutritiondata.self.com, Lemon, raw, without peel.  Penniston KL, Steele TH, Urology, 2007. Meiyanto E, Hermawan A, Asian Pac J Cancer Prev, 2012. Kim J, Jayaprakasha GK, Food Chem Toxicol, 2012. Joshipura KJ, Hu FB, Ann Intern Med, 2001.

1 reactie

  • Anoniem x schreef:

    Ik eet vaak citroenen. Het is niet meer zuur voor mij 🙂 😉 Je hoeft zelfs geen frisdrank te nemen ,maak een sapje. Recept: plat/bruis water en Citroen er in doen en tadaaa

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *