Omega 3 en omega 6: belangrijke vetzuren

Dat omega 3-vetzuren gezond zijn is bekend. Maar waarom zijn omega 3 vetzuren eigenlijk gezond en hoeveel moet je ervan binnen krijgen? En hoe zit het met omega 6 en andere verschillende vetsoorten, zoals essentiële vetzuren, onverzadigde vetten en verzadigde vetten en "gezonde" frituurolie met meervoudig onverzadigde vetten? Dokterdokter vertelt meer over omega 3, omega 6 en andere vetsoorten!

Wat zijn essentiële vetzuren?

Omega 3 en omega 6 zijn allebei belangrijke voedingsstoffen. Het zijn vetzuren van het "goede", meervoudig onverzadigde type. Het zijn essentiële vetzuren. Dat wil zeggen dat je lichaam ze nodig heeft, maar ze niet zelf kan aanmaken. Die vetzuren moeten dus in je voeding zitten.

Omega 3: waar is het goed voor?

Aan omega 3-vetzuren worden veel goede eigenschappen toegeschreven. Het remt ontstekingen en het zou goed zijn voor hart en bloedvaten. Ook zou het een gezonde bloedsuikerspiegel bevorderen, vorming van bloedstolsels tegengaan en het risico op artritis verminderen. Het zou zelfs goed zijn voor je hersenen, zo vermindert omega 3 de ontwikkeling van Alzheimer.

Omega 3: waar zit het in?

Omega 3-vetzuren zitten in walnoten, lijnzaad, hennepzaad, chiazaad en vette vis, zoals zalm en makreel. Ook lijnzaadolie en hennepolie bevatten veel omega 3-vetzuren. Plantaardige omega 3 (alfalinoleenzuur) moet jouw lichaam nog wel omzetten in opneembare vetzuren. Dat gebeurt niet erg efficiënt. De omega 3 in visolie (het gaat om de stoffen EPA en DHA) is beter op te nemen.

Omega 6: waar is het goed voor?

Ook aan omega 6 (ook wel linolzuur genoemd) worden positieve eigenschappen toegeschreven. Zo zou het de aanmaak van cholesterol remmen en je afweersysteem versterken. Een te grote inname van omega 6 zou daarentegen juist ontstekingen bevorderen en de werking van insuline remmen.

Omega 6: waar zit het in?

Omega 6-vetzuren zitten in diverse oliën, zoals de arachide-olie (pindaolie), zonnebloemolie, teunisbloemolie, hennepolie en bernagieolie (olie van komkommerkruid).

Hoe belangrijk is de verhouding tussen omega 3 en 6?

Sommige voedingsdeskundigen wijzen er op dat omega 3 en 6 in je voeding in een goede verhouding tot elkaar moeten staan. Andere voedingsdeskundigen verwerpen juist het idee dat er een juiste balans tussen omega 3 en omega 6 moet bestaan. Oftewel: er is eerst meer onderzoek nodig om te weten of er een verhouding is tussen omega 3 en 6 en hoe belangrijk die verhouding is.

Hoeveel omega 3 en 6 heb je nodig?

Volgens de Gezondheidsraad volstaat een dagelijkse inname van 450 milligram omega 3-vetzuren. Wie twee keer per week vis eet, waarvan één keer vette vis, komt al aan deze dosis. Veel meer omega 3-vetzuren eten dan de aanbeveling heeft mogelijk geen effect op de gezondheid.

Volgens de Gezondheidsraad heeft iemand 2% linolzuur nodig van de calorieën die hij dagelijks binnenkrijgt. Je hoeft hier eigenlijk geen moeite voor te doen; de meeste mensen krijgen omega 6 vanzelf genoeg binnen. Bijvoorbeeld door het klaarmaken van eten en met het besmeren van je broodje.

Voor wie niet van vis houdt

Aan een groeiend aantal producten wordt omega 3 toegevoegd. Handig voor wie niet van vis houdt of heel weinig tot geen vis eet. Sommige margarines bevatten bijvoorbeeld omega 3-vetzuren. Het zit ook in enkele zuiveldrankjes. Er zijn vele merken visoliepillen te koop.

Is omega 9 ook belangrijk?

Jazeker! Omega 9 maakt je lichaam vanzelf aan vanuit oliezuur. Dit oliezuur verkrijg je bijvoorbeeld uit olijfolie, noten, olijven en avocado's. Omega 9 verlaagt onder andere een hoog cholesterol.

Verder lezen?

Meer informatie over omega 3, 6 en 9? Bekijk dan ook eens het dossier Vetten en oliën op Gezondheidsplein.nl.

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Wageningen Universiteit, Omega Research, American Heart Association, Jessevandervelde.com, Voedingscentrum, Telegraaf

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd