Zes goede redenen om rabarber te eten

Eten & drinken 3 augustus 2017 1 Reactie
Zes goede redenen om rabarber te eten

Over de smaak van rabarber zijn de meningen verdeeld. Je vindt het of erg lekker of juist niet. Over een ding kunnen we het echter eens zijn: rabarber is ontzettend gezond. In dit artikel lees je zes belangrijke gezondheidsvoordelen van deze groente.

1: Bron van antioxidanten

Rabarber bevat diverse antioxidanten. Deze helpen om je lichaam gezond te houden, doordat ze ervoor zorgen dat vrije radicalen je lichaamscellen niet beschadigen.

Antioxidanten zijn onder te verdelen in verschillende groepen en soorten. Een van de antioxidantensoorten die in rabarber te vinden zijn, is luteïne. Luteïne staat bekend om het gezond houden van je ogen en huid.

2: Rijk aan mineralen

Rabarber is een goede bron van diverse mineralen. Bijvoorbeeld van calcium, kalium en mangaan. Deze mineralen leveren verschillende gezondheidsvoordelen op:

  • Calcium draagt bijvoorbeeld bij aan sterke botten, een gezonde spierwerking, je bloedstolling en het goed functioneren van je zenuwen. Ook helpt het je lichaam bij het transport van andere mineralen.
  • Kalium is belangrijk om je hart en vaatstelsel gezond te houden, doordat het helpt om je bloeddruk onder controle te houden. Ook draagt het bij aan een gezonde spierfunctie.
  • Mangaan speelt op zijn beurt een rol bij je energiestofwisseling en het goed functioneren van diverse enzymen in je lichaam.

3: Sterke botten

Zoals je hebt kunnen lezen bevat rabarber calcium, wat bijdraagt aan sterke botten. Daarnaast bevat rabarber ook een vitamine die een positief effect heeft op je botgezondheid, namelijk vitamine K. Deze vitamine wordt meestal genoemd om zijn rol bij onze bloedstolling, maar vitamine K is ook belangrijk voor onze botvorming. Het zorgt er onder andere voor dat mineralen beter worden opgenomen, waardoor de botmineraaldichtheid verbetert.

4: Lager LDL-cholesterol

Het eten van rabarber kan je helpen bij het verlagen van je LDL-cholesterol. Dit is het type cholesterol dat het risico op hart- en vaatziektes kan verhogen.

Tijdens een onderzoek kregen mannen met hoge cholesterolwaardes vier weken lang dagelijks 27 gram gemalen rabarbervezels te eten. Na deze vier weken was hun LDL-cholesterol maar liefst 9% lager.

Niet alleen de vezels uit rabarber helpen je hierbij. Ook vezels uit andere bronnen kunnen een positief effect op je cholesterolwaardes hebben.

5: Optimale spijsvertering

Ons spijsverteringskanaal is ontzettend belangrijk voor onze algehele gezondheid. Zo heeft je darmflora bijvoorbeeld een groot effect op je immuunsysteem en op hoe je lichaam voedingsstoffen opneemt.

Rabarber draagt bij aan een gezonde spijsvertering dankzij de vezels die erin zitten. De vriendelijke bacteriën in je darmen voeden zich namelijk met deze vezels. Ook helpen vezels bij het soepel en regelmatig houden van je stoelgang, wat het risico op obstipatie verkleint.

6: Past goed in een dieet

Net zoals de meeste groentes, helpt rabarber je om slanker te worden. Het bevat namelijk weinig calorieën, maar voorziet je lichaam wel van belangrijke nutriënten en verzadigende vezels. Hierdoor helpt rabarber je om alle voedingstoffen die je nodig hebt binnen te krijgen en tegelijkertijd het aantal calorieën dat je consumeert onder controle te houden.

Rabarber en je gezondheid

Zoals je hebt kunnen lezen, heeft rabarber je diverse belangrijke gezondheidsvoordelen te bieden. Met rabarber krijg je antioxidanten, mineralen en een flinke portie vitamine K binnen. Ook bevat deze groente veel vezels, wat zowel je darmflora als je cholesterolwaardes ten goede komt.

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Gary R Takeoka, Lan Dao, Leslie Harden, Alberto Pantoja, Joseph C Kuhl, International Journal of Food Science & Technology, 2012. Abdel-Aal el-SMAkhtar HZaheer K, Ali R, Nutrients, 2013. Goel VOoraikul B, Basu TK, J Am Coll Nutr, 1997. Brown LRosner BWillett WW, Sacks FM, Am J Clin Nutr, 1999.

1 reactie

  • appeleter schreef:

    Als rabarber zo vergeten is, zou je hier minstens een goed recept verwachten voor rabarber!
    Nou, vooruit dan:
    Snij het onderste en bovenste stukje van de steel af; was de stelten; snij ze in stukjes van 1 – 2 cm. lang. Doe ze met een kop water en een of twee eetl. suiker of met een kop (rode) limondadesiroop in een grote pan (de ervaring leert dat rabarber zeer gemakkelijk overkookt…)
    Aan de kook brengen, ca. 10-15 min koken en intussen af en toe de draden of vezels losroeren met lepel of garde (pas op voor hete spatten!)
    Event. dikker maken met papje van aardappelzetmeel of maizena, event. zoeter maken met nog wat suiker.
    Variatietip: voeg een handje gewassen rozijnen toe en laat die lekker opzwellen in de rabarber.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *