Maakt vegetarisch eten slank?

Eten & drinken 11 augustus 2017 3 Reacties
salade eten

Het is een veelgehoord vooroordeel: als je geen vlees eet, vliegen de pondjes eraf. Want vlees is vet, dus een flinke dikmaker. Als je vegetariër bent, zou dat dus invloed moeten hebben op je lijn. Klopt dat eigenlijk wel?

Vleesvervangers

Volgens de diëtisten van de website My Daily Lifestyle niet: “Als je mager vlees vervangt door vleesvervangers zoals soja, maakt het qua calorieën weinig verschil. Sommige vegetariërs komen zelfs aan, omdat ze op een verkeerde manier het vlees vervangen. Zo wordt bijvoorbeeld vaak gedacht dat je vleesgebrek kunt ondervangen door extra kaas te eten. Maar dit is enorm vet. In een plak kaas op brood zitten wel 75 calorieën (Kcal). Dat ontkracht meteen het broodje-aap-argument dat er niets gezonder is dan een broodje kaas.”

Vetten

Een andere valkuil waar vegetariërs vaak in stappen, is te denken dat ze zich ongans kunnen eten aan sojaproducten. Want hier zit toch geen vet in? Ook dat is een sprookje. “Omdat in soja onverzadigde vetten zitten, denken mensen onterecht dat ze er niet dik van worden. Maar dit staat los van de soort vetten,” aldus Basar-Vooren.

Pelpinda’s

In producten met onverzadigde vetten vind je namelijk net zoveel calorieën als in etenswaren met verzadigde vetten. “Onverzadigde vetten zijn wel beter voor je hart- en bloedvaten: je cholesterol stijgt er niet van, in tegenstelling tot verzadigde vetten.” Ook het binnenstouwen van simpele pelpinda’s blijft niet zonder gevolgen: “Je zou gemiddeld 4,5 uur moeten lopen om een schaal pinda’s eraf te krijgen”.

Vleesvervangers

Nu dit opgehelderd is, rijst de vraag wat nu de beste vleesvervangers zijn. De diëtisten: “In vlees zitten eiwitten, vitamine B12 en ijzer. Vitamine B12 vind je alleen in dierlijke producten. Als je vegetariër wordt, moet je dus uitwijken naar andere dierlijke producten of plantaardige vleesvervangers met toegevoegde vitamine B12. Voorbeelden zijn zuivelproducten zoals kaas, eieren en melk, waarin je ook ijzer en eiwitten vindt. Plantaardige vleesvervangers zijn tahoe, tempé, sojabrokjes, vegetarische burgers, vegetarische schnitzels en vegetarisch gehakt. Aan deze vleesvervangers is vaak ijzer en vitamine B12 toegevoegd.”

Afvallen

Wanneer je als carnivoor veel vet vlees at, zoals gehaktballen badend in de jus of kroketten en frikadellen, zul je als vegetariër ongetwijfeld afvallen. “Maar als je dat vette vlees vervangt door verantwoord vlees, zoals een normaal biefstukje, van niet meer dan 100 gram, dan zul je daar ook van afvallen”, aldus de diëtiste.

Drinken

Ten slotte willen de diëtisten nog één belangrijke kwestie aanstippen: “Veel mensen staren zich blind op het eten als ze willen afvallen, terwijl er op het gebied van drinken ook een slag te slaan is. Frisdranken zijn bijvoorbeeld echte caloriebommetjes. In een longdrinkglas cola zitten bijvoorbeeld 90 calorieën en in een glas Yogo Yogo 150. Om over alcoholische dranken nog maar te zwijgen. Als je trouwens precies wilt weten hoe je het vlees zo goed mogelijk kunt vervangen, kun je dit het beste laten berekenen door een diëtiste.”

Tekst: Rhijja Jansen, in samenwerking met de diëtisten van mydailylifestyle.nl

3 Reacties

  • Anoniem schreef:

    Dus voor alle omnivoren onder ons, veel leesplezier! 😉

  • Dwi schreef:

    Wat een zever toch allemaal. Ik ben 4,5 jaar strikt vegetarisch gegeten en ik had nog nooit zo’n aangroei qua vet-percentage alsook een uiterst ongezond bloedprofiel. Voeding was heel clean toen.

    Nu ik een meer Primal/Paleo voedingspatroon volg, stel ik het omgekeerde vast.

    Veel van deze mainstream artikeltjes nemen als basis dat elke calorie gelijk is, go read the science….
    Dan komen ze lekker aandraven met de 1ste wet van de thermodynamica, helaas vergeten ze wel altijd te tweede.

    Er zijn genoeg N1 experimenten te vinden waarbij men perfect kan aantonen dat een overvloed aan koolhydraten de kern van het probleem is en niet vet. Wanneer gaat iedereen eens beseffen dat je van deftige vetten eten niet vet kan worden. Insuline = vetopslag, veel glucose in ’t bloed = veel insuline. Doe zelf de som maar…

  • Iemand schreef:

    Bij bijna elk onderzoek word, jammer genoeg, maar naar 1 ding gekeken.
    Dit heeft ook de hype rond vet gecreëerd en nu ook over andere nodige vitamines,
    mineralen, vetten en oliën.
    Gelukkig is er voor de gene die wel objectief leest en luistert een hele simpele oplossing
    voor al je dieet problemen.
    Eet gevarieerd, overal waar je TE veel (weinig) van doet is niet goed. Pas je dieet aan
    naar wat jij nodig heb.
    Ga ook eens de bronnen van een verhaal na, neem niet zomaar aan. OOK DIT VERHAAL.

    Verder wens ik elke lezer geluk, en hoop ik de hypewave uit murica per lezer te dempen

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *