Schildklierklachten? Zo val je toch af!

Eten & drinken 27 september 2017
Schildklierklachten zo val je toch af

Schildklierklachten kunnen ten grondslag liggen aan allerlei lichamelijke problemen. Wellicht herken je je hierin: je eet ontzettend gezond, je beweegt voldoende, maar de kilo’s vliegen er bepaald niet af. Ook merk je dat je vaak een trekkerige en droge huid hebt, voel je je constant moe en heb je geen energie, kun je simpele dingen opeens moeilijk onthouden en heb je last van haaruitval en koude voeten en handen. In dit artikel gaan we vooral in op gewichtstoename door schildklierproblemen en hoe je tóch kunt afvallen.

Wat is de schildklier en hoe ontstaan klachten?

De schildklier is een klein orgaan dat verborgen zit in je keel en erg belangrijk is als het gaat om je hormoonstofwisseling. Zodra je schildklier zijn werk niet goed meer kan doen, merk je de effecten hiervan op je lichaam meteen. Je schildklier werkt dan te snel of te langzaam. Bij een trage schildklier heb je vaak – naast andere lichamelijke schildklierklachten – moeite met gewicht verliezen.

Waarom komt overgewicht vaak door een trage schildklier?

Je schildklier is een klein orgaan dat heel belangrijk is voor vele functies van het lichaam. Een trage schildklier kan het afvallen belemmeren, terwijl je verder gezond eet en voldoende beweegt. Dit komt door een afname van de hormoonaanmaak, waardoor die hormonen niet meer worden omgezet. Het is raadzaam om de huisarts hier eens naar te laten kijken. Je kunt om specifieke onderzoeken vragen, want de schildklier wordt niet altijd als oorzaak gezien – terwijl dit in veel gevallen juist wel zo is!

Afvallen met schildklierklachten

Jawel: afvallen met schildklierproblemen is toch echt mogelijk. Je kunt het volgende proberen:

  • Eet koolhydraatarm. Dat wil zeggen: geen of weinig pasta, aardappels, rijst of brood. Voeg in plaats daarvan meer groenten, fruit, gezonde vetten, vis, gevogelte en noten en zaden aan je eetpatroon toe.
  • Drink voldoende water. Laat de frisdrank, zogenaamd ‘gezonde’ vruchtensappen en alcohol liever staan! Drink in plaats daarvan de hele dag door alleen water of verse kruidenthee. Water kun je altijd oppimpen met verse blaadjes munt of een schijfje citroen.
  • Vervang één maaltijd per dag door een groene smoothie. Dit is een goede manier om in een keer een hele hoop groenten binnen te krijgen en is een ware gezondheidsboost! Denk aan groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool of andijvie. Ook avocado is een goed ingrediënt om je smoothie niet alleen groen maar ook een smooth textuur te geven.
  • Eet vers en onbewerkt eten. Het kan lastig zijn om natuurlijke producten te vinden in de supermarkt. Maar het kán wel! Bereid maaltijden zoveel mogelijk from scratch (dit hoeft niet ingewikkeld te zijn) en gebruik geen pakjes en zakjes.
  • Eet één stuk fruit per dag. Te veel van wat dan ook – zelfs als het iets gezonds is – is niet goed voor een mens. Houd het daarom bij een stuk fruit per dag.
  • Beweeg voldoende. Geen fanatieke sportman of -vrouw? Geen nood! Ga met een goede collega of vriend(in) wat vaker wandelen, zwemmen of hardlopen. En het helpt ook al een hoop als je wat vaker loopt of de fiets neemt! Geen ingewikkelde of onmogelijke sportroutines, dus. Zo simpel kan het zijn.
  • Slaap elke nacht acht uur. Voldoende slapen zorgt er namelijk voor dat de hormoonhuishouding tijd heeft om te herstellen.
  • Eet niets meer na de avondmaaltijd. Hoe moeilijk soms ook, het is beter om ’s avonds na het eten niet meer te snacken. Een lekker kopje warme kruidenthee kan natuurlijk wel heel goed.
  • Houd stress op afstand. Stress is namelijk een van de grootste triggers voor een slecht werkende schildklier. Ervaar jij de laatste tijd veel stress en onrust? Probeer eens wat vaker ‘nee’ te zeggen. Tegen verplichtingen, maar ook leuke dingen. Plan genoeg rustmomenten en tijd voor jezelf in. En bovenal: wees lief voor jezelf!

Auteur: Jasper Alblas, afslankcoach en schrijver voor Jasperalblas.nl

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *