Koolhydraatarm dieet: (hoe) werkt het?

Er zijn enorm veel manieren om af te vallen: de een eet weinig vet, een ander beweegt veel en weer een ander telt iedere calorie. Ook het koolhydraatarme dieet, een dieet waarbij je weinig koolhydraten en veel (gezonde) vetten eet, wordt steeds populairder. Wat is een koolhydraatarm dieet, (hoe) helpt het je af te vallen en is het gezond? Je leest het in dit artikel.

Wat is een koolhydraatarm dieet en hoe werkt het?

Bij een koolhydraatarm dieet eet je -de naam zegt het al- weinig koolhydraten. Wel eet je veel (gezonde) vetten en eiwitten. Steeds meer mensen volgen een koolhydraatarm dieet om (snel) af te vallen. Daarnaast kan een koolhydraatarm dieet zinvol zijn voor mensen met diabetes, omdat het een positief effect op je bloedsuiker heeft. Goede begeleiding is hierbij wel belangrijk.

Als je koolhydraatarm eet, vermijd je in principe alle (snelle) koolhydraten. Dit zijn suikers, maar bijvoorbeeld ook (witte) bloem en granen. De basis van een koolhydraatarme voeding bestaat voornamelijk uit producten die rijk zijn aan vetten en eiwitten, vaak aangevuld met groenten.

Er zijn een aantal koolhydraatarme diëten waarbij er voornamelijk vlees en/of veel verzadigde vetten gegeten wordt. Dit zijn geen gezonde diëten. Je krijgt hierdoor namelijk te veel ongezonde vetten binnen en te weinig essentiële voedingsstoffen zoals vezels en vitaminen. Dit kan ernstige gevolgen voor je gezondheid hebben.

Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten (ook wel suiker of zetmeel) zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons lichaam en zitten bijna overal in. In principe zijn alle zoete producten zoals koekjes, snoep, chocola en taart erg rijk aan koolhydraten. Daarnaast vind je koolhydraten ook in brood, pasta, rijst, fruit en aardappelen. Dat betekent niet dat deze producten slecht of ongezond zijn, maar bij een koolhydraatarm dieet worden deze producten vermeden.

Hoewel groenten gezond zijn, zijn er een aantal groentesoorten die je bij een koolhydraatarm dieet zo min mogelijk eet omdat ze rijk zijn aan koolhydraten. Dit zijn onder andere wortelgroenten (zoals pastinaken en bieten), peulvruchten (zoals erwten en bonen) en maïs.

Koolhydraatarme producten

Producten waar weinig koolhydraten in zitten, zijn onder andere alle vlees- en vissoorten, eieren, olie en kaas. Daarnaast bevatten veel soorten groente, noten en zaden weinig koolhydraten.

Is een koolhydraatarm dieet gezond?

De Gezondheidsraad adviseert om zo’n 40 tot 70% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid kilocalorieën uit koolhydraten te halen. Ons lichaam heeft namelijk een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Door een hele voedingsgroep te vermijden, kunnen er gemakkelijk tekorten ontstaan. Als je onder andere fruit, (bepaalde) groenten en volkorenproducten volledig uit je eetpatroon schrapt, krijg je mogelijk te weinig essentiële voedingsstoffen zoals vezels en vitaminen binnen.

Snelle of langzame koolhydraten

Snelle koolhydraten vervangen door langzame koolhydraten heeft wel een positief effect op je gezondheid (en gewicht). Producten met langzame koolhydraten, zoals groenten, aardappelen en volkoren graanproducten, verminderen de suikerpiek in je bloed, geven je langer een verzadigd gevoel en bevatten veel voedingsvezels en vitaminen. Het is hierbij wel essentieel dat je voeding volwaardig blijft. Eet veel groente, gezonde (onverzadigde) vetten en voldoende eiwitten. Variatie is hierin belangrijk om tekorten te voorkomen.

Snelle koolhydraten, zoals in snoep, koek en suiker, zorgen daarentegen juist voor een snelle suikerpiek in je bloed, waardoor je sneller honger krijgt. Daarnaast bevatten deze producten vaak weinig voedingsvezels en vitaminen. Het minderen van deze snelle koolhydraten heeft een positief effect op je bloedsuiker, wat met name belangrijk is voor mensen met diabetes. Daarnaast kan het, in combinatie met voldoende beweging, een goede manier zijn om op een gezonde manier (wat) af te vallen.

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floor Gielen

Bronnen: Voedingscentrum, Nieuws voor Diëtisten, Weight Watchers

Dit artikel is gecontroleerd en mede mogelijk gemaakt door onze partners.

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd