Snack jezelf slank met zomervoedsel

Het gevreesde moment is daar: de bikini of zwembroek moet aan. In één keer ben je je bewust van de extra kilo's die zich in de winter op slinkse wijze zijn ontstaan. Jezelf onderwerpen aan een streng dieet lijkt de enige oplossing. Maar het is beter om te genieten van het eten dat het zomerseizoen te bieden heeft. Door slim te zomersnacken ben je die extra kilo’s zo kwijt.

Superfruit

Aardbeien heten niet voor niets zomerkoninkjes. Maar ook bessen, frambozen en bramen zijn echte zomervruchten. Als je op het strand bent, sla dan eens een ijsje over. En neem als tussendoortje wat bessen of frambozen mee. Je kunt bessen ook invriezen en als verfrissende snack oppeuzelen. Tussen de middag kun je een lekkere smoothie maken met bosvruchten en yoghurt. Bosvruchten staan stijf van gezonde voedingsstoffen als antioxidanten, vezels, vitamine C en foliumzuur.

Paprika en tomaat

Tomaten en paprika’s zie je het hele jaar door in de schappen van de supermarkt liggen, maar het zijn eigenlijk groentes van de lente en de zomer. Overigens horen de paprika en de tomaat officieel bij de fruitfamilie. Als je kijkt naar de hoeveelheid vitamine C die deze groentes bevatten, overtreffen ze de meeste fruitsoorten, in het bijzonder de paprika. Onderzoek toont aan dat deze groentes je helpen te beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten.

Paprika’s zijn perfect voor een lekker tussendoortje. Snij een rode paprika in repen en je hebt een heerlijke knabbelgroente. Met tomaten kun je onder andere de beroemde koude Spaanse soep gazpacho maken. Een supergezond en licht mediterrane (voor)gerecht.

Radijsjes

Het radijsje is een echte voorjaarsgroente, maar ook nog tot ver in de zomer is het verkrijgbaar. De smaak van radijsjes is licht pittig. Ze bevatten weinig calorieën en zijn een goede dorstlesser. Een ideale zomersnack dus.

Probeer ze eens als borrelhapje met een dipsausje van yoghurt en tuinkruiden, in plaats van de gebruikelijke chips of bittergarnituur. Of vermeng plakjes radijs met kwark en basilicum en gebruik dit als beleg op een toastje.

Avocado’s

De avocado is niet bepaald licht fruit, maar je kunt in de zomer niet alleen leven van radijsjes en fruit. Je hebt ook goede vetten nodig. Avocado bevat veel enkelvoudig onverzadigd vetzuur dat helpt je cholesterol te verlagen. Ook is het een rijke bron van kalium, een mineraal dat je beschermt tegen hoge bloeddruk en hartfalen.

Gebruik avocado’s als dipsaus, gepureerd met knoflook, yoghurt, tomaat, citroen en zout. Of maak een avocadoshake door ¼ liter melk te pureren met een halve avocado. Voeg hier nog één à twee lepels honing toe voor de smaak.

Gezond ijs

Een zomersijsje hoort er eenmaal bij in de zomermaanden. Om het toch gezond te houden kun je schepijs vervangen door zelfgemaakte ijsjes. Je kunt ijsvormpjes kopen en ze thuis vullen met stukjes gepureerd fruit. Dit maakt een ijsje toch iets gezonder met minder calorieën.

Frisse salades

Vaak heb je in de zomer zin in frisse salades, deze kun je ook gemakkelijk zelf maken. Als avondmaaltijd kun je aardappelen als basisingrediënt gebruiken. Meng gekookte aardappelen met magere yoghurt of Griekse yoghurt. Hier kun je bosuitjes aan toevoegen met kleine stukjes ui erin. Met zout en peper op smaak brengen en voilà je hebt een frisse zomersalade. Laat de salade nog even in de koelkast koelen en dan mag je smullen.

Verder is een gezonde koolsalade ook lekker in de zomer. Deze is eenvoudig samen te stellen door er rozijnen en stukjes appel en wortel in te doen. Als eerst snijd je de wortels, kool en appels in stukjes. Voeg hier rozijnen en eventueel noten die je lekker vindt bij. Meng de bovengenoemde ingrediënten samen in een kom. Als dressing is citroensap, eventueel gecombineerd met olijfolie en kruiden, een goed alternatief.

Natuurlijk zijn er veel meer soorten salades voor in de zomer. Zo kun je allerlei zomergroenten zoals rauwe witlof, venkel en tomaten door elkaar gooien. Ook fruitsalades doen het erg goed in de zomer.

Gezond lunchen

Om die extra kilo’s kwijt te raken moet je ook tijdens je lunch verstandige keuzes maken. Zo is een frisse wrap met zalm en avocado snel gemaakt en fijn om mee te nemen naar je werk. Probeer om tijdens de lunch groente en fruit te combineren, zoals een zomerse salade met muntbladeren en watermeloen met geraspte feta. Of een salade met tomaten, avocado’s en mozzarella is ook nooit verkeerd tijdens de zomermaanden.

Probeer bewuste keuzes te maken, zodat ook jij weer lekker in je vel zit en van de zomer kan genieten.

Auteur: Rachel van de Pol en Fatima Zandi
Bronnen: De testosteronfactor, Voedingscentrum, WebMD, AH.nl, Elleeten.nl, Voedzaamensnel.nl, Leukerecepten.nl

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd