Het serotonine verhogende dieet: feit of fabel?

Eten & drinken 25 november 2016 1 Reactie
serotonine-dieet

Je ziet het steeds vaker voorbij komen in de media: het serotonine-dieet. Serotonine is een neurotransmitter (stofje in de hersenen) en is medeverantwoordelijk voor het verzadigingsgevoel. In dit artikel lees je meer over de voordelen van serotonine, waarom sommige voedingsmiddelen voor een stijging van het serotoninegehalte zorgen en waarom mensen een serotoninedieet volgen.

Wat is serotonine en hoe werkt het?

Serotonine is een neurotransmitter. Een neurotransmitter is een overdrachtsstofje in het menselijk lichaam. Je vindt het in de hypothalamus en de hypothalamus bevindt zich in de hersenen. Serotonine is verantwoordelijk voor veel processen in het lichaam. Het beïnvloedt de slaap, eetlust en je humeur:

  • Slaap: Serotonine wordt omgezet in melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat je in slaap valt.
  • Humeur: Serotonine is van positieve invloed op je humeur, je wordt er vrolijk van.
  • Eetlust: Serotonine remt je eetlust. Je krijgt dus minder honger.

Serotoninetekort en slaap

Het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt door serotonine. Bij een serotoninetekort is er dus ook een tekort aan melatonine. Het gevolg is te weinig slaap en slaapstoornissen.

Serotoninetekort en humeur

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon of een natuurlijke antidepressiva genoemd. Een tekort is van negatieve invloed op het ontstaan van depressies en angsten.

Serotoninetekort en eetlust

Wanneer je serotoninegehalte dus laag is, raak je minder snel verzadigd. Je hersenen geven immers minder signalen af dat je verzadigd bent. Je eet meer dan dat je nodigt hebt, dat noemen we een calorie-overschot. Bij een calorie-overschot kun je aankomen in gewicht.

Serotoninegehalte verhogen door voeding

Bepaalde voeding kan het serotoninegehalte stimuleren. Serotonine ontstaat namelijk door de omzetting van het aminozuur tryptofaan met behulp van enzymen. Een aminozuur is onderdeel van een eiwit.

Tryptofaanrijke voeding is onder andere: vlees, melk, bananen, vis, eieren, kaas, avocado, peulvruchten, noten en zaden. Serotoninerijke voeding is onder andere: bananen, bruine rijst, zonnebloempitten, pompoenzaden en sesamzaden. Het eten van deze tryptofaanrijke producten laat het serotoninegehalte in de hersenen stijgen.  

Een gemiddeld dagmenu volgens de Schijf van Vijf bevat zo’n één gram tryptofaan. Studies wijzen uit dat een minimum van vijf gram per dag een slaapverwekkend en een antistress-effect heeft. Er zijn aanwijzingen dat serotonine de koolhydraatinname remt, maar daar is nog niet genoeg bewijs voor.

Waarom het serotonine-dieet?

Het serotonine-dieet kan dus een overweging zijn voor een gezondere leefstijl en eventueel bij het afvallen. Het serotonine-dieet is waarschijnlijk niet van directe invloed op je gewicht, maar wel van positieve invloed op je humeur en slaap. Het stimuleert een gezonde leefstijl. Dat heb je op zijn beurt nodig om gezond en effectief af te kunnen vallen. Bovendien stimuleert serotonine het verzadigingsgevoel, waardoor je niet teveel eet. Afhankelijk van je huidige voedingspatroon zou je ervan af kunnen vallen.

Auteur: Bob ter Haak. Voedingsadviseur, sportdiëtist en oprichter van MijnVoedingsplan.nl

1 reactie

  • kimberley pex schreef:

    Dus in feite zou iedereen die depressief is gewoon nagekeken moeten worden op voedingstekorten ? Ik las dat serotonine meetbaar is. B6 en B12 zowiezo, schildklierhormoon en bijnierschorshormonen ook. Hoe meer ik lees, en dat was héél wat info de afgelopen weken, hoe verbaasder ik ben dat artsen NIET kijken naar de voeding van mensen die depressief zijn, of een of meerdere psychoses hebben doorgemaakt, of angstaanvallen /nachtmerries hebben. Ben nu bezig om een verantwoorde lijst serotoninerijke voedingsmiddelen op te stellen.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *