Rosacea-dieet: verminder roodheid en ontstekingen

Met een rosacea-dieet kun je de symptomen van deze vervelende huidafwijking verminderen. Door rosacea kleurt je huid rood en kan het zelfs ontstoken raken. Geen prettig gezicht dus en daarom wordt het door veel mensen met deze huidziekte als (erg) storend ervaren. Vooral als je vlak na het eten van bepaalde voedingsmiddelen last krijgt van rosacea, kan een rosacea-dieet helpen.

Er is geen standaard rosacea-dieet

Er bestaat helaas geen standaard dieet voor rosacea. Bovendien is een rosacea-dieet niet voor iedereen gunstig. Probeer eerst uit te zoeken wat de oorzaak is van de roodheid en ontstekingen in je gezicht. Naast het volgen van een rosacea dieet kun je de huidziekte ook behandelen met crèmes, zoals de rosacea crèmes en gels van Gladskin (gesponsord). Vind je het lastig om bepaalde voedingsmiddelen uit te sluiten? Kijk dan eventueel samen met je huisarts of een diëtist naar het geschikte dieet voor jou.

Hieronder geven we twee diëten die voor een deel van de rosacea-patiënten uitkomst bieden.

Histamine-dieet

Voedselintolerantie is een oorzaak van rosacea. Zo kun je intolerant zijn voor histamine, een natuurlijke stof die in veel voedingsmiddelen voorkomt. Histamine-intolerantie lokt klachten uit zoals buikpijn, winderigheid, diarree, opstopping en krampen. Door een dieet met een laag histaminegehalte kun je ook rosacea-klachten verminderen.

Histamine zit in veel producten, bijvoorbeeld:

  • Yoghurt
  • Oude/blauwe kazen
  • Soja
  • Chocolade
  • Rode wijn
  • Thee
  • Bepaalde groenten: tomaten, spinazie, paddenstoelen, augurken, aubergine, soja bonen, pompoen, kidneybonen, zuurkool.
  • Bepaalde noten: pinda’s, walnoten, cashewnoten en pecannoten.
  • Bepaalde fruitsoorten: papaja, frambozen, ananas, aardbeien, abrikozen, kersen, gedroogd fruit en citrusfruit.
  • Bepaalde sauzen en dressings: mosterd, azijn, tomatenketchup en kant en klare dressings
  • Bepaalde vleeswaren: opwarmmaaltijden met vlees, worst, salami, bacon en vis.
  • Bepaalde kruiden: anijs, kerrie, kaneel, koriander, nootmuskaat, chilipoeder en paprikapoeder.

Je kunt ook voor ander voedsel intolerant zijn. Ook hiervoor geldt dat een dieet met een laag gehalte van het voedingsmiddel rosacea vermindert. Bespreek met je arts hoe jouw dieet eruit moet zien.

Alkaline-dieet

Mensen met rosacea hebben vaak een te zure ph-waarde op de huid en in het bloed. Om de juiste ph-waarde te behouden kun je een alkalisch (ook wel basisch) dieet volgen. Zo wordt het zuur- en basischgehalte in balans gehouden. Dit dieet bestaat voornamelijk uit verse voeding:

  • Mineraal water
  • Groenten
  • Minder suiker
  • Minder koolhydraten
  • Soepen
  • Sappen (geen frisdrank, maar bijvoorbeeld verse fruitsappen)
  • Salades
  • Fruit
  • Omega-oliën

Deze alkalische voedingsmiddelen blijken het lichaam te ontgiften, het immuunsysteem te versterken en de roodheid in het gezicht te verminderen. Wanneer een rosacea-dieet niet tot verbetering leidt, kun je een rosacea-crème of -gel gebruiken.

Auteur: Jacqueline van Kuler & Michelle Vellinga

Pagina laatst aangepast op 4 september 2019


Gerelateerd